دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 4 6

چهارشنبه, ۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۸ ق.ظ

در این ایات خدای تعالی نشانه های اهل ایمان را بیان می کند  رسول اکرم ع فرمودند قد افلحو بک انت والله امیرهم تمیرهم من علومک فیمتارون و انت و الله دلیلهم و بک یهتدون  مومنان به تو رستگار می شوند تو امیر انان هستی از علوم خود انان را تغذیه می کنی و انان توشه علمی خود را از تو دریافت می کنند و به خدا سوگند تو دلیل رستگاری هستی و انان به واسطه تو هدایت مبوشوند پیشینه لقب  امیرالمومنین ع رسول خدا فرمودند لو یعلم الناس متی علی امیرالمومنین  ما انکرو ا قضله سمی امیر المومنین و  ادم بین الروح و الجسد قال الله عزوجل و اذ اخذ ربک من بنی ادم من ظهورهم ذریتهمو اشهدهم علی انفسهم  الست بربکم قالت الملایکه بلی فقال  تعالی انا ربکم و محمد نبیءکم و علی امیرکم اگر مردم میدانستند علی چه زمانی به امیرالمومنین ملقب شد هر گز قضیلت اورا انکار نمی کردند علی هنگامی به این نام نامبده شد که ادم هنوز خلق نشده بود خداوند عز وجل فرمود و زمانی که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان ادم ذریه ان ها را بر گرفت و ان ها را گواه ر خویشتن ساخت و فرمود ابا من پروردگار شما گواه بر خویشتن ساخت و فرمود ایا من پروردگار شما نیستم گفتند اری گواهی می دهیم  پس خداوند فرمود من خدای شما هستم و محمد پیامبر شما وعلی امام وامیر شما می باشدپیامبر خدا ص فرمودند وقتی که در شب معراج به اسمان ها عروج کردم فاصله دو قوس کمان یا کمتر بود خداوند انچه را که باید به من وحی کند وحی فرمود بعد فرمود  ای محمد به علی بن ابیطالب  امیرالمومنین از جانب من سلام برسان و بدان که هیچ کس را قبل از او به این لقبکامبر المومنین ملفب  نکرده بودم وبعد از این هم ملقب  نخواهمککرد عبدالله بن عباس می گوید به خدا قسم ما علی را به امیرالمومنین نام نبردیم تااین که رسول خدا ص اورا بهکان نامگذاری کرد روزی با رسول خدا ص در یکی از کوچه های مدینه مر رفتیم کهکعلی بن ابی طالب از راه رسید و به رسول خدا این گونه سلام کرد السلام علیک یا رسو ل الله ورحمه الله وبرکاته پیامبر در پاسخ فرمود و علیک السلام یا امیرالمومنین  لقبی که رسول خدا به علی بن ابی طالب داد تعجب کردم به پیامبر گفتم ای رسول خدا انچه در باره پسر عمو یم علی گفتیکاز روی محبتو دوستی شخصی با او بود یا لقبی از ناحیه خداوند بود  رسول خدا ص فرمود نه به خدا سوگند انچه در باره علی گفتم با چشم خودم دیده ام پرسیدم ای رسول خدا چه دیدید پیامبر فرمود لیله اسری بی فی السماء ما مررت بباب من ابواب الجنه الا ورایت مکتوبا علیه علی بن ابیطالب امیرامومنین من قبل ان یخلق ادم بسبعین الف عام در شب معراج به هر دری از درهای بهشت نظر می کردم روی ان نوشته شده بود علی بن ابیطالب از هفتاد هزار سال پیش از خلقت  ادم امیرالمومنین بوده سلام با عنوان امیرالمومنین  در غدیر در روایات شیعه همچنین  امده است که در جریان واقعه غدیر نیز پیامبر اسلام علی ع را به عنوان جانشین خود ومولای همه مسلمانان معرفی کرد و از همگان  خواست تا به علی با لقب امیرالمومنین  سلام کنند بر این اساس مسلمانان با تبعیت از این خواسته  پیامبر  دسته دسته وارد خیمه علی ع شدند وبه همان نحوه که پیامبر امر کرده بود به او سلام کردند بر اساس روایات دیگری پیامبر همین نحوه سلام را هفت نفر که اوبکر  عمر طلحه وزبیر از جمله ان ها بودند درخواست پیا مبر را اجابت کردند مصادره  لقب امیرامو منین    اب خلدون مورخ اهل سنت در باره کاربرد لقب امیرالمومنین در باره عمر بن خطاب  گفته است صحابه ابو بکر را خلیفه رسول الله می تامیدند پس از او عمر بن خطاب را خلیفه خلیفه رسول الله نامیدند اما چون این کلمه سنگین بود واز قضا یکی از صحابه که به اختلاف نامش عبد الله بن جحش یا عمرو عاص یا مغیره بن شعبه و یا ابو موسی  اشعری  دانسته شده است عمر را امیرالنومنین خطاب کرد از این رو صحابه خوششان امد و تصویب کرده اند که اورا به این لقب بخوانند بر اساس برخی گزارش ها شخس خلیفه دوم در این  نامگذاری تقش داشته است در طول تاریخ حکومت های مسلمان پس از پیامبر اکرم ص لقب امیرالمومنین کاربرد سیاسی ودینی یافته  وبرای اشاره به کسانی که مدعی خلافت پس از پبامبر ص بودند به جز ابوبکر ونیز خلعای بنی امیه و بنی عباس هموارهبه کار می رفته - روز چهاردهم ذیحجه   اعطای فدک به فاطمه ،ع  علامه مجلسی به نقل از   شیخ طوسی روز چهاردهم ذیحجه را روز واگذاری فدک به حتصرت زهرا ع برشمرده است فدک دهکده ای اباد ونام منطقه ای حاصلخیز در 130 کیلو متری مدبنه در شرق خیبر است که درسال هفتم هجری بودن خون ریزی به دست پیامبر ص فتح شد بتا بر حکم صربح فران سرزمین هایی که بدون در گیری نظامی به فتح مسلمانان در ایند فییء و ملک شخصی پبامبر ص می شوند ومسلمانان دیگر حقی در ان ندارند وپیامبر ص مب تواند هرگونه مصلحت بداند در باره ان ها تصمیم بگیرد پس از نزول ایه وات ذاالقربی حقه پیامبر به فرمان خدا در زمان حیات خویش قدک را به فاطمه زهرا ع بخشید ودر همان مجلس سندی نیز تنظبم کرد که امیرالمومنین ع وام ایمن گواهان ان بودند حضرت زهرا ع نمابنده ای برای خود بر گزید تا امور فدک را از نزدبک اداره گند و کارمندانی نیز به فرمان او در اودد فدک در سه یال پیش از وفات پیامبر ص در دست فاطمه ع بود و بنی هاشم ازمحصول ان بهره می بردند غصب فدک   پس از ،شهادت پیامبر ص خلیعه اول نماینده حضرت زهرا ع را اخراج کرد و فدک را به بهانه حدیث ساختگی نحن معاشر الانبیالا نورث به تصرف خویش در اورد امیرالمومنان ع و حضرت زهرا ع از راه های گوناگون کوشیدند فدک را باز پس بگیرند و برای اثبات مالکیت حود استدلال و احتجاج کردند حضرت زهرا ع هم در خطبه معروف خویش از غصب ان انتقاد می نماید و با اسنتادبه ایات قران ادعای انان را در این که پیامبر ارث باقی نمی گذاردرد می کند علاوه بر این که فدک مدت ها در اختیار  حضرت فاطمه ع بود واز این رو نیازی نبود ان حضرت برای اثبات مالکیت خویش بینه اقامه کند اما ار او بینه و شاهد خواستند سر انجام با این که حضرت فاطمه ع بینه و شاهد اقامه کرد نپذیرفتند وفدک را باز نگرداند ند فاطمه ع از ابو بکر  غضبناک شد و دیگر هیچ گاه با او سخن نگفت اهداف غصب فدک  فدک بسیار بزرگ بود و نخل های ان به تعداد نخل های کوفه امروز و محصول خرمای ان بیشتر از خیبر بود ابو بکر وعمر هدفشان از جلو گیری فاطمه ع ازدر اختیار داشتن ان این بود که علی ع به کمک محصولات و غله ان در مخاصمه ای که در باره خلافت داشت قدرت نگیرد بنا براین غصب فدک جنبه سیاسی داشت و می خواستند  دست اهل بیت ع را از امور مالی کوتاه کرده وبه پشتوانه اقتصادی انان ضربه بزنند   فدک پیوسته در تاریخ به عنوان نشانه ای روشن از ظلم به اهل بیت مطرح بوده و ابعاد فراتر از تصرف یک مزرعه و باغ  یافته است کوته کردن دست  اهل بیت ع از ان نمادی از کنار گذاشتن سیاسی بوده و فدک مترادف با حکومت شده است گواه این مطلب سخن حضرت مو سی بن جعفر ع به هارون الرشید است که فدک را همه قلمرو و وسعت اسلام دانست که خاندان پیامبر ع بوده و دیگران غصب کرده اند فاطمه ع نیز با طرح مساله فدک به عنوان نشانه ای از غصب و زور غاصبان خلافت می کوشید تا حکومت انان را محکوم کند و پافشاری ان حضرت از این رو بود نه به خاطر ارزش اقتصادی ان   بنابر این فدک برای شیعیان تنها یاد اور یک نزاع مالی نیست بلکه نمادی از مظلومیت حضرت فاطمه ع و امیرالمومنین ع است که با نام انان گره خورده و لرزش اعتقادی یافته است فدک  در  گذر  تاریخ    بعداز امیرالمومنین ع معاویه فدک را به مروان بن حکم دو باره به تصرف او در امد و ان را به پسرش عبدالعزیز بخشید واو از او به پسرش عمربن عبدالعزیز رسید که با توجه به اوضاع سیاسی دوران خود فدک را به اولاد  فاطمه ع بر گرداند اما پس از وی پادشاهان اموی فدک را پس گرفتند  سفاح خلیفه عباسی فدک را به فرزندان  فاطمه ع داد اما منصور ان را پس گرفت در روزگار مامون گروهی از سادات به وی شکایت بردند که فدک را پیامبر ص به فاطمه ع بخشید مامون با توجه فقها فدک را به اولاد فاطمه ع داد اما حاکمان بعد از او فدک را به  تصرف خود در اوردند  فدک در حال حاضر به نام الحاظ در مرز شرقی خیبر قرار داردو شامل تعدادی روستا و دارای بیش از یازده هزار سکنه و سر زمیتی پوشیده از نخلستان و برحوردار از  امکانات کشاورزی است شق القمر  شب چهاردهم ذیحجه مشرکان مکه یا بتابه روایتی از امام صادق ع چهارده تن از اصحاب عقبه از ان حضرت در خواست معجزه کردند و گفتند هر پیامبری دارای معجزه است معجزه شما در این شب چه می تواند باشد  پیامبر ص فرمود شما از من چه معجزه ای می خواهید انان گفتند اگر خدا با تو توست وتو در نزد او  قدر و منزلتی داری از او بخواه که قرص قمر ماه را دو قطعه کند وان دو را ازهم جدا نماید پیامبر ص در باره پیشنهاد انان می اندیشید که جبریل امین بر او نازل شد و عرض کرد  ای محمد دای سبحان به تو سلام می رساند و مب فرماید هر چیزی در این عالم را به فرمان تو در اوردیم هرچه از من بخواهی اجابت کنم ان گاه ان حضرت سرش را به سوی اسمان بلند کرد وبه ماه دستور داد که به دو نیم شود در ه مان حال ماه به دو نیمه شد و معجزه الهی به وقوع پیوست پیامبر ص و پیروان اوکبه سجده  رفته وخدای قادر و سبحان  را شکر نمودند ان گاه به ان حضرت گفتند ایا انکان دارد که دونیمه ماه به همبپیونده و همانند سابق شود پبامبر ص اشاره به دوپاره ماه کرد و دستور داد که به هم بپیوندند مسرکان مکه و یا اصحاب عقبه بار دیگر از ان حضرت در خواست  کردند که وی معجزه کرده و بالای ماه را بشکافد ان حضرت برای اتمام حجت بر انان بار دیگر اشاره به ماه کرد و فرمان داد که در پالایش شکافی پدید اید در همان لحظه اشقاقی پدید امد و بالای ماه شکافته شد و معجزه شق اقمر به وقوع پیوست پیامبر ص و پیروانش سجده شکر کرده سبحان را که چنین معجزه ای  به پیامبرش عنایت کرد  سپاس گفتند ان گاه پیامبر  ص به ماه اشاره کردبه حال سابقش بر گردد مشرکان و کافران که با چشم خود شاهد این معجزه الهی بودند به عهدشان وفا نکرده و برایکایمان اوردن به پیامبر ص بهانه اوردند و گفتند ما منتظر باز ،گشت مسافرانمان ازشام و یمن می مانیم اگر انان انیز این معجزه را دیده باشند به تو ایمان می اوربم ود غیر این صورت معلوم می شود که بر ما سحر و جادو کردی و دشمنی ما نسبت به تو افزون می گردد به هر حال مشرکان با این بهانه از زیر بار عهد  و پیمانشان شانه خالی کرده و به ان حضرت ایمان نیاوردند وگفتند کار محمد ص سحر و جادو بود  اکثر قریب به اتفاق علما  مفسران و مورخان اسلامی معجزه شقالقمر را تایید کرده و شان نزول ایه 54 سوره  قمر را در همین رابطه  می دانند انجا که می فرماید اقتربت الساعه و انشق القمرو ان یرو ا ایه یعرضوا و یقولو ا سحر مستمر قیامت نزدیک شد و ماه از هم شکافت و هر گاه نشانه و معجزه ای را ببینند روی گرداند ه می گویند این سحری مستمر است به طوری که در بعضی از روایات امده است معجزه شق القمر در اوایل شب چهاردهم ذیحجه سال  ششم بعثت یعنی پنج سال قبل از هجرت اتفاق افتاده است معجزه چبان که از لفظش پیداست  یعنی عاجز کننده و ان کار خارق العاده است که نوع بشر حتی نوابغ در تمام زمان ها از اوردن ان عاجز باشند و اساسا معجزه فراتر از  نیروی بشر است وپیامبران به اراده و مشیت خدا برای اثبات درستی ادعای رسالت خویش انجام مبدهند ودعوت به مقابله نیز می نمایند چنانکه امام صادق ع در تعریف معجزه  می فرما ید والمعجزه علامه لله لا  یعطیها الا انبیاء ه و رسله و حججه لیعرف به صدق الصادق من کذب الکاذب  معزه نشانه ای از خداونداست که ان را جز به پبامبران و فرستادگان و حجب های خود نمی دهد تا به وسیله ان راستگویی مدعیان ارتباط با خدا از دوروغگویی  مدعیان  دروغین سناخته شود بنابراین معجزه شق القمر همانند معجزات دیگر پیامبران مثل معجزه عصای حضرت موسی ع وزنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی ع که در قران به ان ها تصریح شده است  هرچند امری محال نیست ولی خارق عادت و فوق طاقت و توان بشر است و امری است الهی و در معادلات و محاسبات علمی ما نمی کنجد البته انسان ها ی معاند هر معجزه ای ببینند زیر بار نخواهند رفت و بر انکار خودشان پپا فشاری می کنند چنان که در معجزه شق القمر این  چنین بود ولی کسانی ه در  جست و جوی حقیقت هستند ان را با جان و دل می پذیرند 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۰۵
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی