دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

۶۱ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

 حضرت صادق ع فرمود برای مومن  سزاوار نیست که در مجلسی بنشیند که خداوند در آن مجلس نافرمانی شود و ان مومن قدرت برهم زدن ان مجلس را نداشته باشد. جعفری گوید  شنیدم حضرت ابوالحسن ع به من فرمود چرا می نگرم که تو نزد عبدالرحمن بن یعقوب هستی  جعفری عرضکرد او دایی من است حضرت فرمود او در باره خدا سخن ناهمواری گوید خدا را بصورت اجسام و اوصاف ان وصف کند پس یا با او همنشین شو و مارا واگذار یا با ما بنشین و او را ترک کن عرضکردم او هرچه میخواهد بگوید بمن چه زیانی دارد  وقتیکه من نگویم انچه را او گوید ابوالحسن ع فرمود آیا نمی ترسی از اینکه باو عذابی نازل گردد و هر دوی شما را فراگیرد ایا نمی دانی داستان آنکس را که خود از یاران موسی ع بود و پدرش از یاران فرعون پس  هنگامیکه لشگر فرعون در کنار دریا بموسی و یارانش رسید آن پسر از موسی جدا شد که پدرش را پند دهد و بموسی و یارانش ملحق سازد و پدرش براه خود در لشگر فرعون میرفت و این جوان با او در باره مذهبش ستیزه میکرد تا اینکه هر دو بکناری از دریا رسیدند همینکه لشگر فرعون غرق شد ان دو نیز باهم غرق شدند خبر بموسی ع رسید فرمود او در رحمت خداست ولی چون عذاب نازل گردد از انکه نزدیک گنهکار است دفاعی نشود شرح مجلسی ره گوید جعفری راوی. حدیث همان ابو هاشم داود بن قاسم چعفری است واو از بزرگان اصحاب ماست و گیند که امام رضا ع را تااخرین امامان درک کردهوحضرت ابولحسن  ع در حدیث محتملاست حضرت رضا ع یا حضرت  هادی علیهمسالام باشند و ممکن است مقصود از جعفری در اینجا سلیمان جعفری باشد چنانچه درکتاب مجالس مفید ره بوان تصریح شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۹ ، ۱۷:۰۰
سید حسین صادق زاده

و نیز حضرت باقرع فرمود که درکتاب رسولخدا یافتم نوشته ب وهرگاه. پس ازمن زنا پدیدار شود مرگ ناگهانی فروان گردد و هر گاهاز پیمانه و ترازو کم شود خداوند انان رابقحطی وکمی خوارو بارو سایر وسایل زندگی ماءخوذ دارد و هر گاه زکاه دریغ کنند زمین برکات خودرا از رراعت و میوهاومعادن همه انها از انان دریغ کند و هرگاه در احکام بناحق حکم کنند همکاری در ستم و عدوان کنند و بستم همدیگر دچار شوند و چون پیمان کنند خداوند دشمنانشان را بر انان مسلط کندو چکن قطع رحم کنند خداوند اموال و ثروتها را در دست اشرار قرار دهد و چون امر بمعروف و نهی از منکر نکنند و پیروی از نیکان اهل بیت من ننمایند حداوند اشراد انان ا بر ایشان مسلط گرداند پس نیکان انها دعا کنند و مستجاب نشود توضیح  مجلسی ره گوید اینکه قطع رحم سبب افتادن اموال در دست اشرار است بتجربه رسیده و برای ان اسبابی نهایی و طاهری است عمده اسباب نهانی ان قطع خداوند لطف خداوند از ایشان است و از جمله اسباب ظاهری اینستکه انها در جلوگیری از ستم. همکاری نکند پس اشرار بر انها چیره گردد و اموال انها را بگیرند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۹ ، ۱۷:۰۴
سید حسین صادق زاده

 امام صادق ع از پدرش ع از جابر بن عبدالله انصاری حدیت کند که رسولخدا ص فرمود هرکه سلطانی را بوسیله خشم خداوند خوشنود سازد از دین خدا بیرون رود  حضرت باقر ع فرمود رسولخدا ص فرمود 5 چیز استکه اگر بانها برخورد کردید از انها بخدا پناه برید هر کز در مردمی زنا پبدا نشود که ان را اشکارا کنید ز اینکه در ایشان طاعون ودرد.هایکه در گذشتگان انها سابقه نداشته. پدیدار گردد و از و ترازو کم نگزارند جز اینکه بقحطی و سختی مخارج زندگی و ستم سلطان گرفتار شوند و از دادن زکوه منع نکنندجز ایکه امدن باران اسمانها بر انها ممنوع گردد واگربخاطر چهارپان نبود هیچ باران بر انها نبارد وپبمان خدا ورسولش را نسکنند جز اینکه خداوند دشنانشان را بر ایشان چیره کند و برخی از اموال بگیرد و بغیر انچهخداب عزوجل نازل کرده حکم نکنند جز اینکه خداوند کشمکش  وستیزه میان. انها قرار دهد شرح مجلسی ره گوید بعضی گفته اند ه هر گناهی عقوبتی مناسب با ان مترتبشده  زیرا در اولی ضایع کردن نسل است و با طاعون که موجب قطع نسل مناسب است در دومی مفصود در کم فروشی ازدیاد مال است با قحطی و سختی و جور سلطان مناسب است ر سومی چون از دادن انچه که خدا بوسیله اب بانها داده جلو گیری کرده اندبا جلوگیری نزول باران مناسب است ودر چهارمی ترک عدل با تسلط دشمن است در پنجمی ترک نمودن شریعت وپشت پا زدن قوانین حقه مناسب با وقوع  ظلم میان ایشان و غلبه  بعضی بر بعضی است 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۹ ، ۰۱:۴۳
سید حسین صادق زاده

 امام صادق ع فرمود رسولخدا ص فرمود دعا سلاح مومن و ستون دین ونور اسمانها وزمین است 2 ونیز فرمود امیرالمومنین ع فرموده دعا کلیدهای نجات و گنجینه های رستگاربست و بهترین دعا ان دعاییست که از سبنه پاک ودلی پرهیز کار بر اید و وسیله نجات در مناجاتست و خلاصی باخلاص اید و چون فزع و بی ثباتی سخت شود پناه گاه  خدا است 3 نبز فرمود پیغمبرص فرمود ایا شما را بسلامتی،راهنمایی نکنم که شما را از دشمنان رهابی دهد  و روزی را شماها را فراوان سازد عرضکردند چرا فرمود پرورد،اگار ترادر شب ،و روز بخوانید زیرا سلاح مومن دعاست  و نیز انحضرت ع فرمود امیرالمومنین ع فرمود دعا سپر مومن است وهر گاه بسیار دری کو بیدی بروی تو باز شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۹ ، ۱۶:۳۲
سید حسین صادق زاده

ونیز انحضرت  ع فرمود دعا همان عبادتی است که خدای عزوجل فرموده است و همانا انانکه از عبادت من تکبر رزند تا اخر ایه دای را بخوان و دعا کن مگو کار از کار گذشته است  زرراره گوید مقصود انحضرت اینست که عقبیده تو بقضا قدر جلو گیر تو نشود از اصرار در دعا و کو شش در ان یا انکه زراره کلامی مانند این گفته  و نیز امام صادق ع فرمودامیرالمومنین ع فرماید محبوترین کارها در روی زمین برای خدای عزوجل دعا است و بهترین عبادت پرهیز کاری وپارسایی استامیرالمومنین ع مردی بود که بسیار  دعا میکرد 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۹ ، ۱۲:۲۸
سید حسین صادق زاده

و نیز از حضرت صادق ع فرمود امیرالمومنین ع این جمله را زیاد در خطبه اش میفرمو د ای مردم دین خود را نگهدارید دین خودرا نگهدارید زیرا گناه در ان بهتر از حسنه در غیر ان است ناه در ان امرزیده شود وحسنه در غیر ان.پذیرفته نشود  شرح بهتر بودن در دین از حسنه در غیر ظاه5را بهتان اعتباری است که در خود حدیث است که گناه در این دین  امرزیده شود حسنه در غیر ان پذربیرفته نشود  شرح  بهتر بودن گناه در این جا از حسنه در غیر ان ظاهرا بهمان. اعتباری  است که در خود حدیث است درپ این امریده شود  وحسنه در غیر ان پذیرفته نشود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۹ ، ۱۷:۳۲
سید حسین صادق زاده

محمد بن مارد گوید بحضرت صادق ع عرضکردم برای ما حدیثی روایت شده که شما فرموده اید چون معرفت بامامت ما پیداکردی پس هر چه خواهی بکن فرمود آری من این را گفته ام گوید عرضکردم اگد زنا کنند یا دزدی کنند یا شراب بنوشد بمن فرمود انالله و انا الیه راجعون  بخدا سوگند با ما به انصاف رفتار نکردند که خود ما بکردارمان مواخوذه شویم ولی تکلیف از انها برداشته شده باشد همانا من گفتم چون معرفت بامام خود پیدا کردی هرچه کم یا بیش کار خود انجام ده که از تو پذیرفته شود. شرح مجلسی ره گوید و انالله و انا الیه راجعون اشاره باینست که چنین افترایی بر ما بکج فهمی کلام ما، مصیبت بزرگی است و در جمله ان نکون اخذنا بالعمل گوید حاصل کلام امام ع اینست که تکلیف از ما برداشته نشده پس چگونه بخاطر ما از ان برداشته شود یا اینکه ما خود از عذاب بیمناکیم و توبه و زاری بسوی خدا کنیم و انها بسبب ولایت ما اسوده باشند این انصاف نیست.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۹ ، ۱۲:۵۷
سید حسین صادق زاده

یوسف بن ثابت گوید شنبدم از حضرت صادق ع که میفرمود با وجود ایمان هیچ عملی زیان ندارد و با کفر هیچ عملی سود ندهد ایا نبینی که خدا فرمود وباز نداشت  انهارا اینکه بخششهاشان پذیرفته شود جز اینکه ایشان بخدا و پیغمبرش ص کافر شدند تا انکه فرماید ومردند در حالیکه کافر بودند توضیح اول این ایات ایه 54 از سوره توبه است و اخر ان اخر ایه125 از همان سوره است و ازاین مجلسی ره گوید شاید در قرایت ایمه چنین بوده ویا انکه ممکن است نقل چون همه ایات در وصف بکدسته است  مترجم.  گوید اخر ایه 55 چنین است و تزهق انفسهم وهم کافرون  پس ممکن امام ع همین ایه. شریفه 55 را نقل بمعنی فرموده بتشد 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۹ ، ۱۷:۱۵
سید حسین صادق زاده

 یعقوب بن شعیب گوید بحضرت صادق ع عرضکردم ایا برای کسی در برابر انچه میکند ثوابی بر خدا لاز م باشد جز برای مومنان فرمود نه  2 ونیز انحضرت فرمود که موسی ع بخضرگفت  من بواسطه مصاحبت و همدمی با تو حق و حرمتی پیدا کردم پس باید بمن سفارشی کنی وپند دهی باو فرمود ملامزمت کن و بچسب بدان چیزی که با وجود ان هیچ چیز تو را زیان تورا زیان نرساند چنانچه با چیز دیگر جز ان هیچ چیز تورا یود ندهد و ان ایمان است 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۹ ، ۲۰:۴۶
سید حسین صادق زاده

و اما وسوسه در تفکر چند احتمال دارد1 وسوسه های شبطانی  در اندیشه کردن در حالات مردم وبد گمانی بانها در انچه از ایشان مشاهده کند زیرا که ان چیزی است که خواه ناخواه در نفس بیابد و جلو گیری از امدن ان میسور نیست ولی باید باین گمان بد خود حکم در باره مردم کند  ومانند اینها 2 تفکر و اندیشه در وسوسه هایی که راجع باصل افرینش ومبدا و پیدایش مختلوقات و اینکه خدای افریننده خودش چگونه افریده شده است ودرکجاست و مانند این وسوسه ها که اگر بزبان اید موجب کفر و شرک گردد و موبد این معنا واست  اخبار بسیاری که ودر باب وسوسه و حدیث نفس گذشت  وعامه نیز بهمان مضمون روایاتی نقل کرده اند 3 تفکر در قضا و قدر و افریده شدن اعمال بندگان  حکمت در خلقت برخی از شرور در عالم چون شیطان و حیوانات موذی و درباره تسلط مردمان بد بر نیکان و اخیار و خلقت کفار ودوزخ و چیز های دیگری که همه کس بدانها دچار گردد و همه اینها تا زمانی که در نفس مستقر نگردد و موجب شکدر حکمت. افریننده و عدالتش نگردد از ان عفو شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۹ ، ۱۷:۲۳
سید حسین صادق زاده