دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 1

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۰۸:۱۴ ق.ظ

اصل جریان معراج و صعود رسول خدا ص به اسمان ها برای مشاهده اثار  عظمت  خدا از مسلمات و ضروریات دین اسلام است و هیچ راهی برای انکار ان وجود ندادد زیرا قران کریم به صراحت از ان خبر دادهو روایات رسیده در باره ان نیز متواتر است اما این که این چند بار ودرچه سالی و در کدام ماه وچه شبی اتفاق افتاده مورد اختلاف است از ایات قران کریم استفاده می شود که این برنامه حد اقل دو بار اتفاق افتاده است در برخی از روایات شیعه بیش از این هاو تا صد و بیست بار نیز نقل شده است چنان که از امام صادق ع روایت شده است عرج بالنبی ص الی السماءمایه وعشرین مره ما من مره الا و قد اوصی الله النبی ص بولایه علی و الایمه من بعده اکثر مما اوصاه بالفرایض  پیامبر ص یکصدوبیست بار برای معراج به اسمان برده شد در هر بار خدای سبحان در باره ولایت علی ع وامامان بعد از او بیش از سایر واجبات توصیه و تاکید  نمود بنا بر این حدیث همه اقوال مربوط به زمان معراج صحیح خواهد بود زیرا هر یک از راویان زمان معراجی را نقل کرده که ازان اگاه شده است معراج جسمانی و روحانی مشهور میان علمای فریقین ان است که رسول خدا ص این سیر زمبنی و اسمانی را در حال بیداری و باهمین جسم و روح انجام داده اندو توجه ان به چیزی شببه یک خواب یا مکاشفه  روحی و یا جسمی مثالی و با ظاهر ایات و روایات مخالف است طبرسی می گوید نظر اکثر مفسران  قران و ظاهر مذهب  روایات شیعه این است که خدای تعالی پیامبر ص را با همین جسم سالم و زنده و بیدار. به اسمان برد تا این که حضرت ملکوت اسمان ها را با چشمش مشاهده کرد  ولادت حضرت عیسی ع بتا بر قرآن ولادت حضرت عیسی ع بنابر فرموده کفعمی در مصباح روز نهم ذیحجه  روز ولادت حضرت عیسی  ع است حضرت عیسی  بن مریم ع یکی از پیامبران ع اوالعزم است که هم تولد وهم زندگی وهم پایان کار او همراه با معجزه بوده است او با اراده خداوند بدون داشتن پدر از مادری پاکدامن و موحد به نام مریم به دنیا امد  حضرت مریم  ع دختر عمران از بانوان فرزانه و از شخصیت های بر جسته بنی اسراییل بود پدر مریم ع به نام عمران از نسل حضرت سلیمان  ع واز علمای بر جسته و پارسا و عابد بنی اسراییل به شمار می اید نام مریم ع34 بار در قران امده است ویک سوره قران هم به نام مریم  است که در بخشی از ان به ماجرای ولادت حضرت عیسی ع وسخن گفتن او در گهواره و بخشی از زندگی او و چگونگی دعوتش می پردازد مژده تولد حضرت عیسی ع متولد شود فرشتگان از جانب خدای تعالی  مریم ع را به تولد او مژده  دادند و شخصیت ان حضرت را معرفی کردند اذ قالت الملابکه یا مریم ان الله یبشرک بکلمه منه اسمه المسیح عیسی ابن مریم وجیها فی اادنیا والاخره و من المقرببین  به یاد اورید هنگمامی وجود با عظمتی  از طرف خودش مژده می دهد که نامش مسیح عیسی بن مریم است در حالی که در دوجهان انسان بر جسته و از مقربان درگاه خدا خواهد بود حضرت عیسی ع تحت عابدان و پاسایان و اندیشمندان راه یافت و با ان ها به مباحثه و مناظره پرداخت  اقار غظمت  و معرفت  فوقالعاده در همان نو جوانی در چهره اش می شد حضرت عیسی ع در سی سالگی مبعوث به رسالت شد هر چند بر اساس ایه 30 مریم و جعلنی نبیا هنگام کودکی در گهواره سخن گفت وخود را پیامبر خواند ولی رسمیت رسالتش از سی سالگی بود  او دارای معجزات فراوان از جمله درمان نمودن بیماری های لا علاج وزنده کردن مردگان بود  کتاب انجیل بر او نازل شد ودارای شریعت مستقل بود وبنی اسراییل را به سوی خدای یکتا و بی همتا دعوت می کرد وبر اثر  شرایط خاص زندگی واجبار به سفر های متعدد برای تیلیغ دین خدا ازدواج  نکرد ونا گذیر بود که به طور مجرد زندگی  کند عیسی ع سی سه سال عمر کرد یهودیان اورا دستگیر کردند تا بکشند خداوند اورا از دست ان ها نجات داد و به اسمان برد وی در روزهای اخر عمر شمعون را وصی و جانشین خود نمود ولادت حضرت عیسی وولادت امیر مومنان  نکته که حکایت از مقام  والای امیرالمومنین ع می کند این است که با این که حضرت مریم ع از هر نظر پاک بود و همواره در محراب عبادت به سر می برد  و خدمتگزار ظاهر و باطن بیت المقدس بود هنگام زایمان از جانب خداوند به او خطاب شد از مسجد بیرون برو وبه تعبیر قران به مکان دور دستی رفت فحملته فانتبذت به مکانا قصیا  پس مریم به عیسی ابستن شد وبا او به مکان دور افتاده ای پناه جست او به مکان دور افتاده ای پناه جست ولی در مورد ولادت حضرت امیر مومنان علی ع  هنگامی که مادرش فاطمه بنت اسد مشغول طواف کعبه بود ودرد زایمان اورا فرا گرفت دیوار کعبه شکافته شد و ندایی به اورسید که که وارد خانه کعبه شو فاطمه ع داخل خانه کعبه سد و ان دیوار ترمیم یافت و حضرت علی  ع در درون کعبه یعنی در مقدس ترین مکان متولد شد این وافعه بر اساس اخبار متواتری است که اهل سنت نیز بر تواتر ان اذعان دارند از جمله حاکم نیشابور در المستدرک می کوید و تواترت الاخبار ات فاطمه بنت اسد ولدت امیرالمومنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف کعبه  اخبار متواتربر ان دلالت دارد که فاطمه بنت اسد امبرالمومنین ع را در درون کعبه به دنیا اورد و این یک افتخار بزرگی است که بیانگر عظمت حضرت علی ع در مقایسه با حضرت عیسی ع است با این  که قران حضرت عیسی ع را بسیار  می ستاید و می فرماید وجیهافی الدنیاو الاخره و من المقربین در دوجهان انسان بر جسته و از مقربان درگاه خداخواهد بود روز نهم ذیحجه روز شهادت  حضرت مسلم بن عقیل ع پسر عموی و از یاران پر افتخار امام حسین ع است که در پنجم شوال سال 60 هجری قمری برای سامان بخشیدن به قیام شیعیان کوفه بر ضد یزید بن معاوبه به عنوان نماینده ان حضرت وارد کوفه دستگیر ودر نهم ذیحجه همان سال به شهادت رسید بیان حدیث ثقلین     در دهم ذیحجه ثقلین در دهم ذیحجه  که عیدقربان است و همه اماده رفتن به منا و اعمال حج می شوند پیامبر عظیم الشان ،ص در رابطه با اهل بیت ع خطبه خواندید و بیاناتی فرمودند و حدیث ثقلین را بیان کردند حدیث ثقلین از احادیث بسیار مهمی است که اهل سنت و شیعه هر دو با سندهای متعدد از رسول خدا ص روایت کرده اند پیغمبر اکرم ص بارها در طول زندگانی خویش به ویژه در روزهای پایانی عمر خود مسلمانان را به دو چیز قران  اهل بیت عترت خود سعارش کردند وراه سعادت امت اسلامی را در پیروی از این دو باهم دانستند متن حدیث  این حدیث در نقل های  مختلف  با عبارت های گوناگون امده است اما محتوای همه ان ها یکی است مرحوم طبر سی در کتاب احتجاج از امیرالمومنین ع نقل می کند که فرمودند امابلغلکم ما قال فیکم نبیکم حیث یقول فی حجه الوداع الی تبارک فیکم الثقلین ما ان تمسسکتم بهما لن تصلو کتاب الله و عترتی و اهل بیتی و انهما یفترقاحتی یردا علی الحوض فانظرو کیف تخلفونی فیهما ایا این حدیث پبغمبرتان در حج وداع به شما نرسیده که فرمودند من در میان شما دوچیز گران سنگ می گذاریم اگر تمسک جوییدهر گز پس از من گمراه نشوید قران و عترت من اهل بیتم و این دواز هم جدا نشوید تا در کنار حوض بر من در ایند پس بنگرید چگونه در باره ان دو رفتار می کنبد اهمیت حدیث ثقلین   خدیث ثقلین در موضوع ولایت و امامت بی نظیر نباشد بسیار کم نظیر است این خدیث از جهات مختلفی دارای اهمیت است 1 از نظر دلالت بسیار قوی و روشن و از نظر سند روایت متواتریاست که در منابع شیعه وسنی به صورت گسترده مطرح شده است از  مجموع مصادر و منابع این روایت استفاده  می شود که پبامبر اسلام  ص نه یک بار بلکه بارها این حدیث را بیان فرمودند 2 به وسیله حدیث ثفلین      ثابت می شود که اولوالامر در قران کریم ایءمه اطهار ع هستند که بر مردم واجب است که از انها اطاعت و پیروی کنند و اطاعت از ان هاسعادت دنیا واخرت را به دنبال دارد 3 پیامبر اکرم  عامل رستگاری و سعادت امت اسلامی دا در این حدیث شریف اطاعت و تمسک به قران کریم و اهل  بیت عصمت و طهارت ع معرفی نموده اند حدیث ثقلین در واقع منشور رستگاری امت اسلامی است  که بدون شک چنین رستگاری و  سعادتی در گرو  عمل به دستورات ان ها و پیروی از ان دو امانت گرانسنگ می باشد  اما متاسفانه گروهی پس ا پیامبر اسلام ع بین ان دو امانت بزرگ  جدایی انداختند به طوری که عده ای از انان گفتند  حسبنا کتاب الله کتاب خدا ما را بس است در حالی که این کلامشان هم دوروغی بیش نیست  به کتاب خدا هم ایمان نداشتند که اگر ایمان داشتند به ان عمل می کردند مگر نه این است که قران امر به اطاعت از اولی الامر و دعوت به اهل بیت ع می کند  4 با توجه به محتوای حدیث شریف ثقلین نتیجه می گیریم که قران کریم واهل بیت ع هیچ گونه  اختلاف و تعارضی وجود ندارد چون از نطر عقل و منطق معرفی دو چیز  متعارض با یکدیگر در کنار هم  قابل قبول نبوده و کار شایسته ای نیست اگر احیانا بین قران کریم و سخنان اهل بیت ع تعارضی مشاهده شود این تعارض یا از ان راویان حدیث است و یا ما قادر به درک معنای حقیقی ان ها نیستیم اهل بیت ع به طور کلی هیچ گاه بر خلاف فران کریم سخنی نمی گویند بلکه ان ها مفسران حفیفی قران کریم هستند و اصولا خود ان ها دستور داده اند که هر چیز  سخن  عمل و تقریر مخالف با قران کریم را کنار بگذاریم و به چنین  مطالبی اعتنا نکنیم منابع وسند حدیث     این حدیث از روایاتی است که مورد قبول علمای شیعه واهل سنت ودر منابع هردو گروه امده است  بنا بر گعته کتاب  حدیث الثقلین و مقامات اهل البیت نوشته احمد ماحوزی از علمای اهل سنت این حدیث را بیش از 25 نفر از صحابه نفل کرده اند  بحرانی صاحب کتاب غایه المرام و حجهالخصام این حدیث را به 39 طریق از کتاب های اهل سنت نقل کرده است بنابر این نقل کتاب یاد شده این خدیث  در کتاب های  مسند احمد  صحیح مسلم و مناقب ابن المغازلی سنن ترمدی العمده  ثعلبی مسند ابی یعلی المعجم الاوسط  طبرانی  العمده ابن البطریق  ینابیع الموده قندوزی اططرایف ابن المغازی  فراند السمطین و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید امده است 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۲۵
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی