دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

۹۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

 حضرت باقر ع فرمود خوای عزوجل بداود ع وحی فرمود که نزد بنده ام دانبال بروبگو همانا تو مرا نا فرمانی کردی  من امرزیدمت و نا فرمانی کردی و تورا امرزیدم و نافرمانی کردی تورا امرزیدم و اگر در بار چهارم نافرمانی مراکنی تورا نیامرزم پس داود ع نزدش امد و فرمود ای دانیال من فرستاده خدایم بسوی تو و او بتو فرماید تو مرا نافرمانی کردی پس من امرزیدم و نافرمانی کردی و تورا امرزیدم و نافرمانی کردی و تورا امرزیدم پس اگر برای چهارمین بار مرا نافرمانی کنی تو را نیامرزم  دانیال بوی گفت ای پیامبر خدا پیام خودگرا رساندی وهمینکه وقت سحر شد دانیال بر خاست و با پوردگار حود مناجات کرد و عرضکرد پروردگارا همانا پیغمبر تو داود از سوی مرا خبر داد که هر اینه من نافرمانی 

کردم  ,و تو مرا امرزیدی نافرمانیت کردم و تو مرا امرزیدی و نافرمانیت کردم و تو امرزیدی  بمن خبر داد از سوی تو که اگر من درباره چهارم تو را نافرمانی کنم مرا نیامرزی پس بعزتت سوگند اگر تو مرانگاه نداری واز نافرمانی کردن مرا حفظ نکنی هر اینه تورانافرمانی و سپس نیز نافرمانی کنم وباز هم نافرمانی گنم  توضیح،مجلسی ره گوید عصیان و نافرمانی در این حدیث محمولبر ترک اولی. است زیرا دانیال ع از انبیا و پیغمبران است و پبمبران نزد ما از گناهان کبیره و صغیره معصومند 

  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۹:۳۹
سید حسین صادق زاده

 حضرت صادق ع فرمود همانا خداوند دوست دارد بنده ای که در فتنه گناه افته و بسیار توبه کند و هرکه این گونه  نباشد البته بهتر است یعنی انکس که خودرا الوده بگناه نکرده بهتر است از انکه در گناه کند و پس ار ان توبه نماید  10  جابر گوید شنبدم حضرت باقر ع میفرنود توبه کننده از گناه هماننده کسی است که گناه ندارد و انکه در گناه بماند با اینکه امرزش خواهد چون مسخرچی است شرح یعنی کسیکه که اسغفار کند و امرزش خواهد ولی باین حال از گناه. دست  نکشد مانند مسخره چی است که خودرا یا احکام دین را یا پوردگار را مسخره کندمجلسی ره گوید زیرا او اظهار پشیمانی کند ولی در حقیقت پشیمان نیست زیرا پشیمانی حقیفی دنبالش دست کشیدن از گناه است و اگر در حقیفت مسخره کند بخدای بزرگ کافر شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۸:۰۲
سید حسین صادق زاده

، ابو بصیر گوید  از حضرت صادق ع از تفسبر گفتار خدای عزوجل پرسیدم که فرماید همانا انانکه پرهیزگاری کردندو هر گاه شیطان رهگذری خودرا ساید یاد اور شوند و بناگاه بینا شوند سوره اعراف ایه 201 فرمود او بنده ای ست که اهنگ گناه کند سپس یاد اور ار خدا شود و خوداری کند پس اینست  گفتارش که فرماید  یاد اور شوند وبنا گاه بینا شوند 8 ابو عبیده حذا گوید شنیدم از حضرت با قر ع که میفرمود همانا خدای تعالی بتوبه و باز گشت بنده خود فرحناک تراست از مردی که در شب تاری شتر و توشه خودرا گم کند و انهارا بیامد پس خدا بتوبه بنده اشاز چنین مردی  در انحال که راحله گم شده را پیداکند شادتر است  شرح جزری در نهابه پس از نقل حدیتی نظیر حدیث گذشته گوید فرح در اینجا ودر امثال ان کنایه از خوشنودی و سرعت پذیرش و پاداش نبکو داشتن است زیرا اطلاق  ظاهرفرح بر خدای  تعالی جایز نیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۴۵
سید حسین صادق زاده

دیگر گفتار او عزوجل است و انانکه نخوانند با خدا معبود دیگری و نکشند تنی را که حرام کردخدا جز بحق و زنا نکنند وهر که چنین کند گرفتار  کیفر شود افزوده شود و برای او عذاب در روز قیامت و جاودان ماند در ان سر افکنده مگر انکه توبه کند و ایمان ارد و کردار شابسته کند پس انانند که خداوند تبدیل کند بدیهایشانرا بخوبیها و خدا امرزنده و مهربان است سوره فرقان ایه های18 و69 و70 شرح سه خصلتی که حضرت فرمود و از این ایات استفاده شود اول اینکه خداوند انها را دوست دارد دوم اینکه فرشتگان برای انان امرزش خواهند سوم اینکه خدای عز وجل به انها نوید امن و رحمت داده است 6 محمد بن مسلم گوید حضرت باقر ع فرمود ای محمد بن مسلم ،گناهان مومن که از ان توبه کند برای او امرزیده است وباید برای اینده پس از توبه و امرزش کار نبک کند هر اینه بخدا سوگند این فضلیت نیست، مگر برای اهل ایمان عرضکردم پس اگر بعد از توبه و استغفار از گناهان باز کند دو باره. توبه   کند چگونه است فرمود ای محمد بن مسلم. ایا باور داری که بنده مومن از گناه پشیمان وازان امرزش خواهد و توبه کند و خداوند توبه اش را نپذیرد عرضکردم  اگر چند بار  کار را کرده گناه میکند پس توبه کند و امرزش خواهد این چگونه  است فرمود هر انگاه که مومن باستغفار و توبه باز گردد خداوند نیز بامرزش او بر می گردد وگناهش را بیامرزد و بدرستی که خداوند امرزنده و مهربان است توبه را می پذیرد و از کردارهای بد در گذرد پس مبادا تو مومنان را از رحمت خدا دورسازی.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۵۸
سید حسین صادق زاده

دیگر گفتار اوست که فرماید آن کسانی که بردارند عرش را و  آنانکه  گردانند تسبیح گویند بستایش پروردگار خویش و ایمان اورده اند بدو و امرزش خواهند برای آنانکه ایمان اورده اند پروردگارا فرا گرفتی همه چیز را برحمت  و دانش پس بیامرز انانکه توبه کردند وپیروی کردند راه تو را و آنها را از عذاب دوزخ بازدار پروردگارا و در آور ایشان را به بهشتهای جاودانی که نویددادی به ایشان و هر که شایسته باشد از پدرانشان و همسرانشان و فرزندانشان زیرا که تویی همانا عزیز و حکیم. و دورساز ایشان را از بدی ها و انرا که از بدی ها دور ساختی در انروز همانا به او مهر ورزیدی و این است آن رستگاری بزرگ. سوره مومن آیه های 7 و 8 و 9.  بقیه دارد . . . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۰۸
سید حسین صادق زاده

4- فضل بن عثمان مرادی گوید از حضرت صادق ع شنیدم که رسولخدا ص فرمود چهار خصلت است که در هرکه باشد هنگام ورود به پیشگاه خداوند پس از انها هلاک نگردد مگر انکه سزاوار هلاک باشد. اول آنکه بنده اهنگ کار خوب کند که انرا انجام دهد که اگر انرا نکند یک حسنه خداوند برای او بنویسد بخاطر حسن نیت او و اگر آن را بکند خداوند برایش ده حسنه بنویسد و بنده اهنگ کار بد کند که انرا انجام دهد پس انرا انجام ندهد چیزی بر او نوشته نشود و اگر بجا آورد تا هفت ساعت مهلتش دهند و فرشته موکل حسنات بفرشته موکل سیئات که در طرف چپ است گوید شتاب مکن شاید دنبال ان کار بد کار خوبی کند که انرا محو سازد و از بین ببرد زیرا خدای عزوجل فرماید همانا کارهای خوب کارهای بد را ببرد (سوره هود ایه 114) و با آنکه امرزش خواهد و استغفار کند پس اگر گوید استغفر الله الذی لا اله الا هو   عالم الغیب والشهاده  العزیز الحکیم  الغفور الرحیم ذوالجلال والاکرام و اتوب الیه چیزی بر او نوشته نشود و اگر هفت ساعت بگذرد  و دنبالش حسنه نیاورد و کار نیکی نکند و استغفار هم نکند  فرشته حسنات بفرشته سیئات گوید بنویس گناه را بر این بدبخت محروم از خیر خدا.  توضیح: مجلسی ره گوید این ذکر استغفاری که فرموده است بهترین افراد استغفار است نه این مقصود منحصر بودن استغفار به آن ذکر مخصوص است.

* * *

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۳۵
سید حسین صادق زاده

6- حضرت صادق ع فرمود همانا خداوند دوست دارد بنده ای را که در گناه بزرگ به او توجه کند و از او امرزش بخواهد و مبغوض دارد بنده ای را گناه اندک را خوار شمارد و به آن بی اعتنا باشد و در مقام توبه وتدارک آن نباشد

7- حضرت صادق ع فرموده امیرالمومنین ع فرمود همانا پشیمانی بر گناه و بدی، انسان را بدست کشیدن از آن وامیدارد

8- ابان بن تغلب گوید شنیدم حضرت صادق ع می فرمود هیچ بنده ای نیست که گناهی کند و از آن پشیمان گردد جز اینکه پیش از انکه طلب امرزش کند خدا گناهش را بیامرزد و هیچ بنده ای نیست که خداوند بر او نعمتی ارزانی دارد و بداند که ان نعمت از طرف خدا است جر ایتکه خداوتد پیش از انکه او سپاسگزاری انرا کند اورا بیامرزد.

* * * 

                     

 

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۰۵:۰۸
سید حسین صادق زاده

4- معاویه بن عمار گوید شنیدم حضرت صادق ع می فرمود هر آبنه بخدا سوگند هیچ بنده  با اصرار به گناه و ادامه دادن به ان از گناه بیرون نرود و هیچ بنده ای از گناه بیرون نرود جز با فرار و اعتراف به آن.

5- یونس بن یعقوب گوید که شنبدم حضرت صادق ع می فرمود هرکه گناهی کند و بداند که خدا بر او مطلع هست که اگر خواهد او را عذاب کند و اگر خواهد او را بیامرزد خداوند به همین آگاهیش او را بیامرزد اگرچه استغفار هم نکند.  شرح: مجلسی ره در جمله فعلم ان الله مطلع علیه گوید شاید مقصود علمی است که در نفس اثر کند و ثمره اش عمل باشد یعنی دنباله این علم باشد و دست از گناه بردارد و گرنه هر مسلمانی باین امر اعتراف دارد و هرکه منکر آن باشد کافر است و هرکه بر این علم بیندیشد و ادامه گناه از او سر زند بندرت و اگر گناهی هم از او سر زند دنبالش پشیمان و ترسان است در حقیقت تائب است و اگرچه بزبان طلب امرزش نکند.

* * *

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۱ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۲۳
سید حسین صادق زاده

2- امام باقر ع فرمود به خدا سوگند خداوند از مردم جز دو خصلت نخواسته است، یکی اعتراف به نعمت های او تا نعمت را بر ایشان بیفزاید و دیگر اعتراف به گناهان تا آنها را برای ایشان بیامرزد. 

3-  برخی از اصحاب عمربن عثمان از حضرت صادق ع حدیث کند که شنیدم  از آن حضرت می فرمود همانا مرد گاهی گناه کند و خدا بوسیله آن او را به بهشت بَرَد عرض کردم خداوند به سبب گناه او را به بهشت برد فرمود آری هر آینه او گناه کند و پبوسته از آن ترسان است و بر خود خشمناک است پس خداوند به او ترحم کند  و او را به بهشت برد. توضیح: مجلسی ره گوید این حدیث دلالت کند بر اینکه گناهی که باعث خضوع گردد بهتر از طاعتی است که موجب عُجب باشد.

* * * 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۷:۴۴
سید حسین صادق زاده

1- علی احمسی  از حضرت باقر ع حدیث کند که فرمود بخدا سوگند از گناه نجات نیابد و رها نشود جز کسی که بدان اعتراف کند. گوید و نیز ان حضرت ع فرمود در توبه پشیمانی کافی است شرح مجلسی ره در قسمت اول حدیث گوید یعنی اعتراف کند که گناه است زیرا کسی که گناهی مرتکب گردد انکار کند که این گناه است و انرا حلال بشمارد چنین کسی کافر است و توبه اش پذیرفته نشود واگر مقصود از اعتراف به گناه توبه باشد پس ممکن است ان را بر نجات کامل یا نجات قطعی حمل کرد زیرا بدون توبه شخص گنهکار در تحت اراده حق تعالی است اگر خواهد اورا عذاب کند واگر خواهد از او درگذرد و ممکن است حمل کرد با آنچه خبر پنجم بدان دلالت کند و در قسمت دوم گوید کفی بالندم توبه ظاهر اینست که مقصود پشیمانی کامل است که مستلزم تصمیم بر ترک آن در آینده باشد وگرنه ظاهرش که مجرد اکتفاء به پشیمانی باشد منافات با سابر اخبار دارد که دلالت  بر تصمبم بر ترک در آینده نیز دارد.

* * * 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۴۸
سید حسین صادق زاده