دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

قبله عشق 8

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۴:۲۴ ب.ظ

شهادت می دهم که تو نماز را بپا داشتی  و زکات را پرداخت کردی وامر به معروف و نهی از منکر نمودی و کتاب خدا را انگونه که شایسته است تلاوت نمودی و به شایستگی دراه خدا بپاخاسته و جهاد کردی  اما حسین ع گروهی از خواص واکابر قوم را مورد خطاب قرار داده می فرمابد ای مردم عبرت بگیربد به انچه که خداوند به اولیاءخود  پند داده است که مانند علمای یهودی و نصارااز امر به معروف و نهی از منکر سرباز نزنید زیرا علمای یهود جور و ظلم و ستمگران را می نگرند و انان را از این کار زشت نمی ترسانند به امید  اینکه  از پرتو مرحمت ستم پیشگان به نوایی برسند واز جانب انان ،گزند نبینند و برای اینکه در روز خوش زندگی کنند وغبار ناراحتی بر دامن دلشان ننشیند از گفتن حرف حق در هراس هستند در حالی که پروردگار بزرگ می فرماید فقط از من  بیمناک باشید و از مردم عاجز و زبون نهراسید و نیز خداوند می فرماید مردم با ایمان بعضی سر پرست و یاور بعضی دیگر هستندو امر به معروف و نهی از منکر می کنند زیرا اگر این دو وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در میان مسلمانان رواج یابد کارها به صلاح می شود و بنیان ملت استحکام می پذیرد وصیت ان حضرت به برادر خود امام حسین ع به برادرش محمد حنفیه به عنوان وصیت چنین فرمود من خروج نکردم برای خود کامکی و جاه طلبی فساد و ظلم بلکه عامل خروج و حرکت من بر قرار کردن اصلاح در امت جدم رسول خدا ص است می خواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنیم و همان راه را بپبمایم که جدم رسول خدا ص و پدرم علی ابن ابیطالب پیمود نامهبه بزرگان بصره  امام حسین ع در ضمن نامه ای به بزرگان بصره می نویسد اسلام مده و بدعت های ضد اسلام زنده شده است یعنی قیام ما  برای زنده کردن سنت های اسلامی و نابود ساختن بدعت های ضد اسلام است  امام حسین ع ودرس هایی از عاشورا  بنی امیه با جهره به ظاهر اسلامی خود مایه  فریب و اغوای مردم بودند نهضت کربلا با افشاء ماهیت بنی امیه و چهره انان به تاریخ  بشر به مسلمانان درس بیداری و هوشیاری داد تا فریب چهره های نقاب زده تا فریب چهره های نقاب زده در پشت ماسک دین را نخورند   مبارزه با طاغوت  نهضت  عاشودا مبارزه با طاغوت ان زمان  حکومت ظالمانه یزید بن معاویه بود در این مبارزه به سخن رسول خدا ص استناد کرد که می فرماید هر کس حکومت ستم پیشه ای را دید که  حرام الهی را حلال و حلال الهی را حرام  می شمارد و به ظلم   ستم رفتار می کند اگر بر او نشورد بر خدا ست که اورا به جایگاه و کیفرش برساند   مقاومت تا اخرین لحظه  ان چه نشانه عقیده و پایداری است مقاومت تا اخر خط و دست بر انداشتن از خواسته ها و اهداف متعالی است امام حسین  ع در نهضت عاشورا چنین کرد او تا اخرین نفر و تا خرین نفس مقاومت کرد ولی تسلیم دشمن نشد و این درسی برای امت اسلام در برابر متجاوزان به حریم استقلال و ناموس مسلمین  است ایجاد تحول در مردم  اثر مهم دیگر انقلاب حسین بن علی ع زدودن ترس ووحشت از رژیم استبدادی بنی امیه بود این تحول عظیم مبدا ء اعتراضات مردمی گردید   موجب احساس گناه و بیداری وجدان در افرادی بود که می توانستند ان حضرت را یاری کنند ولی این کار را انجام ندادند  احساس گناهکاری و نهضت وجوان و عقل عامل نیرومندی در دل افرادی بود که وعده یاری به ان حضرت دادند ولی دست از یاری او کشیدند  نهراسیدن از کمی نفرات    عاشو ا جلوه کامل این کلام حضرت علی ع بود  لا تستو حشو امن طریق الهدی لقله اهله  در راه حق از کمی نفرات وحشت نداشته باشید وقتی کسی با گروهی ایمان به هدف داشته باشند پشتوانه ای قوی دارند نباید از کمی یاران بترسند و از جبهه حق عقب نشینی کنند امام حسین ع حتی اگر تنهاهم می ماند از میدان دفاع از حق بر نمی گشت شاهدش    سخن او در شب عاشورا است که  می فرماید شما بروید  اینان با من کار دارند امیخته شدن کار فرهنگی به ایثار            کربلا صحنه اموزش فرهنگی موغظه و اخلاص در دعوت نبود تنها میدان جهاد و جانبازی و بی باکی نبود حسین ابن علی ع   پیامی داشت که در نهضت کربلا نهفته است او نجات اسلام و بیداری مردم و ارتقا سطح اندیشه وایمان مردم را در سایه شجاعت جانبازی ایثار و اخلاص انجام داد  تا ان حرکت جهادی و فرهنگی به هدف برسد و نجات بخش گردد کربلا   مکتب  ازادگی  کربلا مکتب ازادگی است و حسین ع معلم   ازادی و دعوت کننده به  ان است ازادگی ارزشی است که در همه ملل طرفدار دارد حتی برای غیر مسلمان خصلتی ارزشمند است  امام حسین ع خطاب به لشگریان عمر بن سعد فرمود ان لم یکن دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونو ا احرارا فی دنیاکم   اگر دین ندارید واز روز قیامت نیز  هراس ندارید لا اقل در دنیا به ازادگی زندگی کنید تقویت روحیه شهادت طلبی قیام امام حسین ع  سنت شهادت و عشق به شهادت را در جامعه اسلامی زنده کرد ایشان با قیام حود پرده از روی زندگی الوده و پست مسلمانان برداشت احیای مجدد جریان دینی قیام امام حسین ع بار دیگر چهره واقعی اسلام را به جوامع اسلامی نمودار ساخت لذا قیام ها و نهضت هایی که بعد از ان به وقوع پیوست غالبا رنگ دینی و دفاع از اسلام داشت  مقرم در کتاب  مقتل خود می نویسد نهضت حسین ع جزء اخیر از علت تامه جهت استحکام مبانی دین بود به طوری که این نهضت بین دعوت حق وحملات باطل تفرقه و جدایی انداخت و حق را از باطل مشخص نمود  لذا گفته شده است اسلام را پیامبر اکرم ص اغاز نمود  امام حسین ع موجب بقاء و    پایداری ان شد  شگل گیری نهضت ها وجنبش های اجتماعی  قیام عاشورا مبدا شگل گیری نهضت های متعددی بر علیه امویان و طرفداری از اهل بیت ع  گردید که مهم ترین انان عبارتند از نهضت های توابین مختار و زید بن علی ع حمایت از رهبر و امام  صحنه های عاسورا جلوه های حمایت از رهبر است ،گر چه امام حسین ع بیعت خود را از یاران برداشت ولی انان دست از رهبر خود نکشیدند و اورا تنها نگذاشتند  سخنان کسانی همچون حبیب بن مظاهر و زهیر بن قبس که درشب عاشورا در حمایت ان حضرت سخن گفتند قابل تو جه است حتیدر رجز هایی که ایشان در میدان نبرد می خواندند  حمایت از رهبر مسهود است به عنوان نمونه حضرت عباس ع سوگند می خورد اگرچه دست راست را قطع کنید ولی دست از حمایت از دین وامام بر نمی دارم  شناساندن جایگاه ولایت و امامت   تبلیغات دروغ امویان اهل بیت ع را در انزوا قرار داده بود به گونه ای که افکار و عواطف امت اسلامی می رفت که یکباره از خاندات علی ع فاصله گیرد اما حادثه عاشورا صفحه تاربخ را به نفع اهل بیت  تغییر داد  ونفوذ معنوی انان را بیشتر کرد همبستگی بین شیعیان        قیام امام حسین ع نوعی هم بستگی بین شیعیان و جریانات وابسته به اهل بیت ع ایجاد کرد چنانکه می بینیم نهضت های  انقلابی که بعد از حماسه عاشورا به وقوع پیوست به طرفداری از اهل بیت ع صورت می گرفت حتی عباسیان نیز با اینکه فرزندان و نوادگان عباس عموی پیامبر ص بودند با علویان هماهنگ شده و بر علیه امویان متحد گردیدند امام حسین ع و مبارزه با ظالمان  اعتراض به حکومت ابو  بکر یکی از موارد شرکت حسن و حسین ع در اعتراض به حکومت ابو بکر این بود حضرت علی ع سه شب پیاپی فاطمه س را بر مرکبی سوار می کرد و دست حسن و حسین ع را می گرفت و به خانه مهاجران و انصار می برد و حق خودرا را برای انها بیان می نمود واز انها می خواست تا ان حضرت را به گرفتن حقش یعنی مقام رهبری یاری کنند ولی جز افراد اندکی جواب مثبت نمی داد امام حسین ع طی سخنان گهر باری می فرماید ابو بکر و عمر به مقام رهبری تکیه زدند در حالی که همه اش از ان ما بود انان در خلافت سهمی مانند جده به اندازه اندک فرزندان به جده می دهند برای ما قرار دادند اگاه باشید در روز قیامت که مرد، خواهان شفاعت ما هستند این دونفر به خاطر محروم بودن از شفاعت ما خودرا سرزنش می کنند اعتراض به عمر بن خطاب در زمان خلافت عمر بن خطاب روزی مسجد مملو از جمعیت نشسته بود عمر بالای منبر رفت و در ضمن گفتار خود را اولی از جان مومنان خواند در این وقت حسین ع بر خاست ود ر میان انبوه جمعیت فریاد زد ای دوروغکو از منبر پدرم رسول خدا ص پایین بیا این منبر پدر تو نیست ای جایگاه جایگاه تو نیست عمر پاسخ داد سوگند به جانم این منب  منبر پدر تو است پدر من منبر نداشت حسن و حسین ع در عصر خلفا همان موضع گیری پدرشان را داشتند و بر همین اساس در جنگ های عصر خلفا شرکت تکردند زیرا چگونگی ان فتوحات هماهنگ  با ایین اسلام نمی دانستند اعتراض به  حکومت عثمان خلافت  عثمان در اواءل مجرم سال چهاردهم  هجری اغاز شد و حدود دوازده سال به طول  انجامید در این دوران امام حسین ع که سنین جوانی را می گذراند همراه با پدر و برادر هر گز خلافت عثمان را نپذیرفتند و در فرصت های منااسب به ان اعتراض  می کرد از  جمله هنگامی که عثمان ابوذر را به سرزمین ربذه تبعید کرد با اینکه دستور اکید داده بود کسی به بدرقه ابوذر نرود علی ع همراه جمعی از یاران و از جمله حسن و حسین ع به بدرقه   شتافتند و هریک خطاب به ابوذر سخنانی گعتند  که گفتار حسین ع چنین بودای عمو من پروردگار قادر و تواناست او می تواند هر چه  برتو وارد شده است را تغییر و خداوند هر روز مقام و شان خاصی دارد این مردم دنیا وزندگی را از تو باز داشتند و اسایش را از تو گرفتند ولی تو دینت را از انان گرفتی و نگذاشتی ملعبه هوس های انان گردد به راستی که تو از دنیا مردم پیش چشمت نا چیز است ولی این مردم به روش تو بسیار نیازمند هستند من از درگاه خداوند می  خوهم که تو را در تمام کارها یاری فرماید  به این ترتیب حسین ع این چنین به دستگاه خلافت عثمان می تازد و از تبعید شده ابوذر تقدیر میکند و اشکارا مخالفت خود را با روش عثمان اعلام می دارد  پاسخ  قاطع امام حسین ع به عایشه  امام حسین ع در کنار جنازه برادرش امام حسین ع خطاب به عایشه فرمودند تو وپدرت از قبل حریم پیامبر ص را دریدید تو جنازه کسی ابو بکر را به خانه پیامبر ص اوردی که ان حضرت دوست نداشت در نزد بک او باشد در مورد این کار از تو باز خواست خواهد کرد ای عایشه پدرت ابوبکر و عمر با نزدیک نمودن خود به پیامبر ص اورا ازار دادند وان حقی که خداوند با زبان پیامبرش به انها امر کرده بود را رعایت ننمودند  مراسم حج و خطابه بر ضد معاویه  دوسال قبل از مرگ معاویه سال 58 هجری امام حسین ع در مراسم حج شرکت کرد در این مراسم بسیاری از  بنی هاشم و اصحاب که بیش از هزار نفر بودند شرکت داشتند امام حسین ع در جمع انها طی خطابه اتشینی فرمود  می دانید که طاغوت  معاوبه با ما و پیروان چه می کند من ترس ان دارم که لا این روش معاویه حق پایمال و نابود شود ولی بدانید خداوند نورش را کامل می کند هرچند که مشرکان را خوش نیاید  برخورد شدید امام حسین ع با مروان  روزی مروان به امام حسینع گفت اگر فاطمه س مایه افتخارتان نبود شما  به چه چیز فخر می کردید امام حسین ع که شخصی قوی پنجه بود بر اشفت وگریبان مروان را گرقت وچنان فشار داد که دسیارش بر گردنش پیچید   بی هوش به زمین افتاد پس اورا رها کرد و به میان مردم امد و فرمود شما را به خدا سوگند ا گر راست گفتم مرا تصدیق کنید ایا در روی زمین کسی جز من و برادرم حسن ع هست که محبوب دل پیامبر ص باشد ایا در روی زمین غیر از من و برادرم کسی هست که فرزند دختر پیامبر ص باشد من در سراسر زمین کسی پلیدتر و ملعون تر از مروان و پدرش که تبعید شده پیامبر ص بود نمی شناسم  پاسخ قاطع امام حسین ع بهکگستاخی معاویه   وقتی معاویه حجربن عدی ان مبارز بزرگ و یارانش رو به شهادت رسانید در همان سال برای انجام حج به مکه رفت در حجاز امام جسین ع را ملاقات نمود و گفت یا ابا عبدالله ع ایا از انچه به حجر بن عدی ویارانش انجام دادیم  خبر داری و خبر بر خورد شدید ا با پیروان تو و پدرت به شما رسیده است  امام حسین ع فرمود چه کردی عرض کرد انهارا کشتیم کفن کردیم بر انها نماز خواندیم و دفن نمودیم امام حسین ع خندید و فرمود ای معاویه قوم بنی هاشم را با این کارهایت دشمن خود کرده ای ولی اگر ما پیروان تو را بکشیم نه انهارا کفن می کنیم و نه نماز بر انها  می خوانیم و نه انها را دفن می کنیم به من خبر رسیده که وقیحانه به علی ع بد گویی می کنی و نسبت به بنی هاشم  بد  می گویی ایا ما را به قیام و دشمنی وامی داری  ای معاویه به وجدان خود رجوع کن واز ان بپرس  که حق با تو یا بر ضد تو است انحرافات فکری و دینی زمان امام حسین ع  در سالی که قیام  کربلا در ان رخ داد جامعه اسلامی نسبت به اخرین سال حیات 

پیامبر ص تغییرات فراوانی کرده بود متاسفانه طی این مدت  بسیاری از سنت های زمان رسول خدا ص تغییر یافته و اعمال  و عقاید انحرافی جایگزین ان شده بود و امام حسین ع این وضعیت را نتبجه رفتار نا شاسیت  حاکمان بنی  امیه  می دانست ایشان علاوه بر اینکه بنی امیه را متهم به ظلم و عداوت می کرد انها را کسانی می دانست که آطاعت شیطان  را پذیرفته و اطاعت خداوند را ترک گفته اند ایشان می فرمود انها تظاهر به فساد کرده و حدود الهی را تعطیل نموده اند و به  بیت المال تجاوز می نمایند  انها علاوه بر ایجاد فساد و تعطیل حدود بسیاری از مفاهیم دینی را تحریف کرده و بادر مجاری غیر مشروع از انها بهره بری می کنند  بنی امیه برای تحکیم خود و جلو گبری از اظهار نظر های مخالفان  اقدام به تحربف سنت های پیامبر ص نموده و مفاهیم جدیدی را نیز خلق کرده بودند  در ذیل نمونه هابی از این مفاهیم  را که در جریان کربلا و ایجاد ان موثر بوده اند همراه با شواهد تاریخی ببان می کنیم  از رایج تربن اصطلاحات سیاسی زمان خلفا ء سه مفهوم اطاعت از ایمه لزوم جماعت و حرمت نقض بیعت بود شاید بتوان گفت که مفاهیم پایه خلافت و دوام ان  تضمین می کردند اطاعت از ایمه اطاعت  از امام به معنای پیروی از نظام حاکم بود یعنی همه ملزم بودند که تحت فرامین خلفا ء و  بدون هیچ قید و شرطی رفتار کنند  اما سءوال  مهم  این است که تا کجا باید از حاکم پیروی کرد ایا تنها به دست گرفتن قدرت و خلییفه بودن برای اطلاق  عنوان امام کفایت می کند ایا باید از سلطان جاءیر که در جایگاه خلافت قرار این  گرفته است اطاعت کرد یکی از مفاهیمی بود که با تحریف فرمایشات رسول اکرم ص حکومت نا مشروع خلفا ء را استحکام می بخشد حفظ جماعت  حفظ جماعت یعنی عدم اغتشاش شورش و دست نزدن به اقدامی که وحدت را از بین می برد و زمینه ایجاد تزلزل در جامعه اسلامی را فراهم می کند -

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۰۵
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی