دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

۴۸ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

مفضل بن عمرگوید  حضرت صادق ع فرمود هرءمومنیکه میانه او و مومن،دبگر حجابی باشد خدای عزوجل. مبان او و بهشت هفتادهزار دیوار بلند بکشد که ببن هر دو دیوار هزار سال راه مسافت باشد 2 محمد بن سنان گوید نزد حضرت رضا ع بودم پس بمن ای محمد بدرستیکه در زمانبنب اسراییل چهارنفر مومن بودند پس روزی بکی از انان نزد ان سه نفر دیگر گه در منزل یکی از انان برای  صحبتی گرد امده بودند دفت ودر زد غلام بیرون امد باو گفت اقایت کجاست گفت در خانه نیست انمرد برگشت و  غلام نیز نزد اقایش رفت از او پرسبد  انکه درزد که بود گفت فلانکس بود و من باو گفتم کخ شما در خانه نیستیدانمرد ساکت شد و اعننابی نکرد و غلام خود را در این باره سرزنش نکردو هیچکدامیک از ان سه نفر از این پیش امد اندوهی بخود راه ندادند و شروع بدنبالء سخن خود کردند همبنکه فردای انروز شد انمرد مومن بامداد بنرد ان سه نفر رفت و بانها برخورد کرد  که هر سه ار خانه بیرون امده بودند و میخواستند بکشتزاری یا باغی که از یکی ار انان بود بروند پس بانان  گفت من هم باشما هستم و بهمراه شما بیایم   گفتند اری و از او نسبت به پیش امد دیروز عذر خواهی نکردند و او مردی مستمند و ناتوان بود پس براه افتادند و همین طور که در قسمتی از راه میرفتند  ناگاه قطعه ابری بالای  سر انها امد وبر انهاسایه انداخت انان گمان که باران است پس شتافتند که باران  نخورند ولی چون ابر بالایرشان قرار گرفت یکمنادی از میان ان   ابر فریاد زد ای اتش اینان را در کام خود بگیر و من جبراییل فرستاده خدایم بناگاه اتشی از دل ان ابر بیرون امد و ان سه نفر را در خود فرو برد و انمرد مومن تنها و هراسناک بماند و انچه.بر یرسر انها امده بود در سگعت بود و نمیدانست سبب چیست پس بشهر بر گشت وحضرت یوشع بن نون وصی حضرت موسی ع را دیدار کرد و جریان را باانچه دیده و شنیده بود باو گفت  یوشع نون فرمود ایا نمیدانیکه خداوند بر انهاخسم کرد پس از انکه از انان و راضی بوده واین پیش امد برای ان کاری بود که باتو کردند عرضکرد مگر انها با من چه کردند عرضکرد مگر انها بامن چه کردندیوشع جریان را گفت انمرد گفت من انها را حلال کردم و از انها گذشتم فرمود اگر این گذشت تو پیش امدن عذاب بود ،بانها  سود مبداد ولی اکنون برای انان سود نداردو شابد پس از ابن به انها سود بخشد 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۹ ، ۱۳:۰۷
سید حسین صادق زاده

هشام بن سالم در حدیثی مرفوع از امیرالمومنین ع حدیث کند که فرموداگر نبود که مکر وفریبکاری در اتشند ن مکر اندیش ترین مردمان بودم توضبح گویا جهت اینکه حضرت این سخن را فرموده این بود که مردم معاویه را مردی سیاستدار و عاقل میدانستند و انحضرت را سست رای می پنداشتند چون می دیدند که حیله های معاویه که بر پایه دورغ و مکر بنانهاده شده بود پیشرفت میکرد پس انحضرت بیان فرماید که او باین نیرنگها اشناتر است ولی چون انها مخالف با دستور خداست انها را بکار نبندد  چنانچه سید رضی ره در نهجالباغه از انحضرت روایت کرده است که فرمود و ما در زمانی واقع شده ابم که بیشتر مردم ان مکر را زیرکی پندارند و نادانان ایشان را زیرک خوانند انهارا است خدا ایشان  بکشدمردنیرومند و کاردان راه حیله  نیرنگ  میداندولی امرو ونهی خدا جلوگیریش کند وباینکه براءی العین انرا دیده ودانسته و توانایی بکار بردن انرا دار.د وامیگذارد  و کسیکه در دین از هیچ گناهی اک ندارد فرصت جویی میکند و مکررا بکار اندازد ووو واشناتر بودن انحضرت بمکر وحبله و داناتر بودنش دربکار بردن ان روشن است زیرا انحضرت مکر و حیله و داناتر بودنش دربکار بردن روشن است زیرا انحضرت بهمه چیز داناتر از دیگران بوده است این بود مخلصی از گفتار مجلسی ره در معنای حدیث

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۹ ، ۱۷:۱۳
سید حسین صادق زاده

امیرالمومنین ع فرمود جز این نیست که من بر شما از دو چیز میترسم پیروی هوای نفس ودرازی ارزو پیروی از هوا پس همانا از حق باز میدارد واما درازی اروزواخرت را فراموش سازد 4 عبدالرحمن بن الحجاج گوید حضرت موسی بن جعفر ع بمن فرمود بپرهیز از  نردبانیکه بالا رفتنش اسان و پابین امدنش دشوار است شرج فیض و مجلسی علیهماالرحمه گویند شابد مفصود نهی از طلب جاه وریاست و سایر شهوات دنیا وبلندیهاان باشد که اگرچه باسانی بدست اید ولی هنگام مرگ دست از همه شستن واگذاردن و رفتن و حساب پس دادن ان دشوار است و بمانند کسی است که اندک اندک بر قله کوهی بالا رود و در فرود امدن حیران و سرگردان بماند همانند کسی است که که پله پله بر نردبانی براید و در پله اخرین نا گهانی در افتد پس هر مقدار پله ها زیادتر باشد زیان سقوط و خطر ان زیادتر است بر گردیم بدنباله حدیث عبدالرحمن بن حجاج گوید و حضرت صادق ع مبفرمود نفس سرگش را بمیل و خواهش خود رها مکن زیرا که نابودیش در خواهش ان است رها کردن نفس.بانچه خواهد برای ان درد و جلو گیری ان از انچه خواهد درمان ان است 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۹ ، ۱۱:۰۷
سید حسین صادق زاده

ابو بصیر گوید دو مرد برای کشمکش ومعامله که باهم داشتند خدمت امام صادق ع امدند همینکه حضرت سخن هردو  شنید فرمود هر اینه بدرستیکه کسی دست نیامد بچیزی مانند کسی که بوسیله ستم بچیری دست یابد یعنی مظلوم واقع شود و بوسیله ستمی که باو شده بپاداشهای بسیاری رسد هر اینه بدرستی که مظلوم از دین ظالم بگیرد پیش ازانچه ظالم از مال مظلوم گرفته است سپس فرمود هرکه بمردم بدی کند نباید بدی را زشت شمارد انگاه که باو بد کند همانا ادمیزاد درو کند همان را بکارد و هیچ کس از دانه تلخ شیرین درو نکند و نه از شیرین تلخ درو کند  پس اندو مرد پیشاز انکه از جا برخیزند باهم سازش کردند 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۹ ، ۰۷:۱۳
سید حسین صادق زاده

 هشام سالم گوید شنیدم  که حضرت صادق ع میفرمود همانا بنده مظلوم شود وپیوسته دعا کند تا ظالم گردد  شرح فیض علیه الرحمه گوید یعنی انقدرنفرین بر ظالم کند که بر ظلم او بچربد پس ظالم مظلوم   و مظلوم ظالم گردد و مجلسی علیه الرحمه گوید چند احتمال وارد اول در نفرین بر ظالم افراط کند و از حد بگذرانند تا بانجا که خود ظالم گردد مانند اینکه ظالم ستم اندکی باو کرده چون دشنام یا بردن چند درهم معدود و مظلوم در مقابل و باو نفرین بمرگ و نابودیو کوری و زمنگیری و امثال انها کند دوم ابنکه مقصود این باشد که بدشمن مومن نفربن کند که گرفتار بلا گردد که خدا انرا نپسندد و بر خود بلکه بر برادر مومن خود ظالم گردد زیرا مقتضای اخوت ایمانی این بود اه بصلاح او دعا کند  سوم اینکه اسرار در دعا کند تا انکه دعایش مستجاب گردد و بر دشمن مسلط گردد و باو ستم کند که در این صورت کار بر عکس شود در صورتیکه حال او یعنی مضلوم بودنش برای او بهتر بود چمها 6 وجه ذکر فرموده است که سه وجه ان بدون مراعات ترتیب انتخاب شد

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۲۱:۲۵
سید حسین صادق زاده

و نیز انحضرت ع فرمود ستمکار و کمککار او و بستم اورا راضی باشد هر سه انان در ظلم شریکند شرح مجلسی ره گوید ظاهر جدیث در ستم بدیگران ا ست وچه بسا شامل ظلم بنفس نیز بشود و ظاهر از کمککار انکس است که در ستم کمک بستمکار کند و چه بسا عمومیت داشته باشد که شامل هر کمکار بستمگر نیز بشود و ظاهر از راضی بستم  غیر از انکس است که باو ستم شده و چه بسا شامل او نیز گردد و تایید کند وانچه را گفتیم گفتار خدای تعالی و نگروید بسوی انان که ستم کرده اند که میرسد شما را اتش  سوره ء. هود ایه 113 در کشاف گوید این نهی شامل شود هم میلی با انان و بستگی بانها و رفاقت و هم نشینی و دیارشان را نادیده گرفتن کردارشان و رضایت اعمالشان و شبیه شدنشان ودر امدن برفتارشان و با تعظیم احترام بردن.   نامشان را که تمامی انها شامل گردد و در کتاب من لا یحضره الفقیه در خیر پیغمبر اکرم ص و غیر ان خبر است که فرمود هر که سلطان  ستمگری را ستایش کند یا از راه طمع باو برایش زبونی و فروتنی کندبا او در دوزخ هم نشین است 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۶:۰۲
سید حسین صادق زاده

دوم اینکه تصمیم بستم نکردن  داشته باشد ومنافات ندارد که دربین روز از قصد خود برگردد و ستم کند وخداوند هر ستمی باشد جز اندو مبایامرزد ولی این معنی با اخباربکه دلالت بر مواخذه حقوق مردم دارد گو اینکه کمتر از خونریزی و خوردن مال یتیم باشد منافات دارد و تجقیق انها وهم چنین تخصیص ظواهر ایات باین یک خبر مشگل است وگرچه گفته شود که خدا مظلوم را راضی کند  سوم  اینکه ذکر حصوص این دوستم  از باب مثال است وگرنه مقصودتمامی حقوق مردم است زیرا در میان حقوق مردم فقط ایندو از گناهان کبیره است و کبایر همگی از حقوق خداونداست یا برای اینکه حقوق مردم یا مربوط انهاست یا بمالتان وچون در میان حقوق مربوط بجان ادمکشی و در میان حقوق مربوط بمال خوردن مال یتیم از همه سخت تر بوده باین دومثال زده شد این بود ملخصی از گفتار مجلسی علیه الرحمه در معنای اینحدیث

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۹ ، ۱۷:۰۴
سید حسین صادق زاده

اسحاق بن عمار گوید حضرت صادق ع فرمود هر که صبح کندگودر دل قصد ستم کردن بکسی را نکند خداوند هر گناهیکه ان روز کرده بیامرزد تا خونی نریزد و مال یتیمی را بحرام و ناحق نخورد توضیح این خبر را چند جور میتوان معنی کرداول اینکه مقصود این است که تصمیم داشته باشد ستم نکند و در بین روز هم تا شب ستم نکند خداوند گناهانیکه از او سرزند و مربوط باو باشد یعنی حق او باشید  میامرزد در صورتیکه پیش از ان روز خونی نریخته باشد و ذمه اش و مال یتیمی را بناحق نخورده باشد و ذمه اش بامثال این حفوق مشفول  نباشد که در اینصورت امادگی برای امرزش گناهان ندارد و بنابر این محتمل است از لحاظ ادبی وذالک الیوم ظرف برای و غفران باشد نه برای اءذنبو در نتیجه امرزش شامل گناهان گذشته نیز میگردد چنانجه ظاهر خبر اینده است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۹ ، ۲۰:۲۳
سید حسین صادق زاده

حضرت باقر ع فرمود هنگامبکه مرگ یدرم علی بن الحسین ع در رسید مرا بسینه خود چسبانید سپی فرمود ای فرزندسفارش کنم ترا بانچه پدرم هنگام مرگش بمن سفارش کرد و بهمان چیزبکه او یادر اور شدکه پدرش بان سفارش کرده بود ایفرزند مبادا ستم بکسیکه یاوری دربرابر جز خدا نباید 6 حضرت صادق ع فرمود امیرالمومنین  صلوات الله علیه فرمود هرکه از قصاص و چرای کردار  بترسد خودرا از سنم کردن بمردم نگهدارد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۹ ، ۱۷:۱۲
سید حسین صادق زاده

از امام صادق ع حدیث شده که در تفسیر گفتار خدای عزوجل و بدرستیکه پروردگارت در کمبنگاه است سوره فجر ابه 14 فرمود که انکمیتگاه پلی است بر صراط که از ان نگذرند بنده بده کار بدیگران است و حفوق مردمان در گردن اوست  3 یکی.   ازبزرگان قبیله نخع گوید بحضرت باقر ع عرضکردم من از زمان حکومت حجاج تا کنون پیوسته والی و فرماندار بوده ام ایا توبه برای من میسر است گوید انحضرت سگوت کرد و جوابم نداد من دوباره پرسیدم فرمودنه تا به هر صاحب حقی  بپردازی حقش را بپردازی 4 امام صادق ع فرمود هیچ ستمکاری سخت تر از ان سنمکاری نبست که.صاحبش یاوری جز خدای عزوجل نیابد  شرح  مجلسی ره گوید یعنی نتواند در دنیاانتقام بگیرد ونه اسنمداد از کسی دبگر برایش میسر شود و بعضی گفته اند یعنی برای انتقام بکسی متوسل نشود و از احدی کمک تگیرد بلکه واگذار بخدا کند و انتقام را بروز جزا اندازد ولی معنای اول ظاهر تر است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۹ ، ۱۲:۵۳
سید حسین صادق زاده