دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 6 3

دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۲۸ ق.ظ

زمان ومکان صدور حدیث  پیامبر ص حدیث ثقلین را در موارد مختلف وبه مناسبت های گوناگون بیان نموده اند مواردی که این حدیث در کتب  اهل ست از پیامبر اکرم ص نقل شده  عبارت اند از 1 هنگام باز گشت از طایف بعد از فتح مکه پبامبر ص بر خاستند و خطبه ای خواندند واین حدیث را بیان فرمودند ونکات مهمی را یاد اور شدند 2 در جحفه که یکی از میقات های حج است و محلی است میان مکه و مدینه این حدیث را ایراد فرمودند  همان گونه که ابن اثیر در اسدالغابه در حالات عبدالله بن حنطب اورده است که می گوید خطبنا رسول الله ص فقال الست اولی بکم من انفسکم  قالو  بلی یارسول الله قال انی سایلکم عن اثنتین عن اثنتین عن القران  و عن عترتی  رسول خدا صدر سر زمین جحفه برای ما خطبه ای خواند و فرمود ایا من اولی به شما از خودتان نیستم عرض کردند اری ای رسول خدا فرمود من از شما در قیامت از دو چبز سوال خواهم کرد از قران و عترتم  3 در ابام حج روز عرفه هنگامی که پیامبر  ص بر شتر  خود سوار بودند   خطبه می خواندند این حدیث را ایراد فرنودند این همان چیزی است که ترمدی از جابر بن عبدالله انصاری نقل کرده و می گوید رسول خدا ص را هنگام حج روز عرفه دیدم که بر شتر مخصوص خود سوار بود وخطبه می خواند شنیدم که می فرمود یا ایهاالناس انی قد ترکت فیکم ما ان اخذتم به لن تضلو کتاب الله و عترتی اهل بیت  ای مردم من در میان شما دوچیز گذاردم که اگر ان ها بگیرید ودست به دامن انان زنید هر گز گمراه نخواهید شد کتاب خدا وعترتم اهل بیت 4 پیامبر ص در حجه الوداع در مسجد خیف فرمودند الا و انی سایلکم عن الثقلین قالو یا رسول الله وماالثقلین قال کتاب الله الثقل الاکبر طرق بید الله و طرف بایدیکم فتمسکوا به لن تضلو و لن تزلو ا وعترتی واهل بیتی فانه قد نبانی اللطیف الخبیر انهما لن یفترقا حتی بردا علی الحوض کاصبعی هاتین  اگاه باشید من از شما از ثقلین سوال می کنم عرض کردند ای رسول خدا ثقلین چیست فرمود ثقل اکبر قران مجید است که یک سوی ان در دست فدرت خدا و سوی دیگرش در دست شماست پس به ان تمسک جویید که هر گز گمراه نخواهید شد وهر گز لغزش نخواهید داشت  و ثقل دیگر عترتم ا اهلبیتم هستند زیرا خداوند خبیر به من خبر داده که ان دوهرگز از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض کوثر نزد من ایند مانند این دو انگشت من که در کنار هم قرار دارند  5 در غدیر خم هنگامی که پیامبر ص از حجه الوداع بر می گشتند ضمن بیانات مفصل خود  حدیث ثقلین را بیان فرمودند این همان چیزی است که بیانات مفصل خود حدیث ثقلین را بیان فرمودند این همان چیزی است که هم در صحیح مسلم وهم درخصایءص نساءیی امده است در صحیح مسلم که از معروف ترین منابع دست اول اهل سنت می باشد از زیدبن ارقم نقل  می کند که گفت قام رسوالله ص یومافینا خطیبا بماء یدعی خما بین مکه والمدینه فحمد الله و اثنی علیه و وعظ و ذکر ثم قال اما بعد الا ایهاالناس فانما انا بشر یو شک ان یاتی رسول ربی فاجیب و انی تارک فیکم ثقلینواوءلهما کتاب الله فیه اهدی والنور فخذوا بکتاب الله و اشتمسکو به فحث علی کتاب الله ورغب فیه ثم قال واهل بیتی اذکرکم  الله فی اهلبتی اذکرکم فی اهلبیتی رسول خداص درمیان ما برخاست وخطبه خواند در مخلی که ابی بود که خم نامیده می شد غدیر  خم و در میان مکه و مدینه قرار داشت پس حمد خدا را به جا اورد وبر او ثنا گفت و موعظه کرد وپند و اندرز داد سپس فرمود اما بعد ای مردم من بشری هستم ونزدیک است فرستاده پوردگارم بیابد و دعوت اورا اجابت کنم ومن در میان شما دو چیز گرانمایه به یادگار می گذارم تخست کتاب خدا که در ان هدایت و نور است پپس کتاب خدا را بگیرید و به ان تمسک حویید سپس فرمود و اهل بیتم را به شما توصیه می کنم که خدا رادر باره  اهل بیتم فراموش نکنید به شما توصیه می کنم که خوا را در بارهکاهل بیتم فراموش نکنید 6 پبامبر خدا ص در بیماری وفات هنگامی که اخرین وصایای خود را بیان می فرمود توصیه به ثقلین کرده و فرنودند یا ایهاالناس  بوشک ان اقبض قبضا  سریعا فینطلق فی و قد قدمت الیکم القول معذره الیکم الا انی مخلف قیکم کتاب ربی عز وجل و عترتی اهل بیتی ثم اخذ بید علی ع فرفعها فقال هذا مع القران والفران مع علی لا یفترقا ن حتی برد ا علی الحوض   فاسءلو هما خلفت فیهما ای مردم من به زودی از مبان شما خواهم رفت ومن نسبت به همه شما اتمام حجت کردم اگاه  باشید من در میان شما کتاب پروردگارم بزرگم و عترتم اهل بیتم را به یادگار می گذارم  سپس دست علی ع را گرفت و بلند کرد و فرمود این علی  با قران است و قران با علی است  وهر گز از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر نرد من ایند پس از ان دو سوال کنبد از انچه دران ها به یادگار گذاشتم این همه تکرار و تاکید در مقام های مختلف در مدینه در ایام حج در روز عرفه و مسجد خیف در ایام منی ودر وسط راه مکه و مدینه و در موارد دیگر دلیلی است روشن وبرهانی است قوی و گویا بر این که مساله تمسک به این دو وجود  گرانمایه مساله ای سر نوشت ساز و پر اهمیت بوده است که پبامبر ص خواسته اند مسلمانان رابه اهمیت ان دو اگاه سازند تا گمراه  نشوند و عجیب است اگر ما با این همه تکرار و تاکید دست از دامن ان ها برداریم و خود را به دست گمراهی بسپاریم ویا با توجیه های نادرست از اهمیت ان ها بکاهیم به راستب چگونه می توان به سادگی از کنارحدیثی گذاشت که مورد اتفاق همه مسلمانان است ودر منابع معروف و دست اول امده است و نه در سندش  شک و تردی است ونه در  دلالتش ابهامی  وجود دارد  کسی که پیامبر ص را به عنوان رسول خدا و خاتم پیامبران وامین وحی الهی ی شناسد وتاکبد اورا در تمسک به این دو چیز گرانمایه  اشکارا  می بیند وعدم گمراهی را در پیروی از ان دو می شمرد باید بداند که راز مهمی در این امز نهفته است و اصل مهمی از اصول اسلامی در ان جاب گرفته است

 پیام های حدیث ثقلین  ار این حدیث چند پیام مهم را می توان دریافت کرد که جزو باورهای شیفه هستند  1لزوم تبعیت از اهل بیت ع  در این روایت اهل بیت ع در کنار قران قرار داده شده اند و همان طور که بر مسلمانان که بر مسلمانان تبعیت از قران لازم است تبعیت از اهل بیت ع نیز لازم است  2 مرجعیت علمی اهل بیت ع  از انجا که قران منبع اصلی عقاید واحکام عملی همه مسلمانان است واین حدیث نیز اهل بیت  ع را همراه جدایی نا پذیر قران معرفی می کند به سادگی می توان نتیجه گرفت که اهل بیت ع نیز بک مرجع علمی خطانا پذیر در همه زمینه های علوم اسلامی اند 3 قران و اهل بیت ع  همیشه همراه یگدیگر و جدایی نا پذیر ند ان ها که طالب حقایق قران  هستند بایددست به دامن اهل بیت ع بزنند در برخی از روایات امده است که پیغمبر ص فرمودندانهما لن یتفترقا حتی برد ا علی الحوض کاصبعی هاتین و جمع بین سبابتیه  یعنی دو انگشت سبابه از هر دو دست را به هم چسباندند فران و اهل بیت ع  از هم حدا نمی شوندتا در قیامت در کنار حوض کو ثر برمن وارد شوند کسانی که می گویند حسبنا کتاب الله  قران برای ما کافی است سخنی می گویند که با قران سازگار نیست قران می گوبد  نماز را به پا دار اما کبفیتش چگونه است باید اهل بیت پیغمبر ص راهنمایی کنند امکان ندارد  ما منهای اهل بیت ع از قران اسنفاده کنیم 4 بر اساس این حدیث اهل بیت ع در کنار قران قرار می گیرند پس حکم ان ها حکم  قران است روشن است که مخالفت با قران ضلالت و گمراهی است در نتیجه مخالفت با اهل بیت ع نیز ضلالت و گمراهی خواهد بود بنا  بر این همان گونه که پیروی از قران بدون هیچ گونه  قید و شرط بر همه مسلمین واجب است پیروی از اهل بیت ع نیز بدون قید وشرط واجب است 5 اهل بیت ع معصوم اند زیرا جدایی نا پذیر بودن ان ها از قران از یک سو و لزوم پیروی بی قید وشرط از انان از سوی دیگر دلیل روشنی بر معصوم بودن ان ها از خطا و اشتباه و گناه است چرا که اگر ان هاگناه یا خطایی داشتند از قران جدا می شدند و پیرویاز انان مسلمانان را از ضلالت و گمراهی بیمه  نمی کرد این که می فرمایدبا پیروی از انان در برابر گمراهی ها مصونیت دارید دلیل روشنی بر عصمت ان هاست 6 از همه مهم تر این که پیامبرص این برنامه را برای تمام ادوار تاریخ مسلمین تا روز قیامت تنظیم کرده  می فرماید این دو همیشه تا در کنار حوض کوثر نزد  من ایند این به خوبی نشان می دهد که در تمام طول تاریخ اسلام فردی از اهل بیت ع به عنوان پیشوای معصوم وجود دارد وهمان گونه که قران همیشه چراغ هدایت است ان ها نیز همیشه چراغ هدایت اند پس باید کاوش کنیم و در هر عصرو زمان ان ها را پیدا کنیم واین خودیکی از ادله اثبات وجود امام زمان ع است جالب ،این که سمهودی شافعی از علمای معروف قرن نهم و دهم هجری صاحب کتاب وفاء الوفاء در یکی از نوشته های خود به نام جواهر العقدین  که درر باره حدیث ثقلین نگاشته است  می گوید ان ذالک یفهم وجود من یکون اهللا للتمسک به من اهل البیت والعتره الطاهره فی کل زمان وجدو ا فیه الی قیام الساعه حتی یتوجه الحث   الملکوز الی التمسک به کماان الکتاب  العزیز کذالک این دیث می فهماند که در هر زمانی تا روز قیامت در میان اهل بیت ع کسی وجود دارد که شابستگی تمسک  و پیروی دارد همان گونه که قران مجید نیز چنین است 7 از این خدیث شریف استفاده می شود که جداشدن یا پیشی گرفتن از اهل بیت ع مایه گمراهی است و هیچ انتخابی را نبایدبر انتخاب ان ها مقدم داشت

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۲۶
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی