اصول کافی جلد 3 ص 298 بقیه از حدیث قبا
بقیه از صعحه قبل در هرحل ففها شیعه رضوان الله تعالی علیهم باستناد این دو خبر دیگر این مورد را یکی از مستسنبات .دوروغ وحرام ندانسته اند زیرا اگر قبح وزشتی ذاتی باشد رجحان دفع افسد بعاسد. ار مستغلات عقلیه. است و اختلاف کشمکش میان دو نفر گاهی دامنه پیدا میگند و بدو فامیل و دو کشور مبرسد وخونریزیها زیان های و عرضی بسیارمیاورد وچه بوسیله یک دوروغ مصلحت امیز بتوان این مفاسد جلو گبری کرد در اینصورت هقل حکم میکند که بخاطر دفع ان مفاسد بزرگ این فاسد کوچک انج. ام شود اگرچه ا دونفر دونعر ز اطلاق اخبار استفاده مبشود که مطلق کدودت و اختلاف میان دونفر بخونربزی نگردد مبغوض. و منفور شارع اس قبحش واز قبح دوروغ بیشتر زیرا اسلام باتحاد و الفت مسلمبن اهمیت بسیاری قابل شده وجماعات وزیارت مومن و عیاوت مریض و هدیه بردن و سلام کردن و سیر کردن و پوشانبدن مومن وده ها دستور اخلاقی دیگر را بمنظور تحکیم روابط دوسی میان مسلمین قرارداده است