دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

۹۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

 ابن محبوب گوید یکی از اصحاب نامه یی نوشت وبمن دادکه بحضرت ابوالحسن ع دهم در ان پرسیده بود کبایر چندتا ست و چیست حضرت نوشت کبایر کسی که از انچه خدا بر ان بدوزخ تهدیدکرده دوری کند کرداره های پوشیده مبشود اگر مومن باشد و هفت گناهیکه موجب دوزخ مبشو.د 1 ادمکشی حرام   نه کشتن قاتل ومهاجم و مانند ان   2 نافرمایی پدرو مادر بدرجه عاق انها شود 3 ربا خواری 4 تعرب بعداز هجرت  5 متهم ساختن زنان پارسا بزنا 6 خوردن مال یتیم 7 فرار از جهاد شرح تعرب بعداز هجرت  در صدر اسلام نسبت بکسانی بوده که ار مکه و ابادیهای دیگر کفر نشین بمدینه مرکز اسلام هجرت نموده بودند بر گشتن انها با مسلمین دیگر را ببلاد کفر تعرب بعداز هجرت میگفتند و یکی از گناهان کبیره و بمنزله ارتداد بود ولی در اعصار ایمه ع و دوران غیبت تعرب اینستکه مسلمانی در بلاد کفر بوده ودر انجا از اظها ر اسلام  تعلم احکام ممنوع ومعذور باشد اقامت او در انجا از گناهان کببره است برخی از علما تعرب را تعمبمداده و حتی شامل کسی وانسته اند که مشغول تحصیل علمی شود وسپس ترک ان کند

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۰۵
سید حسین صادق زاده

حضرت ابوالحسن ع قرمود خدای عزوجل یک چارچی دارد که درهرزوشب جار زند ایست.بندگان خدااز رفتن بسوی نا فرمانیها خدا که اگر چارپان چرنده و کودکان شیر خوا ر و پیران برکوع رفته نبودند عذابی  بر شما فرو می ریخت که. نرم و کوبیده شوید گناهان کبیره  امام صادق ع در باره قول. خداعزوجل.اگر از گنا هان کبیره یی که نهی .شده اید دوری کنید بدیهای شما.را بپوشانم و شمارا بمنزل. ارجمندی.وارد کنم 21 سوره4 فرمود گناهان کبیره انهاییستکه خدای عزوجل  دوزخ را بر انها واجب ساخته  شرح در بیان تعریف و شماره گناهان کبیره میان علما اختلافی است که اخر این باب انشاالله ذکر میکنیم بیخاوی در تفسیر ابن ایه گفته است اگر از گناهان کبیره دوری کنید گناهان صغیره شمارا میامرزیم.  ومحو میکنیم وشما را ببهشت وعدگاه ثواب وارد میکنیم یا شما رامحتر مانه وارد میکنیم

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۹ ، ۰۷:۴۶
سید حسین صادق زاده

امام رضا ع میفرمود هرچند بندگان گناهان تازه ییرا که سابقه نداشته ایجاد کنند خدا برای انهابلاهاییرا که سابقه نداشته ایجاد کند توضیح این روایت شریف در اجتماع امروزما بسیار بارز روشن جلو گر است ما در این زمان گناهان نو ظهوری خوص صا نسبت بزمان و انواع کلاهبرداریها میشنویم که نه درکتابی. خوانده نه از کسی  شنیده ایم و همچنین از امراض و گرفتاریهای مردم انچه مببینیم در قاموس معلومات ماتازگی دارد30 امام صادق ع فرمود خدای عزوجل فرماید هرگاه کسی که مرا شناخته نافرمانیم کند کسیرا که مرانشناخته بر او مسلط کنم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۲۱:۴۷
سید حسین صادق زاده

اما صادق ع فرمود گاهی یکی از شما از سلطان بسیار میترسد واین جز برای ارتکاب گناهان نیست تا میتوانید  گناهان بپرهبزید  بر انها. اسرار نورزید شرح چنانچه بعدازاین ذکر میشود برخی از گناهان موجب میشود که سلطان ظالمی بر مردم مسلط شود و انها از او بترسد  28 امیرالمومنین ع فرمود دردی دردناکتر از گناه برای دل نیست و ترسی سخت تر از مرگ نیست و کذشته برای اندیشیدن و عبرت گرفتن بس است و مرگ برای اندرز دادن کافی است 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۱۴
سید حسین صادق زاده

امام رضا.ع فرمود  خدای عزوجل بیکی از پیغمبران وحی فرمود هرگاه   اطاعت شوم راضی گردم وچون راضی شوم برکت دهم و برکت من بی پایانست  وهرگاه نافرمانی شوم خشم گیرم و چون خشم لعنت کنم لعنت من تا هفت پشت برسد شرح بسیا ر دیده اولا ظلمه و ستمکاران بفقر وبلا وبیماری و ستمکشی دچار میشوند واین خود رحمتی است از خدایتعلی نسبت بانها تا مانند پدران خود طغیان و سرکشی نکنند علاوه بر انکه برخی از پدران برای انکه رزندانشان گرفتارنشوند از ستم و تجاوز خودا ری م

یکنند 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۶:۳۲
سید حسین صادق زاده

سماعه گوید شنیدم امام صا دقع ع میفرمود خدا نعمتی به بنده ،یی نداده که ز او بگیرد جز اتکه گناهی کند که بدان سزاوار سلب نعمت شود 25 امام صادق ع میفرمود خدای عزوجل یکی از پیغمبرانش را قومش فرستاد و باو وحی فرمود که بقومت هر اهل قریه و مردمیکه و مردمیکه بروشاطاعت من باشند و در انحال بانها خوشی و فراوانی رسد وسپس از انچه د ارم بدانچه ناپسند دارم از اطاعتم بمعصیت گرایند انها رااز انچه دوست دارند بانچه نا خوش دارند از خوشی بنا خوشی منتقل کنم و هر اهل قریه و  قریه و خاندانی کهنافرمانیم کنند  بسختی افتندسپس انچه ناپسند  دارم. بانچه دوست دارم از معصیت. باطاعت گرایند انها را از انچه نمیخواهند بانچه دوست دارند منتقل کنم. ونیز بانها بگو رحمت من بر خشم و غضبم پیشی دارد پس .ار رحمتم نومید مباشید زیرا گناهی را که میامرزم نزد من بزرگ نمیناید بانها بگو با عناد  ولجبازی در معرض خشم من. نیایند و دوستانم را سبک نشمارند زیرا هنگام خشم هیبتهایی ذارم که هیچ یک از مخلوقم تاب مقاومت انها را ندارند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۰۷:۳۷
سید حسین صادق زاده

مردی از امام صادق ع این قول خدای عزوجل را پرسیدگفتند پروردگار بین سفرها ما دوری اندازدو انها بخود ستم کردند180000سوره34 حضرت فرمودانها مردمی بودند دارای ابادیهای بهم پیوسته ودر چشم رس یگدیگر با نهرهای  اموال بسیار ونمایان سپس نعمتهای خدای عزوجل را ناسپاسی و عاقبت خدا را نسبت بخود دگرگون ساختند خدا هم.نعمت انهارا دگر گون ساخت وهمانا خدا انچه،را مردمی دارنددگرگون نسازد تا انها خود دگرگون کنند خدا بر انها. سیل عرم فرستاد     عرم بر وزن کنف موشهایی که سد را سوراخ کردند و اقوالی دیگری هم در تفسیر ت گفته شده   تا ابادیهاشانرا غرق نمود و دیارشان را خراب کردو ااموالشان ر.ا بردو باغهای سر سبز و پر میوه انهارا بدو باغ از درخت تلخ و شوره گز واندکی سدر یعنی درختان بی میوه خود رو که پس از خشگ شدن سیل روییده بود تبدیل گردید سپس خدای عزوجل فرماید ناسپاسی انها را چنبن کیفر دادیم 16 سوره 34       

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۹ ، ۱۶:۳۳
سید حسین صادق زاده

رسول خدا ص فرمود همانا بنده گاهی برای یکی از گناهانش صد سال در قیامت حبس شود وهمسران خودرا ببیند که در نعمت بهست مبخرامند یعنی صد سال دیر میفرموتر از همسرانش ببهشت رود اما صادق ع فرمود پدرم میفرمود خدا حکم قاطع وحتمی فرموده که نعمتی را که به بنده ای مرحمت فرموده ار او باز نگیرد گر زمانی بنده گناهی مرتکب شود که بسبب ان مستحق کیفر گردد  امیرالمنین ع فرمود دردی دردناکتر از گناه برای دل نیست و ترسی سخت تراز مرگ نیست و گذشته برای اندیشیدن و عبرت گرفتن بس است 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۹ ، ۱۰:۲۰
سید حسین صادق زاده

امامادق ع فرمود هماناشخص گناهی مرتکب میشود  و بر اثر ان از نماز شب محروم میشود  تاثیر کاربد در صاحبش از تاثیر کارد در گوشت وزودتر است 17 وفرمو.د کسیکه اهنگ گناهی کند باید انجام. ندهد زیرا بنده گناهی مرتکب شود خدای تبارک و تعالی اورا ببیند و فرماید بعزت جلالم سوگند دیگر ترا بعداز این .نیامرزم 18 حضرت ابوالحسن فرمود بپر خدا سزاوار است که هر خانه ای که در ان نافرمانیش کنند خرابش کند تا خورشبد بر ان بتابد و از پلیدی معنوی پآکش کند  پس معصیت خدا خانه را ویران  کند چنانکه افتاب بر سطح ان بتابد 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۲۱:۲۵
سید حسین صادق زاده

 ابوحمزه گوید شنیدم امام باقر ع فرمود هیچ سالی کم باران تر از سال دبگر نیست ولی خدا باران را بجایی که خواهد میفرستد چون مردمی مرتکب گناهان شوند خدای عزوجل بارانی که در انسال برای مقدر فرموده از انها بگرداند وبسوی بیابانهاو دریاها و کوها فرستدهمانا خدا جعل را در سوراخش عذابش  بوسیله نگهداشتن باران از رمینی که جعل در انست و برای گناهان راهی در غیر محله گنهکاران قرار داده است سپس امام ع فرمود ای صاحبان بینش عبرت گیرید شرح  مرحوم مجلسی ره راجع بجمله اخیر گوید ای صاحبان بینش و خرد تفکرکنید و بیندیشید که هرگاه حیوان غیر مکلف بی شعور و یا کم شعور در زیان بردن از همسایگی گنهکاران چنبن باشد حال شما چگونه واهد بود با این گناه بسیار و همسایگی با گنهکاران و این خبر دلالت دارد که حیوانات هم یکنوع شعور و ادراکی دارند وبعضی از تکالیف شرعیه واعمال بندگانرا می فهمند و تکلیفی  هم دارند بر خلاف بیشتر حکما و متکلمین چنانچه.داستان هد هد جناب. سلیمان و اخبار دیگری را درکتاب کبیر بحارالنوار خود ذکر نموده ایم وموید این قولست و محتمل است مراد از جعل مردم ضعیف العقل باشند ولی این احتمال بعید است و نیز این خبر دلالت دارد بر وجوب مهاجرت از جاییکه مردم گنهکار دارد اگر باز داشتن انها از گناه ممکن نباشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۱۰
سید حسین صادق زاده