دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 3 2

پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۷:۱۸ ب.ظ

روز بیست و چهارم  ذیحجه مباهله صدور حدیث شریف کسا ء  ونزول ایه تطهیر و روز بخشش انگشتر توسط امیرالمومتین ع و نزول ایه ولایت از وقایع مهم بیست و چهارم ماه بزرگ ذیحجه است  روز مباهله کفعمی در مصباح و مرحوم محدث قمی در وقایع الایام گفته اند که امروز بیس چهارم ذیحجه واقعه مهم مباهله روی داده است معنای مباهله مباهله به معنای رها ساختن و لعنت کردن امده است ودر اصطلاح به عملی گفته می شود که دو یا چند نفر که در مساله مهم دینی با یگدیگر اختلاف دارنددر یک جا جمع شوند و با تضرع به درگاه خداوند از او بخواهند ان را که بر باطل است رسوا ومجازات کند تفاوت میان مباهله و لعنت کردن ان است که مباهله از شدت و تاکید بیشتری بر خودار است دعوت  پیامبر  ص پس از فتح مکه معظمه و طایف و مسلمان شدن اهالی یمن و عمان تقریباتمامی جزیره العرب در پوشش نظام  اسلامی و حکومت توحیدی پیامبر اکرم ص قرار گرفت اما در این منطقه بزرگ عربی افوام قبایل و طوایفی بودند که هنوز در برابر اسلام تسلیم نشده و یا حتی دشمنی و فتنه انگیزی می کردند منطقه نجران که در حد فاصل حجاز و یمن  قرار دارد در عصر پیامبر ص  تنها منطقه  مسیحی نشین حجاز بود که مسیحیان مقیم ان با پشتیبانی های کشورهای مسیحی شاخ و شمال افریقا و قیصر روم ادامه حیات می دانند پیامبر ص  بزرگان این منطقه نامه هایی ارسال کرد و انان را به پذیرش دین اسلام و یا پپرداخت جزیه  مالیات ویژه اهل کتاب فراخواند سران مسیحی نجران در باره نامه پیامبر ص به مشورت پرداخته و با افراد زیادی در این باره گفت و گو کردند ولی به خاطر تبلیغات و فضای ویژه مسیحیان در ان منطقه انان هیچ یک از پیشنهاد های رسول خدا ص را نپذیرفتند و برای رفع این معضل سه تن از بزرگان نجران یعنی ابو حارثه بن علقمه اسقف  اعظم نجران و نماینده رسمی کلیسای روم در حجاز عبدالمسیح بن شر حبیل معروف به عاقب پیشوای اهالی این منطقه و اهتم یا ایهم بن نعمان معروف به سید  شخصی کهن سال وریش سیقید و مورد احترام نجرانیان  به همراه ده تن وبه روایتی سی تن وبه روابتی دیگر شصت تن از مسیحیان نجران عازم مدینه منوره شده تا رسول خدا ص به گفت و گوی بپردازند وراه حلی پیدا نمایند دیدار با پیامبر انان پس از ورود به مدینه منوره در مسجدالنبی بر پیامبر خدا  وارد شدند ولی پیامبر ص اعتنای چندانی به انان ننمود مسیحیان که علت ان را نمی دانسته به نزد عثمان بن عفان و عبدارحمن بن عوف که پیشینه اشنایی باانان را داشته رقتند وعلت ان را جویا شدند ولی ان دو نیز چیزی در این باره نمی دانستند و انان را به نزد امام  علی ن ابی طالب ع برده واز ان حضرت علت ان پرسیدند علی ع فرمودند چون شما با لباس های فاخر وتزیین کرده و صلیب به گردن اویخته وارد مسجد 

شدیدپیامبر ص را از کردارتان نا خوش امد باید لباس های خود را تغییر داده و پا و ضع ساده و بدون هیچ گونه تزیین به ز ر و زیوری بر ان حضرت وارد شوید تا مورد استقبال ایشان قرار گیربد مسیحیان نجران بر اساس فرموده  حضرت علی ع لباس و ظاهر خود را تغییر داده و با وضع  سادهو عادی بر پیامبر ص وارد شدند و باان حضرت به گفتگو پرداختند  پیامبر ص با انان در باره توحید وشرک نحوه افرینش حضرت عیسی ع و ارتباط وی با خدای سبحان و باطل دانستن عقاید مسیحیان گفت و گو کرده اند اما سران نجران گفتار ان حضرت نیذیرفتند وبر عقاید مسیحیان گفت گو  کردند اما سران نجران گفتار ان حضرت را نپذیرفتنه و بر عفاید باطل خویش اصرار ورزیدند پیشنهاد مباهله  انان براب فرار از پذیرش  حق پیشنهاد مباهله دادند بدین معنا که در وقت معین د  جایی به عبادت و راز نیاز به درگاه خداوند متعال پر داخته وبر طرف مفابل نفرین کنند تا خداوند متعال بر دورغگو و باطل گرا عذابی نازل کرده و اورا نابود سازد  در همین زمان بر پیامبر ص ایه ای نازل شد  واز مباهله با مسیحیان استقبال کرد  فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک  من العلم فقل تعالو ا ندع ابناءنا و ابنا ء کم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکاذبین  پس هر کس با تو در باره عیسی در مقام مجادله بر اید بعد از ان که به احوال او اگاهی یافتی بگو بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم سپس به مباهله بر خیزیم در حق یکدیگر نفرین کنیم تا دروغگویان و بنا بر این طرفین به مباهله رضایت داده و قرار شد در روز دیگردر مکانی در بیرون شهر مدینه گردهم  امده و اقدام  به مباهله نمایند سران نجران پیش از رسیدن به مکان  مباهله به یگدیگر گفتند اگر رسول خدا ص با فرزندان هان و یاران خود به مباهله امد معلوم است که مفاصد دنیوی دارد واز رسالت و نبوت او خبری نیست و ما باید باوی مباهله کنیم اما اگر با فرزندان واهل بیتش برای این کار اقدام کرد معلوم می شود که او مقاصد دنیوی ندارد و قصدش هدایت و راهنمایی انسان ها از جهالت و کفر و شرک است در ان صورت مباهله کردن با او خطر ناک است وبابد به او ایمان اورد ویا حد اقل باوی مصالحه کرد انصراف مسیحیان از مباهله  موعد مقرر فرارسید و پیامبر ص به همراه دخترش حضرت فاطمه زهرا ع و دامادش حضرت علی ع و دو سبطش حضرت امام حسن و حضرت اباعبدالله الحسین ع از مدینه حرکت کرد و جایگاه مقرر رفت مسلمانان مدینه نیز ان حضرت را مشایعت کرده و با ذکر صلوات سلام و تکبیر انان را همراهی می نمودند مسیحیان نجران زودتر از پیامبر ص در مکان مقرر اجتماع کردند انان همین که دبدند پیامبر ص نزدیک ترین اقربا و اهل بیت ویژه خویش را برای مباهله اورد احساس خطر کرده واز مبارزه و مباهله با ان حضرت منصرف شدند و منظره زیبا و نوربخش حضو ر  پیامبر ص به همراه علی ع و فاطمه زهرا ع و حسنین ع انان را مات ومبهوت کرد به ناچار از مباهله سر باز زده وبه ان حضرت پیشنهاد مصالحه دین   دادند بدین ترتیب در برابر عظمت و حقانیت دین  مبین اسلام سر  فرو د اورده و یکی از پیشنهاد های پیامبر یعنی پرداخت جزیه وکمک به مسلمانان در جنگ با دشمنان اسلام  رضایت دادند و صلح  بدین ترتیب در برابر عظمت و حقانیت دیت  مبین اسلام سرفراز اورد ه و به یکی از پیشنهادات های پیامبر ص یعنی پرداحت جزیه و کمک به مسلمانان در جنگ با دشمنان اسلام رضایت دادند وصلح نامه ای در این باب نوشتند وطرفین امضا نمودند  این واقعه علاوه بر این که یکی از معجزات بزرگ پیامبر ص است دلیل روشنی بر حقانیت و معصومیت خاندان پاگ رسول خدا ث یعنی حضرت علی حضرت فاطمه امام حسن و امام حسین صلوات الله علیهم اجمعین می باشد در مدینه د  محل مباهله  مسجدی به نام مسجد المباهله  ساختند الان نزدیک به مسجدالنبی واقع شده است وبه ان مسجد الاجابه می گویند  همراهان پیامبر  خدای تعالی به پیامبرش فرمود برای مباهله خودت تنها نرو باید ابنا که حسن و حسین ع هستند ونساء که حضرت زهرا ع است وانعس و کسی که به منزله نفس و جان شما یعنی مولا علی ع را هم برای مباهله ببری این در حالی که ابراهیم فرزند پیامبر ص در ان زمان در حیات بود ولی پیامبر ص اورا به همراه نبردند و   همسران پیامبر ص نیز برای حضور در مباهله فرا خواند    نشدند  پیغمبر ما ص قطعا مستجاب الدعوه است و نفرینش  هم به اجابت  می رسد ولی کار بدون اهل بیت ع پیش  نمی رود ان ها هم به منزله پبامبر ص هستند مامون از امام هشتم ع پرسید مهم ترین ایه در باره علی ع چه ایه ای است فرمود ایه مباهله چون خدای متعال سنگ تمام گذاشته و در ایه مباهله علی ع را نفس پیغمبر وجان پیغمبر و روح پیغمبر و عین پیغمبر شمرده است بنا بر این این روز را هم باید جشن بگیریم و عظمت عبد مباهله را به همه عالم برسانیم شیوه مباهله با دشمن   محمد بن عمیر از محمد بن حکیم از ابی مسروق روایت کرده است که می گوید به حضرت صادق ع عرض کردم ما در بحث با مخالفین ولایت شما ایه کریمه سوره نساء را می اوریم که می فرماید اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولامر منکم  اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا واولامر و اوصیای پیامبر  انان در پاسخ می گویند این ایه در مورد اطاعت از فرماندهان لشگر هایی است که رسول خدا ص به جنگ می فرستادند و ربطی به مساله امامت ایمه ع ندارد با انان به ایه سوره مایده احتجاج میکنیم که می فرماید انما ولیکم الله ورسوله و الذین یقیمون الصلاه  سر پرست و ولی شما تنها خداست و پیامبر او وان ها که ایمان اورده اند همان هاکه نماز را بر پا می دارند ودر حال رکوع زکات می دهند   می گویند خداوند متعال در این دستور اطاعت از مومنین به طور کلی را صادر کرده ونه اشخاص معین ان گونه که شما می گویید وهرگاه ایه شوری استدلال می کنیم که می فرماید   قل لااسءلکم علیه اجرا لا الموده فی القربی  بگو من هیچ پاداشی ازشما بر رسالتم در خواست نمی کنم جز دوست داشتن نزدبکانم اهل نبتم  می گویند این ایه در مورد نزدیکان مسلمبن است نه خصوص نزدیکان پیامبر ص  ابی مسروق  می گوید هر دلیلی که در ذهنم بود در حضور حضرت ذکر کردم که ایشان در پاسخ به من فرمودند اذا کان ذالک فادعهم الی المباهله هر گاه چنین پیش امد  اینان را به مباهله دعوت کن گفتم چه کار کنم فرنود سه روز خود را اصلاح کن  گمان می کنم فرمود روزه بگیر غسل بنماان گاه باهم به بیابان بروید بعد انگشتان دست راست خودرا در انگشتان دست او قرار بده واول از خود شروع کرده  بگو قل اللهمرب السماوات السبع ورب الارضین السبع عالم الغیب و الشهاده الرحمن الرحیم ان کان ابو مسروق جحد حقا وادعی باطلا فانزل علیه حسبانا من السماء  او   عذابا الیما ی خدایی که پروردگار اسمان های هفتگانه وزمین های هفتگانه ای ای خدایی که هم غیب را می دانی و هم شهادت را ای خدا ی رحمان ورحیم  اگر ابو مسروق حرف حقی را انکار می کند و مدعی  سخن باطلی است بر او از اسمان تیر یا  عذابی دردناک فرود اوراان گاه دعا را بر گردان وبگو و ان کان فلان جحد حقا و ادعی باطلا   فانزل علیه حسبانا من السما ء او عذابا الیما اگر فلانی حقی را انکار می کند و مدعی باطلی است او از اسمان تیر یا عذابی دردناک فرود اور ان گاه حضرت فرمود فانک لا تلبث ان تری ذالک فیه فوا الله ما وجدت خلقا یحیبنی الیه  اگر چنین کنی به زودی عذاب بر او فرود می اید و احتیاجی به درنگ نیست به خدا سوگند مخلوقی را نیافتم که دعوت من برای مباهله را پاسخ مثبت گوید و حاضر به مباهله با من شود شارحان گفته اند کلام اخر ممکن است از ابن مسروق باشد پیام ایه مباهله  در باره ایه مباهله امده است که رسول خدا ص فرمودند ما سوی الله قط امراه برجل الا ما کان من تسویه الله  فاطمه بعلی ع اءلحاقهاو هی امراه بافضل رجال العالمین هیچ گاه،خداوند زنی را مساوی مردی قرار  نداد جز مساوی قرار دادن  فاطمه با علی ع خداوندفاطمه را در حالی که  زن بود به  با فضیلت ترین مردان عالم ملحق  نمود و کذلک ما کان من الحسن والحسین و الحاق الله ایا هما بالافضلین الاکرمین لما ادخلهم فی المباهله  همچنین خداوند حسن وحسین ع را در حالی که کودکی بیش نبودند به فضیلت ترین و گرامی ترین مردان عالم ملحق نمود و انان را در اصحاب مباهله داخل ساخت پیامبر ص فرمود فالحق الله فاطمه بمحمد و علی فی  الشهاده والحق الحسن والحسین بهم  خداوند قاطمه راکدر شهادت به محمد وعلی ملحق ساخت  خداوند تعالی فرنود  فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم  فقل تعالو  اندعابناءنا و ابنا یکم  ونساء نا و نسایکم و انفسنا و انفسکم ثم نتهل فنجعل لعنه فرزندان حسن وحسین ع که رسول خدا ص ان ها را اورد وپیش روی خود نشاند اما انفسنا علی بن ابیطالب ع بود که پیامبر خداص وی را اورد وسمت راست خود نشاند و به اهل نجران فرمود الان بیایید تا باهم مباهله  کنیم  ولعنت خدا را بر دورغگویان نهیم ان گاه رسول خدا فرمود ند   اللهم هذانفسی و هو عندی عدل  نفسی اللهم هذه نساتی افضل نساء العالمین  خداوندا این علی نفس من است او نزد من همانند نفس من است خداوندا این فاطمه زنان  من است که با فضیلت ترین زنان عالم است   و نیز فرمود و قال اللهم هذان ولدای و سبء طای فانا حرب لمن حاربو وسلم لمن سالمو  خداوند ا این دو فرزند و دو سبط من اند من با کسانی که با انان ستیز کنند در ستیزم و با کسانی که با انان در سلم و سلامت هستند در سلم و اشتی هستم میز الله تعالی عند ذالک الصادقین من الکاذبین فجعل محمدا و علیا و فاطمه والحسن والحسین ع اصدق الصادقین و افضل المومنین فاما محمد فهو افضل رجال العالمین و اما علی فهو نفس محمد افضل رجال العالمین بعده و اما فاطمه فافضل نساء العالمین و اما الحسن والحسین فسید ا شباب اهل الجنه خداوندا در این هنگام راست گویان رااز دوروغگویان مشخص وجدا نمود و محمد و علی و فاطمه و حسن وحسین را از راستگویان و با فضیلت ترین مومنان قرار داد اما محمد که با فضیلت ترین مردان عالم است اما علی که جان محمد و با فضیلت ترین مردان عالم  بعد از پیامبر است  واما فاطمه که  بافضیلت ترین زنان عالم است  فرزندان پیامبر ص این ایه ثابت می کند که امام حسن و امام حسین ع فرزندان پیغمبر ص هستند چون می فرماید فقل تعالو ندع ابناینا و ابنایکم  به ان ها بگو ما فرزند انمان را می اوربم شما هم بیاورید پیغمبر اکرم  ص فرنودند ان الله عزوجل جعل ذریه  کل نبی من صلبه خاصه و جعل ذریتی من صلبی ومن صلبکعلی بن ابی طالب  ان کل بنت ینسبون الی ابیهم الا اولاد فاطمه فانی انا ابوهم  خدای عزوجل ذریه مرا از صلب من و صلب علی بن ابی طالب قرار داده پسران هر دختری به  پدرشان منسوب می شوند غیر از فرزندان فاطمه که من پدرانشان می باشم  همچنین در خطبه ای که در غدیر حم ایراد کردند  فر مودند معاشرالناس  ذریه کل نبی من صلبه و ذریتی من صلب علی هان مردمان فرزندان هر پیا مبری  از نسل اویند و فرزندان منگاز صلب و نسل علی است جان پیامبر  در میان همه بانوان عالم حضرت فاطمه زهرا ع به عنوان نساءنا یعنی زنان پبامبر ص مطرح است و از میان مردان عالم از حضرت علی ع به عنوان  انفسنا و جان  وروح پیامبر ص نام برده شده است  وخدا به پیغمبر ص می فرماید فردا که میایی جانت راهم بیاور 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۳
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی