دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

قبله عشق 4

جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰، ۰۳:۵۰ ب.ظ

 پاداش دوستداران امام حسین ع حذیفه بن یمان می گوبد رسول خدا ص را دیدم که دست حسین بن علی را در دست خود گرقته بود و می فرمود  یا ایاالناس هذا الحسبن ابن علی فاعرفوه فواءلدی نفسی بیده انه لفی الجنه و محبیه فی الجنه و محبی محبیفی الجنه  ای مردم این حسین فرزند علی است اورا بشناسید سوگند به خدایی که جانم بدست اوست او در بهشت است دوستان او در بهشتند و دوستان دوستان او نیز در بهشت خواهند بود ویژگی های بر جسته امام حسین ع   امام حسین ع باعث بقای اسلام  مقرم در کتاب مقتل خود می نویسد نهضت حسینی ع جزءاخیر از علت تامه حهت استحکام  مبانی دین اسلام بود به این صورت که این نهضت بین دعوت حق و حملات باطل تفرقه و جدایی انداخت حق و باطل را از یکدیگر جدا نمود و بقای اسلام به واسطه وجود مبارک امام حسین ع است  ابوالقاسم سحاب در کتاب زندگانی امام خمینی  ره می گوبد الاسلام نبوی الحدوث   حسینی البقا    امام حسین ع باعث خلقت بهشت  در حدیث است که ابن عباس خدمت پیامبر خدا ص امد و گفت یا رسول الله  ص تمام عالم هستی برای خانواده شما خلق شده است شما خاندان چگونه خلق شده اید پیامبر ص فرمودند ابن عباس پرسش مهمی نمودی حال که سوال کردی جواب می دهم ان موقعیکه  خداوند اراده کرد انوار ما را خلق نماید کلمه ای گفت نور و روح را در هم امیخت انوار ما خمسه طیبه را افرید و سپس نور فاطمه را شکافت خورشبد و ماه  را افرید نور حسن را شکافت خورشید و ماه را افرید و نور حسین را شکافت و بهشت را افرید امام حسین ع و اهداف متعالی خود   یکی از ویژه های بر جسته  امام حسین ع  اهداف بلند قیام ان حضرت است امام حسین ع به برادر خود محمد بن حنفیه وصیت می فرمود  من خروج نکردم از برای تفرج تفریح و نه از برای استکبار و بلند منشی و نه ار برای خرابی و فساد و نه از برای ظلم و ستم و بیداد گری بلکه قیام و حروج من برای اصلاح امت جدم رسول حدا ص امر به معروف و نهی از منکر احیا و عمل کردن سیره وسنت جدم رسول خدا ص و ایین و روش پدرم علی ع است امام حسین ع  ودیعه  پیامبر خدا ص   روزی پیامبر  خدا ص  امام حسین ع را با خود بر روی منبر برد و فرمود ای مردم این حسین بن علی ع است اگاه باشبد که او بر همه افضل است سپس فرمود خدایا اورا به تو و به نیکان امت خود می سپارم امام خسین ع روح قران  امام حسین ع در جمیع خصوصیات صفات ب قران مشترک است   قران سبب هدایت مردمان و معجزه خاتم پیامبران ص است و موجب امتیاز حق از باطل است امام حسین ع سبب هدایت به سوی  ایمان و ایتی از ایات رحمان و  موجب امتیاز حق از باطل است  قران شفاعت  کنتده کسانی است که مداومت بر تلاوت قران نماید و امام حسین ع شفیع زایءران و عزاداران خویش است  قران همیشه تازه است و کهنه نمی شود و هر چه تکرار گردد ملال اور نیست ذکر مصیبت امام حسین ع نیز همیشه تازه است و ملال اور نیست تلاوت شنیدن و نگاه به قران عبادت است مرثیه گفتن شنیدن روضه نشستن در مجلس عزای امام  حسین ع و گریه گریاندن و تباکی بر ان حضرت همه عبادت است زیارت قبرش از نزدیک یا دور و ارزوی شهادت در رکابش نیز عبادت است  قران کلام الله صامت است  امام حسین ع کلام الله ناطق است قران شفا و رحمت برای مومنین است محبت امام حسین ع شفا از امراض روحی و تربت او شفا از امراض جسمی  است  قران نور و امام حسین ع نور انور است  قران روح است و امام حسین ع ریحانه رسول خدا ص است  قران حکیم قلب را به هدایت معالجه می کند و امام حسین ع حکیمی است که جمعی را به هدایت و جمعی را به شفاعت معالجه می کند  قران بشبر نذیر و کتاب مبین است امام حسین غ بشیر نذیر و امام مبین است که جدا کننده حق از باطل است امام حسین ع بیت الله حقیقی    کعبه اول خانه است که برای عبادت قرار داده شده است و امام حسین  ع  

نوری است که عالم خلقت برای او خلق شده است  کعبه در مکه است و افضل مواضع  مب باشد و امام  حسینع در کربلا است و در حدیث است که کربلا از مکه بالاتر است کعبه محل امن و امان است و هر کس به ان پناه برد محفوظ است وقتلش جایز نیست  امام حسین ع نیز مامن و پناهگاه است وریختن خون کسی که به او پناه برد جایز نیست  - کعبه قبله حبیب خدا ست و اما حسین ع مهجه قلب حبیب خدا پیامبر اکرم ص است و میوه دل د ریحانه رسول خدا بلکه روح و نفس پیامبر خداست چنانکه خود رسول خدا فرمودند حسین منی  و انا من حسین  ع طواف کعبه رکنی از ارکان اسلام است به شرط استطاعت واگر کسی ان را ترک نماید رکنی از ارکان اسلامش ناقص است زیارت امام حسین ع رکنی از ارکن ایمان  است و تارک زیارت ان حضرت ناقص الایمان است  کعبه صاحب کرامات زیاد است  نابودی سیاه ابرهه توسط ابابیل عدم حضور پرندگان از بالای کعبه و ننشستن انان بر دیوار کعبه از کرامات ان خانه پاک است رای امام حسین ع نیز کرامات زیادی  است در تاریخ امده است اب به قبرش بستند قبر بلند شد واب به ان احاطه پیدا نکرد در زمان متوکل عباسی قبر ان حضرت را تخریب نمودند و کشاورزی کردندولی گاوها از روی قبر مبارک ایشان عبور نمی کردند حتی حکم کردند که قبر ن حضرت را نبش کنند و پس از  نبش قبر دیدند مثل اینکه جسد مطهر ان حضرت همان ساعت دفن شده است پس ان رو به حال خود گذاشتند در موردی دبگر بر قبر ان حضرت اب بستند ولی اب به سمت مزار ایشان نمی رفت  خداوند متعال زینت کعبه را با حجر الاسود که یاقوتی بهشتی بوده است زینت داده است و امام حسین ع زینت بهشت بلکه زینت عرش است پیامبر خدا ص فرمودند بهشت از خداوند در خواست نمود که اورا زینت دهد به بهشت وحی رسید که ارکان تو را با حسن و حسین ع زینت دادم انگاه بهشت از خوشحالی همچون عروس به خود بالید و بسیار مسرور شد امام حسین ع مظهر صفات الهی از جمله صفات الهی ان است که تمام  اشیاء  تسبیح الهی می نمایند ولکن ما حقیقت ان را نمی فهمیم در قران کربم می فرماید  تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیء الا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم اسمان های هفتگانه وزمین و انچه در انهاست تسبیح خداوند را می گویند و هیچ چیز نبست مگر انکه تسبیح گوی   پروردگار عالمیان است ولیکن شما قادر به درک ان نیستید     مطابق روایات تمام اشیاء بر مصیبت ان حضرت  گریه می نمایند و لکن ما حقیقت ان را درک نمی کنیم   میثم تمار از امیرالمومنین علی ع نقل می کند لقد اخبرنی ءانه یبکی علیه کل شیء حتی الوحوش فی القلوب و الحیتان فی البحر والطیر  فی السماء و یبکی علیه الشمس والقمر و النجوم و السماء والارض و مومنو الانس و الجن و جمیع ملایکه السماوات والارضین و رضوان و مالک و حمله العرش و تمطر السماء دماه و رمادا  همانا به من خبر دادند که همه چیز در شهادت او حسن بن علی ع به گربه می افتند حتی وحوش در    دشت ها و ماهی ها در دریا و پرندگان  در اسمان ها و زمین و بهشت و حاملان عرش بر او گریه می کنند و اسمان نیز بارانی از خون می گرید توحید الهی از جمله  فطریات انسان است چنانکه خداوند در قران کریم می فرماید  فطره الله التی  فطرالناس علیها فطرت الهی چیزی است که در سرشت همه ادمیان نهاده شده است حتی بت پرستان و  بی دینان اقرار قلبی به فطرت الهی دارند هر چند با زبان منکر ان می شوند  دل سوختن بر امام حسین ع نیز امری فطری است  حتی کسانی که ان حضرت را نمی شناسند بر او می گریند مانند برخی از مسیحیان و هندو ها که با دین اسلام بیگانه   هستند ولی عزایش را بر پا می دارند  حتی دشمنان امام حسین ع در عین اظهار عداوت بر او گریان می شدند  چنانکه در روایت ابن سعد در ساعتی که امر به قتل او نمود گریان شد در صفات کمالیه الهی افعل التفضل در حقیقت جاری نیست هر چند به حسب ظاهر جاری می شود چنانکه از جمیع فقرات  فراز های دعای سحر در ماه رمضان معلوم می شود که اول عرض می کنیم اللهم انی اسءلک من بهایک بابهاه بهی ء در خصوص امام حسین ع ه. این صقت موجود است چون هنگامی که بخواهیم مصایبش را بیان کنیم متحیر می مانیم که چه بگوییم زیرا هر یک را ملاحظه می کنیم عظیم و بزرگ است لذا می خوانیم بگوییم انی ءابکی من مصاء بک ل عظمها و کل مصیبک عظیم   خداوند برای عبادات که طریق بهشت و تقرب    بندگان خدا هستند راه های بسیاری قرار داده است تا اینکه  فیض عام باشد و برای هر عملی در حال ضرورت بدلی مفرر فرموده است حتی برای  نیت و قصد به تنهایی ثواب قرار داده است   در خصوص امام حسین ع نیز نظیر انرا مقرر فرموده است مثلا برای زیارت ان خضرت فضیلتی قرار داده است و بدل ان ابن است که کسی را به نیابت بفرستد یا از دور زبارت کنید همچنین برای گریه بر امام حسین ع فضل و برتری زیادی قرار داده است تا اینکه کسی از ان فیض محروم نگردد    همچنانکه خداوند در صفات کمالیه شریکی ندارد امام حسین ع نیز دارای خصوصیات خصانصی است که در انها هیچ شربکی ندارد  همان گونه که محبت الهی محبت مخصوص وویژه است   شباهتی به محبت مخلوقات ندارد محبت مخلوقات ندارد محبت به امام حسین ع نیز در قلوب شباهتی به سایر محبت ها ندارد پیامبر خدا ص فرمودند محبت به ها ندارد پیامبر خدا ص فرمودند محبت ها به امام حسین ع محبت  مکنونه در باطن مومنین است  خصوصیتی که در ممحبت امام حسین ع است برای پدر وجدش نیست هر چند ان عزیزان افضل بوده اند اما خصوصیت محبت حسین ع  به چند دلیل دخلی به کثرت ندارد  اول قلوب ایمه ع میل انها به زیارت او بیشتر از میل به حج و سایر زیارات است هر کس به عراق می رود هر گاه از او سوال می شود کجا میروی یا کجا بودی می گوید کربلا با این که نجف و کاظمین و سامرا نیز می رود لکن اسم مخصوص ان حضرت است دوم اسم شریف اما حسین ع تاثیر خاصی دارد در قلوب دارد چنانکه پدرش می فرمود یا عبره کل مومن ای اشک دیده هر مومن همچنین خود ان حضرت می فرمود انا قتیل العبره  من کشته اشک هاهستم  دخول در ماه محرم که ماه مصایب ان حضرت است قلوب مومنین را محزون می کند   مردم  و محبان ان حضرت از کثرت و زیاد شنیدن مصایب امام  حسین ع ملول نمی شوند پس اگر روزی هزار مرتبه ذکر اورا بشنوند باز وقتی بشنوند ان حضرت تشنه شهید شد یا غریب و تنها بود ناله بلند می شود جلوهای گفتاری امام حسین ع معرفت امام معصوم   از جمله فرمایشات امام حسین ع این بود ای مردم بدرستیکه خداوند خلق خود را نیافریده است مگر برای انکه به او معرفت و شناخت پیدا کنند پس زمانی که اورا بشناسند از اطاعت و عبادت و بندگی غیر از او بی نیاز می گردند  در این حال مردی گفت ای پسر رسول خدا ص معرفت خداوند عزوجل  چیست  حضرت فرمود اهل هر زمان واجب است امام زمان خودرا بشناسد واز او اطاعت و پیروی نمایند  بیان خیر دنیا و اخرت مردی از اهل کوفه نامه ای به محضر امام حسین ع نوشت بدین مضمون ای اقای من خبر دهید که خیر دنیا و اخرت جیست امام حسین ع برای اوچنین نوشتند بسم الله الرحمن ارحیم کسی که رضای خدا را طلب کند گر چه همراه با ناراحتی و غضب مردم باشد خداوند اورا از مردم کفایت ک ده وبی نیاز می کند که رضا و پسند مردم رابه غضب خداوند طلب کند خداوند متعال امور و کار اورا به مردم واگذار می کند  بیان صفت مومن امام حسین ع حطاب به مردی که تقا ضای نصیحت کرده بود فرمو د بپرهیز از انجام کاری که موجب پوزش وعذر خواهی تو گردد مومن کسی است که بدی نمی کند و عذر خواهی نیز نمی نماید و اما منافق کسی است که هر روز بدی می کند و سپس پوزش و عذر خواهی می طلبد  راه رسیدن به بهشت    امام حسین ع فرمود همانا نمی توان بهشت را باخدعه ونیرنگ از خداوند گرفت و جزء از راه اطاعت نمی توان به پاداش الهی رسید  بیان سختی دینداری    امام حسین ع می فرمابد   انسانها بندگان دنیا هستند و دین همچون اب دهان به روی زبان انها است تا ان هنگام که زندگیشان فراهم است ودر رفاه   قرار دارند دین را بر زبان می گردانند ولی وقتی که زمان ازمایش فرا رسد دینداران  واقعی کمیاب می شوند جلوه های رفتاری امام حسین ع    انجام مناسک حج بخش  مهمی از عبادت ان حضرت را شامل می شود در روایات امده است که امام  حسین ع حدود 25 مرتبه مسیر هشتاد فرسخی مدینه تا مکه  راجهت انجام حج واجب یا عمره طی کرد و بزرگان نیز در پبروی از ایشان این کار را انجام  می دادند تواضع امام حسین ع در مود زهد و تواضع امام حسین ع امده که ایسان کنار تهیدستان روی زمین می نشست و با انها هم غذا وهم سخن می شد و احوال انها را می پرسید و این ایه را می خواند 

ءانه لا یخب المستکبرین  خداوند مستکبران را دوست ندارد امام  حسین ع کانون همه فضایل  مورخین نقل می کنند  امام حسین ع مهمان را گرامی می دانست سایل را محروم نمی کرد و صله رحم می نمود با فقر مجالست و معاشرت داشت و انها را سوار بر مرکبش می کرد و نیاز مندان را به مقصدشان می رسانید بر هنگان را می پوشانید گرسنگان را سیر می کرد و در علم و فصاحت سر امدمردم زمانش بود  امام حسین ع همیشه معطر و بالباس منظم  نیک و با شکوه خاص بود حفظ  ابروی فقیر فقیری از انصار و مسلمانان مدینه برای تقاضای کمک نزد امام حسین ع امد ان حضرت قبل از انکه او   سخن بگوید به او فرمودند ای برادر مسلمان چهره خود را از ذلت  تقاضا کردن حفظ کن و تقاضای خود را در صفحه ای بنویس من به خواست خدا انچه را که مایه شادمانی توست به تو خواهم داد امام جسین ع @

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۰/۲۴
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی