دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 4

سه شنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ق.ظ

مرحوم  سید بن طاووس در اقبال الاعمال می گوید مرحوم صدوق در من لای یحضر ء الفقیه همچنین شیخ طوسی در مصباح المتهجد روز اول ذیحجه روز روز ولادت  حضرت  ابراهیم  ع یکی از انبیا عظام الهی و از پیامبراناو لوالعزم است دین توحیدی به ان حضرت منتسب است ایشان پدر ارجمند حضرت اسماعیل ع و حضرت اسحاق می باشد که به واسطه ان دو نسب بسیاری از انبیا از جمله حضرت موس ع حضرت عیسی ع و حضرت محمد ص به ان حضرت باز می گردد بر اساس روایات حضرت ابراهیم ع 3000سال پس از افرینش  ادم یا 1263 سال پس از نوح به دنیا امد حضرتابراهیم ع پسر تارخ از نوادگان حضرت نوح ع و از پیامبران بزرگ الهی است  حضرت ابراهیم ع در کشور بابل و در دوران حکومت نمرود بت کنعان چشم به جهان گشود در همان دوران کاهنان و ستاره شناسان از به دنبا امدن کودکی که تاج وتخت نمرود را درهم می کوبد  خبر داده بودند بر اساس این پیشگویی نمرود دستور داد از زنان باردار مراقبت بسبار به عمل اید از این رو  مادر حضرت ابراهیم امیله به هنگام درد زایمان رو به صحرا نهاد و فررزند حود ابراهیم را در غاری در بالای کوهی به دنیا  اورد تا سال ها اورا در همان مکان مخفی نگه داشت ابراهیم خلیل الله   کفعمی در مصباح می فرماید و فیه ولد ابراهیم ع و فیه اتخذ ه الله خلیلا در روز اول ذیحجه ابراهیم  به ،دنیا امد  ودر همین روز خداوند اورا به عنوان خلیل خود گرفت شیخ طوسی هم در مصباح المتهجد به همین نظریه معتقد است  عنوان  خلیل الله امتیازی است برای حضرت ابراهیم ع که در قران نیز به ان تصریح شده است واتخذ الله ابراهیم  ع منطبق باشد  1 خلیل به معنای ولی ودوستی است که در مودت او خللی نباشد خداوند به ابراهیم و ابراهیم به خداوند محبت کامل داشته است محبت الهی سرتا پای وجود اورافرا گرفته بود به گونه ای که جایی برای ،محبت غیر حدا وجود نداشت 2 خلیل شخص به معنای بودن ابراهیم از ،این رو است که او امانتدار اسرار الهی و برگزیده اورا ،و از الهام های غیبی و معارف الهی به طورکامل بر خورد ار بوده است  روایتی از حضرت رسول اکرم ص به برخی از این  معانی تصریح دارد پیامبر اکرم ص در توضیح  معنای خلیل فرمودند وقتی می گو ییم ابراهبم خلیل الله است لفظ خلیل از لخلهیا لخله گرفته شده است اله به معنای احتیاج و فقر  است او محتاج و فقر در ،خانه خدا ست واز دیگران بی نیاز است واین معناوقتی اشکار می شود که خواستندابراهیم را با منجیق در اتش بیندازند خداوند به جبربیل دستور داد که بنده ام ابراهیم را درباب جبریل در وسط اسمان با ابراهیم ملاقات کرد و گفت هر فرمانی داری بگو که مرا برای فرستاده اند ابراهیم ع در جواب جبربیل گفت  بل حسبی الله ونعم الوکیل انی لااسال غیره ولا حاجه لی الا الیه بلکه خدا کافی است  وخوب وکیل و نگهبانی است از غیر او در خواستی ندارم وبه کسی هیر از او محتاج نیستم از این رو خدای تعالی اوراخلیل خود نامید یعنی از دیگران بی نیاز و محتاج  و فقیر در خانه اوست اگر خلیل را   از الخله بگیریم  معنایش این است که بر اموری از اسرار اطلاع دارد که دیگری مطلع نیست عامل تشرف حضرت ابرا هیم ع به این منزلت سجده فراوان بر زمین کثرت صلوات بر محمد و ال محمد ص در خواست   نکردن از غیر خداوند پاسخ مقبت به در خواست دیگران اطعام  نماز شب مدارا و مهربانی با مساکین و اشکار  ساختن سلام دانسته شده است همه این عوامل می تواند در خلت ابراهیم ع موثر باشد چنان که خلت جز با اجتماع این ویژگی ها در شخص امکان ندارد وهمه این عوامل در روایات ما ذکر شده است1 حضرت رضا ع به نقل از حضرت رضا ع به نقل از حضرت صادق ع می فرمود انمااتخذ الله ابراهیم حلیلا لانه لم یرد احدا ولم  یسال احد اقط غیرالله  عزوجل خداوند به این دلیل ابراهیم ع را ازبین انبیاخلیل خود  نمود چون هیچ کس ازاو چیزی در خواست تکرد که اورا رد کند ونیز هر گز از غیر خدا چیزی سوال ننمودو در خواستی تکرد 2 حضرت امام علی النقی ع فرمودند انمااتخذ الله ابراهیم خلیلا لکثیره صلاته علی محمد و اهل بیته صلوات الله علیهم خداوند ابراهیم را به این جهت خلیل خود گردانید که بر محمد و ال محمد بسیار صلوات می فرستاد 3 این ابی عمیر  می گوید به حضرت صادق ع عرض کردم   لم اتخذ الله عزوجل ابراهیم خلیلا  چرا خدای عزوجل حضرت ابراهیم ع را خلیل خودگردانبد حضرت فرمودند لکثیرسجود علی الارض  برای ان که بسیار بر زمین سجده می کرد 4 جابر بن عبد الله الا نصاری می گوید از رسول خدا ص شنیدم که می فرمودند ما اتخذ الله ابراهیم را حلیلا الا لاطعامه الطعام و صلاته بالیل والناس نیام خداوند ابراهیم را خلیل  خود نگردانبد مگر برای اطعام وغذا دادن به مردم ونماز خواندن در نیمه های شب در حالی که مردم همه در خواب بودند از حضرت امام صادق ع نقل شده است که فرمودند وقتی فرستادگان پرورد گار متعال نزد  ابراهیم ع امدند ان حضرت گو ساله ای بریان شده بر ایشان حاضر کرد و فرمود از ان بخورید عرضه داشتند از ان نمی خوربم تا ثمن و قیمتش را به ما بگویی حضرت فرمود  اذا کلتم فقولا بسم الله و اذا فزعتم فقو لو الحمد  الله  وفتی خواستید تناول کنید بگوییدبسم الله و پس از فراغت از ان بگویید الحمد لله  امام  ع فرمود ند جبر ییل ملتفت اصحاب و همرانش که چهارتن بودند و او رییس ایشان بود شد و بان ها فرمود حق لله ان یتخذ هذا خلیلا سزاوار است که خداوند متعال اورا خلیل خودقرار دهد البته خلت مرتبه ای از مراتب مجبت است محبت مراتبی هم دارد که ابراهیم خلیل ع به ان راه نیافته است وان ویژه پیامبر اسلام ص است که بالقب حبیب الله از سوی خدای متعال ملقب گشته است  جایگاه امامت  تشرف حضرت  ابراهیم ع به مقام خلت پس از نبوت حضرت  بوده است در روایات متعددی نیز تصریح شده که مقام خلت پس از نبوت و رسالت وپیش کاز امامت وی بوده است بنابر این مقام خلت پس از نبوت  ورسالت وپیش از امامت وی بوده است  بنا بر این مفام و جایگاه امامت بسی فراتر از مقام و جایگاه امامت بسی فراتر از مقام خلت است چنان که  امام باقر ع در روایتی به مر تبه امامت که فوق  همه مراتب است تصریح کرده و فرمود ه اند 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۱۳
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی