غدیر برترین پیام اسمانی 1 4
و هو یوم التبسم فی وجوه الناس من اهل الایمان فمن تبسم فی وجه اخیه یوم الغدیر نظر الله الیه یوم القیامه بالرحمه و قضی له اءلف حاجه و بنی له قصرافی الجنه من ذره بیضا ء و نضره وجهه وان روز تبسم به چهره مردم با ایمان است پس هر کسی که در روز غدیر به چهره برادر مومنش تبسم کند خداوند به او در روز قیامت نظر رحمت افکند و هزار حاجت دنیایی اورا بر اورده سازد و قصری از در سفید در بهشت برای او بناکند وچهره اورا نورانی گرداند روز زینت و هو یو الزینه فمن تزین لیوم الغدیر غفر الله له کل خطیءه عملها صغیره او کبیره و بعث الله الیه ملایکه یکتبون له الحسنات ویرفعون له الدرجات الی قابل مثل ذالک الیوم فان مات مات شهیدا و ان عاش عاش سعیدا و ان روز روز زینت است پس کسی که خودرا برای روز غدیر زینت کند و لباس زیبا بپوشد خداوندگناهان بزرگ و کوچک اورا می بخشد و فرشتگانی را مامور می کند که از این روز تا سال اینده مثل چنین روزی برای او حسنات بنویسند و درجات اورا بلند گردانند پس اگراز دنیا رفت پاداش شهید را دارد و اگر زنده ماند زندگیبا سعادت حواهد داشت اطعام اهل ایمان و من اطعم مومنا کان کمن اطعم جمیعالانبیا و الثدبقین ومن زار فیه مومنا ادخل الله قبره سبعین نورا وسع فی قبره و یزور قبره کل یوم سبعون الف ملک و یبشرونه بالجنه کسی که مومنی را اطعام کندگویاتمام انبیا و صدیقین را اطعام کرده است اگر در این روز به مومنی سر زند و دیدار کند خداوندهفتادنور در فبر او وارد می کند وقبر اورا توسعه می دهد و هر روز هفتاد هزار ملک به زیارت او می شتابد وبشارت بهشت می دهند عرضه ولایت بر اسمانیان وزمین و قی یوم الغدیر عر ض اللهالولایه علی اهل السماءالسابعه فزین بها العرش ثم سبق الیها اهل لسماءالرابعه فزینها بالبیت المعمور در روز غدیر خداوند ولایت علی ع را بر اسمان های هفت گانه عرضه کرد پس اهل اسمان هفتم به ان سبقت گرفتند پس خداوند ان را با عرش مزین کر دان گاه اهل اسمان چهارم به ان سبقت گرفت خداوند ان را با بیت المعمور زینت داد ثم سبق الیها اهل السماء الدنیا فزینها بالکواکب ثم عر ضهاعلی الارضین فسقت مکه فزینها بالکعبه ث، سبقت الیها المدینه فزینها بالمصطفی محمد ثم سبقت الیها الکوفه فزینهابامیرالمومنین پس اهل اسمان دنیا به ان ولایت سبقت گرفت پس خداوند ان را بو ستارگان زینت داد ان گاه خداوند ولایت را بر زمینیان عرضه کرد که مکه سبقت گرفت خداوندان را با کعبه مزین ساخت سپس مدینه سبقت گرفت که خداوند ان را به وجود امیر مومنان علی ع زینت داد عرضه ولایت ب کوه ها و عرضها علی الجبال فاول جبل اقر بذالک ثلاته اجبل اجبال العتیق و جبل الفیروزج و جبل الیاقوت فصار هذا الجبال جبالهن و افضل الجواهر ثم سبقت الیها جبال ءاخرفصار معادن الذهب والفضه و مالم یقر بذالک و لم یقبل صارت لا تنبک شیءا و ان را بر کوها عرضه کرد که سه کوه سبقت گرفتند عقیق فیروزه و یاقوت از این رو این سه کوه بهترین جواهر شدند ان گاه کو های دیگر سبقت گرفتند و معدن های طلا ونقره شدند و هر کوهی که اقرار نکرد و ولایت را نپذیرفت کو های بی گیاه و خشگ شدند عرصه ولایت بر اب ها گیاهان و پرندگان و عرضت فی ذالک الیوم علی المیاه فما قبل منها صار عذبا و ما انکر صار ملحا اجاجا و عرضها فی ذالک الیوم علی النیات فما قبله صار حلو ا طیبا و ما لم یقبل صار مراثم عر ضها فی ذالک الیوم علی الطیر فماقبلها صار مرثم عرضها فی ذالک الیوم علی الطیر فماقبلها صار فصیحا مصونا و ما انکرها صار اخرس مثل اللکن در این روز ولایت بر اب ها عرضه شد هر ابی قبول کرد صیرین و هر ابی نپذیرفت شو ر و تلخ شد و خداوند ان را بر نباتات عرضه کرد پس هر گیاهی قبول کرد شیرین و پاکیزه شد وهر گیاهی نپذیرفت تلخ گشت ان گاه در ان روز ان را بر پرندگان عرضه کرد هر پرنده ای ان را پذیرفت گویا و دارای صوت زیبا ش و هر کدام انکار کرد گنگ و الکن شد مثل اهل ایمان در پذیرش ولایت ومثل المومنین فی قبو لهم ولاء امیرالمومنین فی یوم غدبر خم کمثل الملایکه فی سجودهم لادم و مثل من ابی ولایه امیرالمونین فی یوم الغدیر مثل ابلیس مثل مومنانی که ولایت امیر مومنان ع را در روز غدیر قبول کردند مانند ملایکه ای است که بر ادم سجده کردندو مثل کسانی که ولایت ایشان را در روز غدیر نپذبرفتند همانند ابلبس و فی هذا الیوم ءانزلت هذا الایه الیوم اکملت لکم دینکم و ما بعث الله نبیا الا و کان یوم بعثه مثل یوم الغدیر عنده و عرف حرمته آذ نصب لامته وصیا و خلیفه من بعده ذالک الیوم و در این روز ایه اکمال نازل شد و خداوند هیچ پیغمبری را مبعوث نکرد مگر این که روز بخشش در نزد او مانند روز غدیر بود و حرمت ان را می شناخت زیرا در این روز وصی و جانشین خود را برای بعد از خود برای امتش منصوب می کرد غدیر در کلام اهل بیت ع حدیث غدیر یکی از متق ترین دلاءیل حقانیت باورهای شیعی در طول تاریخ اسلام بوده وهست چرا که حدیث غدیر به عنوان اخرین پبام رسالت پبامبر خاتم ص و منشور ابدی امامت و حجتی قاطع برای تمامی مسلمانان جهان تا روز قیامت می باشد بنیانگذار غدیر انچنان واضح وروشن سخن گفته است که برای احدی جای انکا ر و تردبد باقی است نمی گذارد غدیر یک حادثه ساده و یا خاطره معمولی نیست بلکه قلب وروح فرهنگ متعالی اسلام مبنای مشروعیت رهبری الهی و تقبیت رهبری الهی و تثبیت ولایت حق مداران است کعبه علم توحید قران نشانه نبوت و غدیر افتاب امامت را می نمایاند غدیر افتاب امامت را می نمایاند غدیر باید جاودانه بماند و چراغ پر فروغ اسلام راهمیشه روشن نگه دارد چنان که اهل بیت ع همواره کوشیده اندتا خاطره با شکوه غدیر این سند غیر قابل انکار ولایت وامامت را همیشه زنده نگه دارند- از این رو به مناسب های مختلف و در حد امکان از ان سخن گفته ک به ان استناد فرنوده اند در اینجا به نمونه ای از ان هااشاره می کنیم علی ع و احتجاج به حدیث غدیر امیرالمومنین ع بعداز ارتحال پیامبر اکرم ص به مهاجرین وانصار فرمود ولا علمت ءان رسول الله ص تزک یوم غدیر خم لاحد حجه ولاءحد حجه ولا لقاءیل مقالا گمان ندارم که رسول خدا ص در عید غدیر خم برای کسی جای غذر و بهانه و برای گوینده ای جای حرفی باقی گذاشته باشد همچنین هنگامی که به اجبار در مراسم بیعت با خلیفه اول حاضر شده بود به حدیث غدیر استناد کرد و فرمود یا معاشر المهاجرین والانصارء انشد کم با لله اسمعتم رسول الله صلی الله علیه و اله یقول یوم غدیر کذا کذا ای جمعیت مهاجر و انصار شما را به خدا سوگند می دهم ایا شنیدید که رسول خدا صلی الله علیه واله در روز غدیر در باره ولایت و رهبری من چنین و چنان گفت و ان گاه تمام موارد خطبه پیامبر ص را در باره وصایت و جانشینی خویش بعد از نبوت بیان فرمود ابن عباس می گوید علی ع در هنگام خلافت خویش روزی در اجتماع بزرگ مردم کوفه به حدبث غدیر استناد کرد و با مردم اتمام حجت نمود ان حضرت در ان خطابه مهم خویش فرمودفرد فرد مسلمانان را که در روز غدیر حضور داشتند به خداسوگندمی دهم ایا شنیدبد انچه را که پیامبر ص در باره من در خطابه غدیر خم بیان کرد هفده نفر از سر شناسان و اصحاب پیامبر ص از میان جمع به پا خاستند و گفتند اری ما شاهد بودیم هنگامی که حضرت محمد ص در غدیر خم دست تو را گرفت و فرمود ای مردم ایا می دانید که من از خود شمابر شما اولویت دارم گفتند بلی در ان هنگام پیامبر ص فرمود من کنت مولاه فهذاعلب مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه هر کس من مولای او هستم این علی هم مولای اوست خدایا دوست بدا ر هر کس کا او را دوست می دارد و دشمن بدار هر کس که اورا دشمن می دار د حضرت فاطمه ع و اتمام حجت با غدیر دختر گرامی رسول خدا ص حضرت فاطمه زهرا ع که خود در واقعه مهم غدیر حضور داشت بارها به این دلیل متقن ولایت استنادو اتمام حجت نمود ان حضرت د ر ضمن ،گفتاری ،سلمانان خفته را مورد خطاب قرار داد و یاداور شد انسیتم قول رسول الله صلی الله علیه و اله بوم غدیر خم من کنت مولاه فعلی مولاه ایا سخنان رسول خدا صلی الله علیه واله را در روز غدیر خم فراموش کردید که فرمود هر که را من مولای اویم پس علی مولای اوست حضرت زهرا ع عذرها و بهانه های واهی عده ای از مسلمانان سست عنصر را رد نمود و فرمود فما جعل الله لاحد بعد غدیر خم من حجه ولا عذرا پس از غدیر خم خداوند برای عذر و بهانه ای باقی نگذاشته است هنگامی که مهاجرین و انصار در عذر خواهی و پوزش اصرار می ورزیدند دختر پیامبر ص انان را سر زنش کرد و فرمودالیکم عنی فلا عذربعد تعدیرکم ولا ءامر بعد تقصرکم دور شوید مرا به حال خودم واگذارید پس از اتمام حجت بر شما دبگر جایی برای عذر و بهانه شما نیست و هیچ چیز چاره تقصیر و کوتاهی شما رو نمی کند ابوالقاسم علی بن محمد بن علی خراز قمی از دانشمندان و راویان مشهور و معتبر و از علماو فقها بزرگ شیعه در نیمه دوم قرن چهارم هجری و از شاگردان مرحوم شیخ صدوق رحمهماالله تعالی که در کتاب شریف کفایه الاثر فی النص علی الایمه اثنی عشر که در موضوع امام شناسی روایتی که محمود بن لبید از وجود مبارک صدیقه شهیده حضرت زهرا ع نقل کرده را این گونه اورده است محمود بن لبید می گوید چون رسول خدا ص از دنیا رفت حضرت فاطمه ع نزد قبر شهدای احد وقبر حمزه ع می اامد ودر انجا می گریست روزی به سر قبر حمزه رفتم و ان حضرت را انجا دیدم که گریه می کند اورا به حال خود گذاردم تا ارام شد ان گاه نزدش امدم و بر او سلام کردم و عرض کردم ای سرور زنان شما که با ایگ گریه خود شاهرگ قلب مرا پاره کردبد فرمود یاابا عمر بحق لی البکاء ولقد ءاصبت بخیر الاباء رسول الله ص واشوقاه الی رسول الله ای اباعمر گریه بر من سزاوار است چرا که به فقدان بهترین پدران یعنی رسول خدا ص گرفتار شدم سپس این شعر را انشاء فرمو د ءاذامات یوما میت قل ذکره وذکر ءابی مد مات والله ءاکثر اگر روزی کسی بمیرد یادش کم می شود در حالی که یاد پدرم ار زمانی که رحلت فرمود به خدا سوگند بیشتر شده است عرض کردم ای بانوی من سوالی دارم که در سینه من خلجان کرده و می خواهم از شما بپرسم فرمود بپرس عرض کردم ایا رسول خدا ص پبش از مر گش به امامت علی تصریح کرد فرمود واعجبا ءانسیتم یوم غدیر خم بسیار عجیب است ایا روز غدبر خم را فراموش کرده اید عرض کردم بلی جریان غدیر خم صیحیح است ولی به انچه در پنهانی رسول خدا ص به شما خبر داده مرا اگاه فرما فرمود خدا را گواه می گیرم که شنیدم می فرمود علی خیر من ءاخلقه فیکم و هوالامام والخلیفه بعدی و سبطای و تسعه من صلب الحسن والحسین ءایمه ءابرار لیءن اتبعتموهم وجد تموهم هادین و مهدیین ولیءین خالفتموهم لیکون الاختلاف فیکم الی بوم القیامه علی بهترین کسی است که اورا پس از خود در میان شما می گذارم و او ا،مام و خلیفه بعد از من است وپدر دو سبط من است و نه تن از صلب حسین امامان نیکو کارند که اگر پیرویشان کنید ایشان را راهنمایی هدایت کنند و هدابت شده می یابید و اگرمخالفتشان کنید اختلاف وتفرقه تا روز قیامت در میان شما باقی است عرض کردم ای بانو من س برای چه از گرفتن حقش خوداری کردفرمود ءاو ابا عمر لقد قال رسول الله ص مثل الامام مثل الکعبه آذتوتی و لا تاتی ءاو قالت مثل علی ای ابا عمر رسول الله فرمود مثل امام یا ان که فرمود مثل علی همانند کعبه است که به سوی او روند واو به جانب کسی نمی اید سپس فرمود ءاما لو ترکو الحق علی ءاهله و اتبعوعتره نبیه لما اختلف فی الله تعالی اثنان و لو رثها سلف عن سلف و خلف بعد خلف حتی یقوم قاءیمناالتاسع من ولد الحسین و لکن قدمو من ءاخره و ءاخرو ا من قدمه الله حتی ءاذاءالحدالمبعوث و ءاودعوه الجدث المجدوث و اختادوا بشهوتهم عملوا بارایهم تبالهم به خدا سوگند اگر حق را بر اهلش واگذارده بودند و از عترت پیغمبر شان پیروی کرده بودند در باره خداوند دو نفر باهم اختلاف نمی کردند و گذشتگان وایندگان امامت را هم ارث می بردند تا قاءیم ما که نهمین فرزند حسین است قیام کند ولکن ان کس را که خدایش مقدم داشته به عقب انداختند تا ان گاه که فرستاده حق را در لحد نهاده و به خاک سپردند و خواسته دل خود را بر گزیده و پیروی اش کردند و به رءای خود عمل نمودند نابودی بر ان ها باد ان گاه پس از استناد به دو ایه ا ز قران فرمود هیهات بسطو فی الدنیا امالهم و نسوااجالهم فتعسا لهم و اضل اعمالهم ءاعوذبک یارب من الجور بعد الکورا افسوس که سران سقیفه ارزوها و هوس های خود ر ا در دنیا تحقق بخشیدند و از اینده خود غافل ماندند خدا نابودشان گرداندوانان را در کارهایشان گمراه کند ای پروردگارمن به ت پناه می برماز کمی یاران پس از پیروزی فراوانی انان امام حسن مجتبی ع نیز برای اثبات حقانیت اهل بیت ع و خلافت بلافصل پدر گرامی اش علی ع در احتجاج با معاویه بر قراز منبر بعد حمد و ثنای الهی وتبیین جایگاه رسالت پیامبر ص و بیان فضایل و مناقب اهل بیت و پدر بزرگوارش علی ع به واقعه غدیر و انتصاب امیرالمومنین ع به امامت پرداخت و در ضمن خطبه کوبنده اش چنین فرمود