دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 5 1

جمعه, ۷ آبان ۱۴۰۰، ۰۵:۴۷ ق.ظ

ولادت امام هادی          بنا بر نظریه مشهور ،حضرت علی بن محمد الهادی ع امام دهم شیعیان در روز پانزدهم ذیحجه سال 212 هجری در قریه صریا که حوالی مدینه طیبه است دیده به جهان گشود کنیه امام هادی ابوالحسن است علاوه بر ان حضرت سه تن از امامان معصوم دیگر یعنی امام علی بن ابی طالب ع امام موسی بن جعفمر ع و امام رضا ع  ابوالحسن ثانی وامام هادی ثالث ونیز ابوالحسن الماضی گفته می شود مادر امام هادی بانویی شریف ونجیب به نام شمانه مغربیه استگان حضرت فرمودند می عارفه بحقی وهی ن اهل الجنه لا یقربها شیطان ماردولا ینالها کید جبار عنید وهی مکلوءه بعین الله التی لا تنام ولا تتخلف عن امهات  الصدیقین موالتصالحین مادرم به حق من عارف و از بهشیان است وشیطان سرکش ب او نزدیک نمی شود  ومگر جباران به وی نمی رسد او در پناه حدایی است که نمی خوابد و مادر صدیقان و صالحان را به خود وانمی گذارد دوران امامت  امام هادی ع در دوران حیات خود که در حدود چهل دو سال به طول انجامید سی و چهار سال  مسءولیت امامت را بر عهده داشتند ان حضرت در هشت سالگی به امامت رسیدند وچون پدر بزرگوارشان حضرت جواد ع در حدود هفت سالگی این مسءولیت را عهدار شده بودند مساله کم سن وسال بودن ایشان رای پذیرش امامت موجب شگفتی و تردید نشد از ابن رو پیروانامام جواد ع پس از شهادت ان حضرت در امامت امام هادی ع تردیدی نکردند چز اندکی از انان که مدتی به برادر ایشان موسی مبر قع روی اوردند وپس از چندی به امام هادی ع باز گشتند ان حضرت در بخش نخست امامتش در مدینه می زیست و ضمن پاسخگویی به پرسش های شیعبان به تقویت نهاد وکالت پرداخت و بدین طریق به ساماندهی امور مالی ووجوهات و پاسخگویی به پیشرفت هایی نیز دست یافت متوکل عباسی که این وضعیت احساس خطر می کرد با بهانه جویی های مخلف امام را به سامرا فراخوند و تحت نظر گرفت از اینجا بود که بخش دوم امامت ان حضرت اغاز شد در این بخش به کونه ای دیگر به انحام وظیفه پرداخت که برخی از ان ها مبارزه فرهنگی با انحرافاتی از قبیل فتنه خلق قران که موجب تفرقه انگیزی میان گروها شده غلو وغالیان فساد اخلاقی حاکمان وووو  است امام ع با شیوه هایی مانند گفتمان علمی مکاتبه گسترش معارف ناب در قالب زیارت ها ترغیب به دعا روایت ها تربیت شاگردانی برای پاسخکویی به مبارزه با این اسیب ها بر امد هر چند عباسیان این فعالیت های امام ع را بر نمی تابیدند و با دستگیری شکنجه و قتل وکیلان امام ع به  مقابله با ان حضرت پرداختند لیکن به مقصودشان دست نیافتند وسر انجام به مسموم کردن و شهادت رسانیدن ان حضرت روی اوردند ولی این پایان کار نبود و فعلیت های نهادینه  شده امام هادی ع به دست فرزندانشان امام عسگری ع استمرار یافت  دو یادگار امام هادی ع از امام هادی ع دو یادگار بسیار زیبا ومهم به جای مانده است زیارت چامعه کبیره  کا بک دوره امام شناسی است و زیارت غدیریه که یک دوره امیرامومنین  شناسی زیارت جامعه دارای مضامین بسیار عالی است و از زبان امام هادی ع ودر پاسخ به خواسته یکی از ارادتمندان اهل بیت صادر شده وبیانگر مقام والای امامت است زیارت جامعه علامه مجلسی در بارهزیارت جامعه کبیره نوشته است این زیارت کامل ترین زیارت هاست که از دور با نزدیک خوانده می شود مجلسی اول نیز در شرح من لا یحضره الفقیه می گید این زیارت  بهترین زیارت و کامل ترین ان هاست و مرحوم ایت الله بهجت هر روز این زیارت را میخواندند حضرت امام خمینی رمتالله چهارده سالی که نجف بودند هر روز زیارت جامعه را می خواندند بر زبارت جامعه کبیره امام هادی ع که منشور امامت وولایت است شرح های زیادی نوشته شده است این زیارت عارفانه که انشاء و گفتار امام هادی ع سبت به سایر امامان ع است از زیبایی های خاصی بر خوردار است در این زیارت که ان را به حق می توان یک دوره امام شناسی نامید حضرت به بیش از دویست فضیلت و منقبت از اهل بیت ع اشاره می کند که با در نظر گرفتن این  فضیلت ها در کنار سایر معارف اهمیت این عرفان نامه بر همگان اشکار می گردد هر جمله از این زیارت  توصیف بعدی از ابعاد والا و بلند امامت است ویژگی های زیارت جامعه   در این زیارت امام ع به رابطه امامان ع با خداوندو جایگاه انان در نضام خلقت ووظیفه و رسالت ما در برابر ان بزرگواران پرداخته است  باید اذعان کرد که مقام رفیع امام را کسی جز امام معصوم نمی تواند نبیین کند امام هادی ع در این زیارت نامه امامان هدایت چراغ های تاریکی ها نشانه های خدا بر اهل دنبا و اخرت معرفی کرده است هم چنین ان ها را جایگاه های شنایایی خدا و مسکن های برکت خدا و معدن های حکمت خداو نگهبان سر پروردگار و حاملان کتاب خدا و اوصیای پیامبر خداص دانسته است انان دعوت کنندگان به  سوی خدا و راهنمایان به راهای خوشنودی خدا و اسقرار یافتگان در فرمان پروردگارو کاملان در محبت خداو مخلصان در توحید واشکار کنندگان امر ونهی خدا و بندگان گرامی او هستند که هر گز بر خداوند در گفتار پیشی نگیرند در این زیارتگرانسنگ امامان ع به عنوان نمایندگان خدا و بر گزیدگان خدا و  و گنجینه دانش پروردگا ر و راه نور و برهان روشن او پیشوایان راهبر و راه یافته و معصوم و گرامی و مقرب  و پرهیز کار و راستگو و زبده ای معرفی شده اند که فرمانبرداران خدا و قیام کنندگان به فرمان او و انجام دهندگان خواسته اش می باشد خداوند امامان را پسندید تا جانشینانش در زمین وحجت های او بر بندگانش ویاورانی برای دینش ونگهبانان برای رازش وگنجینه داران برای دانشش و مفسران وحی اش و پایه های تو حیدش و گواهان بر خلقش و نشانه هایی برای بندگانش  باشند در این زیارت می خوانیم که خداوند امامان را به صورت نورهایی افرید و گرداگرد عرش قرارداد وبا اورد نشان در این جهان بر ما منت نهاد ودر خانه هایی قرار شان داد که نام و یاد او در ان ها برده شودامامان وجود های گرانبها یی هستند که فرمانبرداری از انان فرمانبرداری عالم  می باشد  انچه را که خداوند به امامان داده به هیچ یک از جهانیان نداده است هر شخص شریفی در برابر مقام رفیعشان سر به زیر اورده و هر متکبری به فرمانبرداری انان گردن نهاده و و هر گردنکشی فروتن گسته است وزمین به نور وجودشان روشن شده است در زیارت جامعه از امامان ع به عنوان کسانی یاد شده که خداوند عالم وجود را به برکت شان اغاز کردوبه انان نیز به پایان خواهد رساند به خاطر وجود مقدس امامان ع است که باران می بارد و به یمن وجود و برکتشان خداوند اسمان را نگه می دارد وبه وسیله انان غم واندوه زدوده ده و هر سختی و ناگواری بر طرف می شود  این انام است که خداوندگبه وسیله  او مرا از ذلت و بد بختی بیرون اورده واز سختی ها و گرفتاری ها نجات داده و گشایی حاصل می کند خداوند متعال به وسیله امام معصوم مارااز پرتگاه هلاکت و نابودی واز اتش جهنم نجات می دهد وبه وسبله دوستی و پیروی از انان دستورات دینمان را تعلیم می دهد وظیفه ما در برابر امام ع با توجه به دور نمای  مختصری که از شخصیت امام معصوم با استفاده از زیارت جامعه به دست امد باید پرسید وظیفه ما در برابر این وجودهای مقدس چیست امامانی که به فرموده امام هادی  ع نامشان ژیبا وشیرین است و جانشینان بزرگوار است و مقام شان بزرگ است و شان و منزلت شان بر جسته است و رستگاری است و سفارششان به پرهیز کاری است وعادت وروش ان ها احسان ونیکی است و شیوه شان بزرگواری است و رفتارشان حق وراستی است ایا نباید در شناخت این بزرگواران کوشش بیشتری کرد ایا سزاوار است که باوجود این همه اوصاف زیبا و منقبت های بی شمار از این وجود های مفدس غافل باشیم و حقشان را ان طور که باید نشناسیم چه زیبا امام هادی ع بیان می کند واز ما نیز می خواهد که چنین بگوبیم  وبر همین عقیده باشیم خدارا و همچنین مارا گواه می گیرم که من به شماو به انچه شما به ان ایمان دارید ایمان دارم و نسبت به دشمن شما کافرم وبه مقام شما بینایم و دوست دار شما و دست دار  دوستان شما هستم بغض دشمنانتان را در دل دارم و دشمن ان هایم با هرکه باشما در صلح است در صلح هستم وبا هرکس که باشمادر چنگ است در جنگ هستم در این زبارت بیشتر از هر چیز به معرفی صفات عالی معصوم ع ومفام قرب ان ها واین که شیعه چه سناختی و چه رفتاری در قبال ان ها باید داشته باشد پرداخته شدهاست ودرس امام شاسی ووظیفه شناسی مردم در برابر امام است  زیارت غدیریه  زیارت غدیریه امیرالمومنین ع در روز غدیر یکی دیگر از شاهکار ها ی امام هادی ع است همان طور که  زیارت غدیریه را هم در طول سال ر روز از دور ونزدیک می توان خواند  محور این زیارت تولی و تبری و محتوای ان بیان فضایل امام علی ع است در حقیقت یک دوره امبرالمومنین شناسی است هر چند زبارت غدیریه را در هر موقع از سال از نزدیک ودور مب توان خواند ولی سفارش شده به ویژه در روز غدیر خوانده شود - زمانی که متوکل خلیفه عباسی امام هادی ع دا از مدینه به سامرا فراخواند  دروز غدیر امام ع به نجف رسید وامیرالمومنین ع را زیارت کرد که  متن ان زیارت غدیریه مشهور است این زیارت نامه را ابن مشهدی  از شاذان بن جبرییل قمی از محمد  بن علی طبری  از ابو علی طوسی از پدرش شیخ طوسی از شیح مفید از ابن قولویه از کلینی از علی بن ابراهیم قمی از پدرش از جسین بن روح نو بختی و عقمان بن سعید عمری از امام حسن عسگری ع از امام هادی ع روایت کرده اند گفته شده است دروثاقت هیچ یک از روایان این زیارتنامه تردبد نشده است همچنین محدث قمی نوشته است کمتر حدیثی به قوت سند این زیارتنامه می رسد متن زیارت این زیارت مشتمل بر استدلال هایی از قران وروایات پیامبر اکرم ص و مسلمات تاریخی است که بیانگر مرتبت و منزلت امیرالمومنین ع است در این زیارت بیش از هفتاد ایه قران به صورت کامل یا بخشی از ان به گونه صریح یا غیر مستقیم امده است  همچنین احادیثی از پیامبر اکرم ص درباره منزلت بی مانند علی بن ابی طالب ع ووصایت و خلافت بلا فصل ان حضرت امده است در این زیارت نیز به بخش هایی از تاریخ که شیعه و سنی ان را قبول دارند اشاره  شده و به غصب خلافت وستم هایی که به ایشان رواداشته شده پرداخته شده است زبارت با سلام بر رسولخدا اغاز  شده و لاسلام بر انبیای الهی و فرشتگان مقرب وعباد صالح خداوند اوامه می یابد در این زیارت امام هادی ع شش سلام به امبرالمومنینع دارند که در پی هر سلام اوصاف ومناقب علی ع امده است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۰۷
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی