گکرامات و مقامات عرفانی امام حسین ع
ارینب گفت عبدالله درست گفته مالی از وی نزد من در کیسه های سر به مهر امانت است و من بدون انکه دست بدان بزنم ان را در جایی نهاده ام ان را بردار و تسلیم او کن حسین ع از وی پرسید ایا می خواهی خودت با عبدالله ملاقات کنی ارینب پاسخ موافق داد حسین ع عبدالله را برای دریافت مالش نزد ارینب اورد و بدو گفت امانت عبدالله را تسلیمش کند چون عبدالله به دریافت کیسه های سر به مهر خود پرداحت حسین ع از نزد انها دورشد در این وقت عبدالله مقدار زیادی از ان مال برای ارینت کنار نهاد و بدو گفت این در مقابل نیکی های تو بسیار اندک و ناچیز است انگاه هردو به گریستن پرداختند چندان که صدای گریه ایشان بلند شد و به گوش امام ع رسید در این هنگام امام حسین ع به انها نزدیک شد و عبدالله را مخاطب ساخته گفت ای عبدالله اندوهگین مباش خدا را گواه می گیرم که من ارینب را برای مال و جمالش به همسری نگرفتم بلکه چون به دسیسه معاویه پی بردم پای در میان نهاده بدین کار اقدام نمودم و میان او و هدف نا جوانمردانه و پلیدش حایل شده ارینب را برای امروز که روز پشیمانی تو ست خفظ کردم من اکنون ارینب را طلاق می گویم ارینب از ان تو خواهد بود باری حضرت سیدالشهدا ع حتی مهری را که به ارینب داده بود به خودش بخشید خشنودی خدا و شادی افسرده دلان و کوفتن بر دهان ستمکاران رابر هر چیز ترجیح داد عبودیت امام ع امام حسین ع همواره مسیر مدینه تا مکه را حدود 80 فرسخ است پیاده برای انجام حج طی می کرد نقل شده که یک بار ان حضرت به همراهی برادر گرامی اش امام حسن مجتبی ع پیاده عازم زیارت خانه خدا بودند کاروانیان چون ایشان را می دیدند از روی احترام از مرکب ها پیاده شده و از انان پیروی می کردند سعد وقاص به امام حسن ع عرض کرد مردم به احترام شما پیاده رفتن به سوی خانه خدا را لازم کرده ایم مناجات ها و نبایش های امام حسین ع به درگاه الهی حاوی مضامین بسیار عالی و دعای مشهور عرفه او در بر دارنده عالی ترین و شکو همند ترین مفاهیم عشق و عرفان که ادمی از مضامین عمیق و عرفان است که ادمی از مضامین عمیق و عرفانی ان مستحب در شگفت می شود اشتیاق به نماز و راز و نیاز علاقه وافر حضرت سیدالشهدا ع به نماز و راز ونیاز با خداوند منان به حدی افزون بود که در روز پر اشوب تاسوعا برادر وفادار خویش عباس ع را صدا زد و فرمود فدایت گردم ای برادر به سوی دشمن برو و بگو امشب را به ما مهلت دهند تا به نماز و مناجات با خدا و به دعا و استغفار بپر دازیم انگاه فرمود فهو یعلم انی احب الصلاه له و تلاوه کتابه و کثره الدعا ء و الاستغفار خداوند خود می داند که من نماز وتلاوت قران و دعای بسیار واستغفار را دوست دارم نیز نقل است که در روز عاشورا نگامی که ظهر شد ابو ثمامه صیداوی یکی از یاران امام حسین ع به خورشید نگاه کرد ودر یافت که ظهر شرعی و هنگام نماز است لذا به امام ع عرض کرد ای پسر رسول خدا دوست دارم قبل از انکه فدای تو گردیم این نماز نیز که وقتش رسیده است باتو بخوانم امام ع نظری به اسمان انداخت و فرمود خداوند تو را از نماز گزاران حقیقی قرار دهد که مرا به یاد نماز انداختی اری وقت نماز فرارسیده است از دشمن مهلت بخواهید تا نماز بپا داریم چون از دشمن مهلت خواستند حصین بن نمیر گفت نماز شما قبول نمی شود حبیب بن مظاهر فریاد بر اورد ای مست شراب ایا نماز شما قبول می شود ولی تماز فرزند پیامبر خدا قبول نمی شود شجاعت حسینی شرایط نبرد در صحنه کربلا برای امام ع بسیاردشوار وسخت بود چرا که عطش شدید کشنده هوای سوزان مصایب از دست دادن فرزندان و اصحاب تنها یی و غربت وعوامل دیگر همه و همه دست به دست هم داده بودند و عرصه را بر عزیز فاطمه ع تنگ کرده بودند به فرمان عمر سعد چند تن از شجاعان دشمن به میدان تاختند اما لحظاتی نگذشت که همه انان در برابر شمشیر اتشبار امام ع به خاک هلاکت افتادند عمر سعد دریافت که در نبرد تن به تن احدی در برابر فرزند امیر المومنین ع ع تاب مقاومت ندارد از این رو فرمان حمله عمومی را صادر نمود امام حسین ع به طرف دشمن حمله برد در حالیکه این رجز های حماسی را می خواند انا الحسین بن علی السیت لا اتثنی اخمی عیالات ءابی امضی علی دین النبی من حسین پسر امیرالمومنین علی هستم سوگند باد کرده ام که در برابر ستمگران سر فرود از خاندان پدرم حمایت می کنم و در راه دین جدم رسول الله جان می دهم
عمر سعد بر قوم فریاد بر اورد که وای بر شما ایا نمی دانید که چه کسی می جنگید ای پسر انزع البطین و کشنده عرب علی بن ابیطالب است در این هنگام چهار هزار کمان دار ان حضرت را هدف قرار دادند و انقدر تیر به جانب بدن امام ع رساندند که بدن ان حضرت مانند خوارپشت پر از تیغ گشته بود در شجاعت امام جسین ع همین بس که امام باقر ع فرمود بدن ابی عبدالله بیش از سیصد وبیست زخم ان ه،در قسمت جلو بدنش برداشت زیرا که هر گز پشت به به دشمن نمی کرد یکی از حاضرین شجاعت و قوت امام ع را این چنین توصیف کردند فوالله ما رءایت مکثورا قد قتل ولده و اهل بیته و صبحبه اربط جاءاشا منه سوگند به خدا هر گز شخص مصیبت زده و دل شکسته ای که فرزند و خویشان و اصحابش کشته شده باشند ولی این گونه مانند حسین ع قوت قلب و خللل نا پذیر باشد ندیده بودم دنیا از نظر سالار شهیدان ع امام ع در اخرین خطبه خود پیش از شهادت با بیانی بلیغ و رسا همگان را ز مفتون شدن بدنیا و مغرور شدن به ان بر حذر داشت و فرمود عبادالله اتقوالله و کونو من الدنبا علی حذر فان الدنیا بقیت لاحد و بقی علیها احد لکانت الانبیا احق بابقاء و اولی بارضا ء و ارضی باالقضا غیر ان الله تعالی خلق اادنیا لبلاء و خلق اهلها للقناء فجد یدها بال و نعیمها مضمحل و سرورها مکفهره و المنزل بلغه والدار فقءلعه فتزودو ا فان خیرا الزاد التقوی و اتقوالله لعلکم تفلحون -ای بندگان خدا تقوی الهی پیشه سازید و از دنیا حذر کنید و فریفته نشوید اگر دنیا برای کسی باقی می ماند و کسی در دنیا جاودان بود پیامبران الهی سزاوار ترین مردم به جاودانگی وبرتر به رضا و خوشنودی و راضی تر به قضا ء الهی بودند ولی خداوند دنیا را محل ازمایش مردمان قرار داده واهل ان را برای فنا خلق فرموده هر چیز جدیدی در دنیا کهنه می شود و نعمت های ان از بین می رود و شادی های ان به تلخی تبدیل می شود دنیا منزل ماندن نیست بلکه محل توشه ها بر گرفتن است پس برای اخرت خود توشه برگیرید و بهترین توشه ها تقوی است تقوای را پیشه خود سازید تا رستگار شوید مرگ از دیدگاه امام ع حضرت سیدالشهدا ع هنگام خروج از مکه در ضمن خطبه ای فرنود خط اءلموت علی ولد ادم محط القلاده علی جید الفتاه و ما اولهنی الی ءاسلافی اشتیاق یعقوب ءالی یوسف مرگ برای قرزندان ادم همانند گردن بند بر گردن دختران جوان است من ارزومند ملاقات نیاکان خود هستم همانطور که یعقوب مشتاق دیدار یوسف بود و در لحظات پایان عمر شریفش به یارانش چنین فرمود صبرا بنی الکرام فما الموت الا قنطره تعبر بکم عن البوس و الضراء ءالجنان اءلواسعه و النعیم الدایمه فایکم یکره ان ینتقل من سجن الی قصر ای فرزندان شرف و کرامت صبور و بردبار باشید مرگ جز پلی نیست کا انسان را از سختی ها به سوی بهشت وسیع و نعمت های همیشگی عبور می دهد پس کدام یک از شما دوست ندارید که از زندان دنیا به بهشت جاویدان انتقال یابد مرگ اگر می راست گو نزد من ءای تا در اغوشت بگیرم تنگ تنگ من ازاو عمری ستانم جاودان او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ اخرین مناجات امام ع هنگامی که حضرت سیدالشهدا ع با بدن غرق به خون از پست اسب به زمین افتادند این چنین با خدای خویش مناجات می کرد صبرا علی قضایک یارب سواک ولا معبود غیرک صبرا علی حلمک یا غیاث من لا غیاث له یا دایما لا نفاد یا محیی الموتی یا یما علی کل نفس بما کسبت احکم بینی و بینهم و انت خیرا حاکمین در برابر فضای تو صبر می کنم ای پردوردگار من معبودی جز تو نیست ای پناه بی پناهان ای خدایی که ابدی و دایمی هستی و مردگان ر ا زنده می کنی ای اگاه و شاهد و ناظر بر تمام کردار و افعال مخلوقات تو خود میان من و این گروه حکم کن که تو بهترین حکم کنندگانی پاداش گریه بر سالار شیهیدان ع 1 رسول گرامی اسلام ص به دختر گرامی اش حضرت زهرا ع فرمود کل عین باکیه یوم القیامه الا عین بکت علی مصاب الحسین فانها صاحکه مستبشره بنعیم اجنه هر چشمی در روز قیامت گریان است مگر چشمی که برای مصایب حسین گریه کرده باشد چنین کسی در فیامت خندان و شادمان است به نعمت های بهشتی 2 نیز این روایت مشهور با اندکی اختلاف در لغظ از ایمه اطهار ع در خصوص پاداش گریه بر حضرت سیدالشهدا ع نقل شده که فرمودند من بکا او بکا ماه ضمنا له علی الله الجنه ومن بکی اوابکی خمسین فله الجنه ومن بکی او ابکی عشره فله الجنه و من بکی او ابکی واحد فله الجنه و تباکی فاله الجنه کسی که در مصیبت ان حضرت گریه کند یا صدنقر را گریان سازد اهل بهشت است وکسی که در مصیبت ان گریه کند یا پنجاه نفر را گریان سازد اهل بهشت است و کسی که در مصیبت ان حضرت گریه کند یاسی نفر بگریاند اهل بهشت است و کسی که در مصیبت ان حضرت ده نفر را بگریاند اهل بهشت است و کسی که در مصیبت ان حضرت گریه گند یا یکنفر را بگریاند اهل بهشت است و کسی که خودرا به صورت گریه کنندکان در اورد اهل بهشت است 3 داود رقی گوید در حضور امام صادق ع بودم ان حضرت در خواست اب کرد و چون اب را اشامید اشک از چشمان مبارکش جاری گشت و فرمود لعنت حدا بر قاتل حسین انگاه فرمود هر بنده ای که در هنگام نوشیدن اب از حسین یاد کندوقاتلش را لعنت کند خداوند برای او صد هزار حسنه می نویسد و صد هزار از او محو می نماید و صد هزار درجه به او می دهد و مانند کسی است که صد هزار برده را در راه خدا ازاد کرده است وخداوند اورا در روز قیامت باقلب خنک محشور می نماید فضیلت زیارت امام حسین ع روایات بسیاری در فضیلت زیارت حضرت سیدالشهدا ع امده است که ما احتصار ا فقط به ذکر چند روایت اکتفا می کنیم 1 از امام صادق ع روایت شده است که فرمود زیاره الحسین بن علی و اجبه علی کل من یقر للحسین بالامامه من الله عز وجل زیارت حسین بن علی بر هر کسی که به امامت ان حضرت از از جانب خداوند متعال اقرار دارد واجب است امام رضا ع فرمود کسی که مزار امام حسین را در کنار شط قرات زیارت کند بمنزله کسی است که خدواند را در فوق عرش زیارت کرده باشد 3 از امام صادق و امام کاظم ع روایتی به یک مضمون نقل شده است که فرمودند کسی که زیارت قبر ابی عبدالحسین برود و عارف به حق او باشد خداوند جمیع گناهان گذشته و اینده اورا خواهد بخشید بچز حق الناس 4 امام صادق ع فرمود کسی که با معرفت قبر امام حسین را زیارت کند همانند کسی است که صد حج با رسول خدا به جای اورده است