قبله عشق 7
اثار سیاسی و اجتماعی عاشورا باعث بقای شریعت اسلام اوضاع عمومی اسلام و مسلمین بسیار ناراحت کننده بود روح شریعت اسلام یعنی پرهیز کاری و عدالت دیده نمی شد و از احکام اجتماعی دین فقط جمعه و جماعت ان هم به صورت تشریفاتی وجود داشت بنی امیه شرایط را جهت نابودی اسلام و محو نام حضرت محمد ص اماده کرده بودند در چنین وضع خطرناکی امام حسین ع عزم جهاد کرد و باتعداد معدودی از یاران همراه با زنان و کودکان به استقامت بر خاست و چنین فریاد زد ایا نمی بینید که به حق عمل نمی شود در این هنگام باید شخص مومن حقا و واقعا طالب لقای پروردگار باشد احیای اسلام ناب محمدی ص نهضت امام حسین ع دو معنی داشت 1 نفی انچه به نام اسلام مطرح بود 2 اثبات انچه از اسلام فراموش گشته و انکار شده بود مانند امر به معروف و نهی از منکر واین دو هردو باهم یعنی احیای اسلام ناب محمدی ص دمیدن روح استقامت و ازادی خواهی امام حسین ع نه فقط با حرف و خطبه های ارزشمند که در عرصه عمل هم روح استقامت و پایداری و ازاد یخواهی و حفظ کرامت و عزت نفس را در کالبد بی روح مسلمین در همه اعصار دمید امام حسین ع در خطبه ای در کربلا می فرماید دشمنان خدا ذلت خاندان پیامبر را می خواهند نه پیامبر نه مردان پاک دل و مومن ونه ان دامن های پاکی که ما را در میان خود پرورانده اند این اجازه را به ما نمی دهند الگوی قیام های دیگر قیام های مقدس بشری دارای دو مشخصه هستند 1 برای مفامات عالی انسانی توحید عدل ازادی و رفع ظلم و استبداد صورت می گیرند 2 برخی از انها در ظلمت های سخت ظهور می کنند قیام اماحسین ع هر دومشخصه را دارا بود از اثار دیگر این قیام جنبه الگویی ان برای سایر نهضت ها و قیام های به خق و الهی است قیام امام حسین ع باعث بیدار شدن حفتگان و انتقال روح مبارزه جویی بر علیه ظلم و ستم بوده است امام حسین ع و تعالیم فرهنگ عاشورا تفکبک مومنان ومسلمان نمایان تا صحنه از مایش پیش نیاید دینداران واقعی و دینداران سطحی و مدعیان ایمان از هم شناخته نمی شوند کربلا ازمایشگاهی بود که میزان ایمان و صحت ادعاهای مسلمانان در دینداری و پای بندی به حق و مکتب شناخته شد تا چنین تفکیک و مرز بندی انجام نگیرد جامعه اسلامی و مسلمین هویت و قدرت و جایگاه خویش را نمی شناسیم در این خصوص امام حسین ع می فرماید الناس عبید الدنبا والدین لعق علی السنتهم یحو طونه ما درت معایشهم فاذا محصرا بالبلا ء قل الدیانون مردم قرزند دنیا هستند ودین تا زمانی بر زبانشان جاری است که زندگی دنیابشان تامین باشد وقتی ازمایش به میان اید دینداران واقعی کم می شوند امام حسین ع و عزت و ازادگی اند ان حضرت سر دو راهی زندگی ذلت بار با مرگ شرافتمندانه هر گز زیر بار ذلت نرفته و از مرگ با عزت استقبال کر واین سخن اوست که فرمود ابن زیاد مرا مبان شمشیر های اخته و ذلت مخیر ساخته است ولی هیهات که ذلت و ننگ را بپذیرم احیای مکتب شهادت انچه مایه بقا فدرت و شکوه دین است جهاد و فرهنگ شهادت طلبی است امام حسین ع برای ابنکه اعلام کند دین تنها نماز و روزه و حج نیست دست به قیامزد تا مکتب شهادت و فداکادی در راه دین خدا را زنده نگهدارد و روحیه رفاه طلبی ود نیا پرستی را از بین ببرد اماحسین ع در خطبه ای در طی مسیر تا کربلا با جمله انی لا اری الموت الا السعاده تاکید بر شهادت طلبی
در راه دین نموده است عمل به تکلیف انچه مهم است عملبه تکلیف و انجام وظیفه است خواه نتیجه ان پبروزی باشد یا شکست اساسا در مکتب اسلام پیروزی همان عمل به وظیفه است امام حسین ع در مسیر کربلا فرمودند ارجو ان یکون خیرا ما اراد الله بنا قتلنا ام ظفرنا مب خواهیم بهتربن کاری را انجام دهمکه خداوند می خواهد خواه به کشته شدن یا به پیروزی ما بیانجامد پبوند حماسه و عرفان در مبارزات نبابد عبادات و توجه به خدا و بعد معنوی فراموش شود دد کنار جهاد عبادت و نماز هم باید باشد امام حسین ع شب عاشورا را برای تلاوت فران نماز و مناحات مهلت خواست و فرمود من نماز را دوست دارم شب عاشورا خیمه یاران امام پر از زمزمه عبادتنیایشیش بود حتی در ظهر عاشورا امام نماز اول وقت را بر گزار کرد مبارزه با طاغوت نهضت عاشورا مبارزه با طاغوت بود و طاغوت ان زمان حکومت بزبد بن معاویه بود امام حسین ع در این مبارزه به سخن گهر بار رسول خدا ص استناد می فرمود من رءای سلطانا جایر ا مسحلا لحرام الله ناکثا لعهد الله مخالفا لسنته رسول الله صلی الله علیه و اله یعمل فی عبادالله بالاثم والعدوان فلم یغیر علیه ولا قول کان حقا علی الله ان ید خله مدخله هرکس حکومت ستم پیشینه ای را دید که حرام های الهی را حلال و حلال ها رو حرام می شمارد و به مخالفت با سنت رسول خدا ص اقدام می نمابد و ظلم و ستم با مردم رفتار می کند اکر با گفتار ورفتار ر او نشورد بر خداست که اورا به جایگاه کبفرش برساند افشای باطل بنی امیه با چهره به ظاهر اسلامی خود باعث فریب اغوای مردم بودند نهضت کربلا با افشای ماهیت بنی امیه و چهره های کافر به ظاهر مسلمان انان به تاریخ بشر و به مسلمانان درس بیداری وهوشیاری داد وبه انها اموخت که فریب چهره های پنهان شده در پشت دین را نخورند احیای مکتب شهادت انچه باعث مقاومت قدرت و شکوه دین است جهاد وفرهنگ شهادت طلبی است امام حسین ع برای اینکه اعلامکند دین تنها نماز روزه و حج نیست دست به قیام زد تا مکتب شهادت و فداکاری در را دین خدا را زنده نگهدارد وروحیه رفاه طلبی و سازش و دنیا پرستی را از بین ببرد ایشان در خطبه ای در طول راه باجمله فانی لا اری الموت الا السعاده بر مساله شهادت طلبی در راه دین تاکید می نمابد امام حسین ع و جوانان عاشورایی علی اکبر ع فرزند نوزده ساله امام حسین ع نخستین نعر ار بنی هاشم بود که به میدان جنگ رفت او نزد پدر امد و برای شرکت در نبرد اجازه گرفت امام به او اجازه داد سپس با نگاه به اسمان اورا بدرقه نمود و فرمود خدایا حودت شاهدباش جوانی به سوی انها می رود که از نظر جمال کمال و سخن گفتن شبیه ترین مردم به رسول تو است و ما هرگاه مشتاق دیدار پیامبر ص بودیم به چهره علی اکبر می نگریستیم قاسم بن الحسن ع نوجوانی بود که هنوز به حد بلوغ نرسیده بود شب عاشورا امام حسین ع به اصحاب فرمود فردا همه شهبد می سوید قاسم نزد عمویش امد و عرض کرد عمو جان من هم فردا کشته مب شوم امام اورا به سینه چسبانبد و فرمود مرگ در نظر تو چگونه است قاسم جواب داد احلی من العسل از عسل شیرین تر است دو فرزند حر بن یزید ریاحی که قبل از پدرش به شهادت رسید علی نام داشت وقتی او به شهادت نایل گردید حر از سعادت فرزندش شادمان گردید یکی دیگر از پسران حر بنام بکیر بود که حر به او فرمود به سوی دشمن حمله کن خدا برکاتش را به تو ارزانی می دارد وقتی به میدان جنگ می رفت حر فریاد زد پسرم کسی که مارا از گروه مستکبران پاک ساخت رایاری کن و وقتی جنگ شجاعانه کرد در لحظه شهادت او پدرش امد وگفت حمد و سپاس خداوندی را که مقام شهادت در رکاب فرزند رسول خدا ص را به تو عنایت کرد حسن مثنی یکی از جوانانی که در رکاب امام حسین ع حضور داشت حسن بن حسن معروف به حسن مثنی بود که هفده نفر از دشمنان را کشت و دشمن حدود هجده زخم بر بدن او وارد کرد وبر اثر این ضربات بیهوش شد و تا روز یازدهم محرم بیهوش بود دشمن خیال کرد که او کشته شده است لذا از او غافل شدند و به فضل الهی زنده ماند یکی دیگر از جوانانی که در کربلا حضور داشت فرزند دبگر امام حسن ع بنام عبد الله اصغر بود که حدود 11سال داشت و امام حسین ع اورا به بانوان حرم سپرد اما وقتی دید عمو هیچ یار و یاوری ندارد به میدان امد واز حریم امامت دعاع کرد ودر توفیق شهادت همراه او گردید امام حسین ع در حادثه کربلا چیز هایی است که ان حضرت برای دست یافتن به انها یا تحقق انها هر چند در زمان های دیگردست به قیام زد و در این راه شهید شد در این بخش به برخی از اهداف عالیه ان حضرت اشاره می نماییم زنده کردن و احیاء اسلام و قران حادث کربلا یک خرکت احیا گرانه نسبت به اساس دین واحکام الله بود در مطالعه سخنان امام حسین ع تکیه فراوانی روی احیای دین و اجرای حدود الهی و احیای سنت و مبارزه با بدعت و فساد و دعوت به حکم خدا و فران دیده می شود امام حسین ع ودر نامه ای خطاب به مردم بصره می نویسد من شمارا به کتاب خدا و سنت رسول خدا ص از بین رفته وبدعت جایگزین ان شده است اگر سخنم را بشنوید و فرمانم را پیروی کنید شما را به سعادت و نیکبختی راهنمایی می کنم امام حسین ع از انگیز ه نامه و دعوت کوفیان این گونه یاد می کند کوفیان به من نامه نوشته و از من خواسته اند نزد انها بروم من چنین می کنم زیرا امیدوارم معالم معارف ونشانه های حق زنده گردد و بدعت ها از میان بروند ایشان در مسیر کربلا وقتی به فرزدق بر خورد می کند اوضاع را چنین ترسیم می فرماید ای فرزدق این جماعت اطاعت خدا را رها کرده و پیرو شیطان شده اند در زمین به فساد می پردازند و حدود الهی را تعطیل کرده اند به میگساری پرداخته و اموال فقیران و تهیدستان را از ان خویش ساخته اند من سزاوار ترم که برای یاری دین بر خاسته و قیام کنم تا کلمه الله برتر باشد امام حسین ع در کلامی گهر بار بقا و احیای دین را در سایه شهادت و عاشورا حسینی می داند لو کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فسیوف خزنی اگر دین محمد ص تنها با کشتن شدن من پا برجا می می ماند پس ای شمشیر ها مرا در بر بگیرید حضرت ابوالفضل ع نیز در رجزی که روز عاشورا پس از قطع شدن دست راست خویش می خواند بر مسءله حمایت از دین خدا تاکبد دارد والله ان قطعتمو ا یمینی انی احامی ابدا عن دینی به خدا قسم اگر دست راستم قطع نمایند هر گز دست از پاسداری دین خدا بر نمیدارم اصلاح در امت پیامبر ص جامعه ای که از معیارهای اصیل دین وملایکه های ارزشی فاصله بگیرد فساد در پبکره ان ریشه می دواندو روابط انسانی و ارتباطات احتماعی و انچه میان حاکم و ملت پیش می اید دچار انحراف از صراط مستقیم می شود امام حسین ع در سخن مفروف خود به ابن هدف اصلاحی اشاره فرموده و خروج خویش را با انگیزه طلب اصلاح در امت پیامبر معرفی نموده است انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی من برای ایجاد اصلاح در امت جدم رسول خدا ص به پا خاسته و قیام نموده ام بر چیدن سلطه استبدادی بنی امیه یکی از عوامل قیام امام حسین ع فساد دودمان بنی امیه بود که حکومت اسلامی رو در دست گرفته کینه های دیرین حود را بر ضد اسلام و پیامبر ص اعمال می کردند فساد خاندان اموی به حدی گسترده و عمیق بود که امام حسین ع تنها داه علاج را ایجاد حرکتی وسیع در مقالل فتنه انگیزی های این خاندان فاسد ار طریق قیام جهاد و شهادت تشخیص دادند در ذیل مصادیقی از فساد گسترده خاندان اموی را اشاره می نماییم 1اسلام زدایی و تحریف معارف دین و بدعت گذاری 2 ترویج فرهنگ جبر سکوت وتسلیم 3 غارت بیت المال و صرف ان برای منافع و امیال شخصی 4 فساد اخلاقی و ترویج شهوت شراب خواری و قمار 5 احباء تعصب های قومی و ارزش های دوران جاهلی 6 به کار گماردن عناصر نالایق و فاسد تنها به دلیل اموی بودن 7 حیله گری و تزویر تبلیغات دوروغین 8 کینهو عداوت انان با ال علی ع 9 محروم نمودن ایمه از مناصبی که حق انان بود 10 کشتارهای دسته جمعی مسلمانان 11 دستگیری حبس و کشتن چهره های درخشان انقلابی و اگاه مسلمان که هوادار اهل بیت بودند امام حسین ع در سخنان متعددی سعی در روشنگری خطر خانواده فاسد بنی امیه نموده است از جمله در خطبه ای در مسبر کربلا فرمودند الا و ان هولاء قد لزمو طاعه الشیطان و ترکو ا طاعه الرحمن و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود و ءاستاثروا بالفی ء احلوا حرام الله و حرمو حلاله
اگاه باشید که اینان بنی امیه اطاعت از شیطان را بر خود لازم می دانند و اطاعت از خدا را ترک گفته اند و تظاهر به فساد می کنند حدود الهی را معطل گذاشته اند و حق خاندان پیامبر را به حود اختصاص داده اند حلال خدا را حرام کرده اند و حرام اورا حلال نمو ده اند الا ترون ان الحق لا یعمل به و انالباطل لا یتناهی عنه ایا نمی بینید که حق عمل نمی گردد و از باطل وفساد جلوگیری نمی شود بدعت ستیزی و باطل ستیزی امام حسین ع یکی از انگیزه های قیام خویش را مبارزه با انحرافات و بدعت ستیزی در دین بر شمرده است ایشان این نهضت را به عنوان مصداقی از عمل به تکلیف الهی در مقابله با بدعت هامعرفی نموده است وی در نامهای بر بزرگان بصره می نویسد شما را به کتاب خدا و سنت و پیامبرش دعوت می کنیم همان سنتی که مرده و به جای ان بدعت زنده شده است احیاگر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر خطبه امام حسین ع در منزلگاه بیضه امام حسین ع در منزلگاه بیضه نزدیک کوفه در برابر سپاه فرمود با چشمان خود به خوبی می بیند که حقوق خداوند ادا نمی شود و پیمان او شکسته می شود حقوق رسول خدا ص را پایمال می کنند و به یغما می برند و کسی دم بر نمی اورد مسبب تمام این بد بختی ها مسامحه کارانی هستند که از امر به معروف و تهی از منکر دست کشیده اند امر به معروف و نهی از منکر امام حسین ع یکی از مهمترین اهداف قیام خود را در این دو عنصر مهم معرفی می فرمابد ارید ان امر بالمعروف و نهی عن المنکر می خواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم ایشان هنگام وداع با قبر رسول خدا ص برای بیرون امدن از مدینه می فرماید اللهم انی احب المعروف وانکر المنکر پروردگارا من اعمال نیک و معروف را ددوست دارم،واز کارها ی نا صالح ومنکر بیزارم در زیارت مخصوصه ان حضرت امده است ءامرت بالمعروف و نهیت عن المنکر حیات بخشیدن به نماز و زکات و امر به معروف ونهی از منکر بعد دیگری از احیا گری قبام عاشورا است اشهد انک قد اقمت الصلاه و اتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و تلوت الکتاب حق تلاوته و جاهدت فی الله حق جهاده