قبله عشق 9
این مطلب ظاهرا بسیار زیبا و معقول به نظر می رسد حفظ وحدت در سایه حکومت اسلامی از ضروریات یک جامعه اسلامی از ضروریات یک جامعه اسلامی از ضروریات یک جامعه اسلامی می باشد که رسول خدا ص نیز به ان تاکید می فرمودند ولی اگر حکومت اسلامی را افرا دنالایق فاسق و مستبد قبضه کردند باز هم باید سکوت کرد وبدون هیچ مخالفتی را به استناد اینکه نظم عمومی را بر هم می زند و سبب تفرقه جماعت اسلامی می شود را می توان محکوم کرد این مفهوم اگرچه از فرمایشات موکد رسول خدا ص بود و به ان سفارش بسیار کرده بود ابزادی شده بود که در سایه ان خلفا مخالفان خود را سرکوب کنند و به کسی اجاره اظهار نظر بر خلاف عقاید حاکمان را ندهند نقض عهد و بیعت استمرار بیعت مسلمین با حاکم اسلامی امری است که موجب تقویت بنیان حکومت شده وبه حاکم اجازه می دهد تا برنامه ربزی بلند مدتی را برای جامعه اسلامی تدارک ببیند لذا نقض عهد وبیعت از اموری بود که به شدت مورد مذمت قرار گرفته وواضح است که تا چه اندازه در مسایل سیاسی نقش مثبتی رایفا ء می کرد اما اگر یک خانم از اصول اولیه اسلامی سر پیچی کرد و به تغییر و تحریف سنت های الهی اقدام نمود باید بر عهدی که با او بسته شده ملتزم بود واین بیعت همچنان پا بر جاست ایا اگر با خلیفه ای همچنان ایا اکر با خلیفه ای همچون یزید بن معاویه بیعت نشود و یانقض بیعت شود نظم عمومی بر هم می خورد و جماعت مسلمین دچار اضمحلال مب شود اصلا حدود این عدم نقض بیعت چیست حاکم جامعه اسلامی تا چه زمانی بر این منسب باقی می ماند و چه حدودی برای ماو تعیین شده است این سوالات پرسش های بی پاسخی بودند که در زمان خلفا حتی فرصت مطرح شدن را نیز پیدا نمی کردند خلفای بنی امیه و بعد ها بنی عباس با به کارگیری این مفاهیم البته در شکل تحریف شده ان هیچ قید و شرطی نداشتند و مردم را وادار به پذیرش حکومت خود می کردتد ذکر نمونه هایی از این تحریف ها و تاثیر انها در جامعه اسلامی خالی از لطف نیست ابی اسحاق می گوید که شمر بن ذی الجوشن وقتی که نماز می خواند بعد از نماز دست های خود را بلند می کرد و می گفت خدایا تو می دانی که من مردی شریف هستم مرا مورد بحشش قرار ده من به او گفتم چگونه خداوند تو را ببخشد در حالیکه در قتل فرزند پیامبر ص شریک بوده ای شمر گفت ما چه کرده ایم امرا و حاکمان به ما دستور دادند که چنین کنیم ما نیز نمی بایست با انها مخالفت می کردیم من به او گفتم این عذ ری زشت و نا پسند است و اصلا ء قابل قبول نیست اطاعت تنها در کارهای معروف و درست صحیح می باشد ابن زیاد پس از دستگیری مسلم بن عقیل به او گفت ای عصیانگر بر امام و رهبر خود خروج کرده ای واتحاد مسلمین را از بین برده ای مسلم در پاسخی قاطعانه به او گفت معاویه خلافت را با اجماع امت بدست نیاورده است او با حیله گری علیه وصی پیامبر ص خلافت را غصب کرده است نمایندگان حاکم مکه در زمان خروج امام حسین ع از مکه به ان حضرت گفتند ایا ارز خدا نمی ترسی که از جماعت مسلمین خارج شده و بین امت تفرقه ایجاد می کنی عمر بن حجاج یکی از فرماندهان ابن زیاد با افتخا ر می گعت ما اطاعت از امام را کنار نگذاشته و از جماعت کناره گیری نکردیم او به سپاه ابن زیاد نیز نصیحت می کرد اطاعت و جماعت را حفظ کرده ودر کشتن کسی که از دین خارج گشته و مخالفت با امام ورزیده تردید نکنید اعتقاد به جبر اعتقاد به جبر یعنی اعتقاد به اینکه هر اتعاقی در عالم رخ می دهد خواست خداست وانسان ها هیچ،نقشی در ایجاد و یا تغییر انها ندارند حتی اعمال ناشایستی که از انسان ها سر می زند به خواست خدا بوده و انسان مجبور استکه ان عمل ناشایست را انجام دهد بنیان گذار این عقیده نادرست معاویه بود و بااین عقیده غلط در تلاش بود تا حکومت واعمال نا مشروع خود در مبان مردم مشروعیت ببخشد که البته در این کار موفق نیز بود زیرا اعتقاد به جبر در ان دوره به شدت در میان مردم رواج پبدا کرده بود و هر اتفاقی می افتاد معروف یا منکر به جبر اسناد می کردند وبه ساوگی از ان می گذشتند جهت روشن تاثیر اعتقاد به جبر در ان دوره چند نمونه را متذکر می شویم قاضی عبد الجبار با اشاره به این که معاویه پایه گذار مجبره است نقل می کند که معاویه در نورد بیعت با یزید می گفت مساله یزید قضایی از قضا های الهی و مقدری از مقدرات او است ودراین مورد کسی از خود اختیاری ندارد عبیدالله بن زیاد به امام سجاد ع فرمود من برادر بزرگتری داشتم که مردم اورا کشتند وقتی عمر بن سعد مورد اعتراض فرار گرفت که چرا به سبب حکومت شهر ری امام حسین ع کشت گفت این کار از جانب خدا مقدر شده بود شریح بن حارث قاضی شریح از مردم یمن بود که به دیدار پیامبر ص شتافت ومسلمان شد او حدود 60 سال عهده دار قضاوت بود وقتی حضرت علی ع به خلافت رسید وی را در ابن پست ابقاء نمود شریح از کسانی بود که با امام حسین ع مکاتبه داشت و جزء هفت نفر از بزرگان کوفه بود که قسم یاد کردند ان حضرت را یاری نمایند اما هنگامی که ابن زیاد مبلغ پنجاه هزار دینار به عنوان رشوه به او پبشنهاد کرد قسم خود را زیر پا نهاد و فتوا به قتل امام حسین ع داد عمربن سعد عمر بن سعد از جمله اشراف و بزرگان کوفه بود که به امام نامه نوشتندواو را به کوفه فرا خواندند ولی با وعده حکومت ری همه چیز را به فراموشی سپرد در روز سوم محرم الحرام باچهار هزار نفر برای قتل رساندن فرزند پبامبر وارد کربلا شد او به عروه بن قیس گعت برو از حسین سوال کن چرا به ابن دیار امده ای چرا از مکه خارج گشتی ودر انجا نماندی فیس به او گعت چرا خودتبا او سخن نمی گویی عمر سعد گفت من برای حسین نامه نوشتم و او با من مکاتبه داشته است خجالت می کشم با او روبرو شوم ساربان امام حسین ع به نوشته برخی از مورخان بکی از کسانی که در کربلا از امام حسین ع فاصله گرفت ساربان امام حسین ع به نام بجدل بن سلیم بود او با ان که از امام ع جدا شده بود شب یازدهم به قتلگاه وارد شد وبه منظور به دست اوردن انگشتر ان حضرت انگشت امام را قطع نمود -عمر بن حجاج عمر بن حجاج کسی است که در نامه خود به امام حسین ع نوشت درختان سبز شد و میوه ها رسید و ما منتظرقدوم تو هستیم ولی با خطبه عبیدابن زیاد در شمار چهره ها مردد قرا گرفت و در کربلا در رکاب عمر بن سعد حضور یافت و فرماندهی لشگر چهار هزاری نفریموکل بر فرات را به عهده گرفت او خطاب به لشگر خود گفت در جواز قتل حسین ع تردیدی به خود راه ندهید زیرا او با یزید مخالفتکرده است و ازدین بیرون رفته است شبث بن ربعی هنگامی که عبیدالله بر کوفه چیره شد او به عبیدالله پیوست شبث از دعوت کنندگان امام بود ولی در کربلا در شمار فرماندهان دشمن قرار گرفت او خطاب به حضرت عباس ع گفت برو برادرت بگو که اگر دنیا را اب فرا گیرد قطره ای از انرا به شما نحواهم داد مگر اینکه با یزید بیعت کند این شخص به شکرانه شهادت امام حسین ع مسجدی بنا کرد که به نام او نیز شهرت یافت قیام و انقلاب های بر گرفته ار عاشورا انقلاب توابین در سال 65 هجری قمری مردم کوفه در نتیجه دعوت کتبی از امام برای امدن به کوفه و سپس خیانت به وی و به شهادت رساندن ایشان دچار شرمساری و ندامت شدند و با قیام علیه کسانی که موجب به بار امدن این افتضاح شدند سعی کردند احساس گناه را در خودشان تسکین بخشد قیام مختار ثقفی این قیام در سال 66 هجری به انگیزه خونخواهی امام حسین ع وانتقام از قاتلان او صورت گرفت مختار در جریان این انقلاب توانست در یک روز دویست و هشتاد تن از قاتلان امام حسین ع را به سزای اعمالشان برساند قیام حسبن بن علی شهید فخ فخ نام وادی و محلی در فسمت غربی و یک فرسخی شهر مکه است انجا مکانی است که حسین بن علی در سال 169 هجری بر علیه حکومت عباسی قیام کرد و با یاران خویش به شهادت رسید وی یکی از سادات و علمای اسلام بود که حدود یک قرن پس از ماجرای کربلا بر علبه ظالمان قیام کرد و اثری عمیق در عالم تشیع به جای گذاشت انقلاب اسلامی ایران یکی از قیام های بر گرفته از کربلا اقلاب اسلامی در ایران بود انقلاب اسلامی در ایران همزبان با روز عاشورا مصادف با پازدهم خرداد سال 1342 هج شمس ی بود این نهضت با زنده نگهداشتن محرم و صفر در طول 15 سال توانست به پیروزی برسد امام خمینی ره رهبر ای نهضت در تبین تاثیر قیام امام حسین ع در حامعه اسلامی همواره می فرمودند ما هر چه داریم از محرم و صفر است این محرم و صعر است که اسلام را زنده نگهداشت انقلاب جهانی حضرت مهدی عج مهمترین علت قیام و خروج امام مهدی عج انتقام از امامانی معصوم ع به کار رفته است در روایات امده است که ایشان انتقام خون مادرشان حضرت زهرا س دختر گرامی پیامبر اسلام ص و جد بزرگوارشان حضرت ابا عبدالله الحسین ع را از ستمگران خواهند گرفت