دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 8 3

شنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۵۸ ق.ظ

 فخر رازی می گوید این ایه ثابت می کند علی ع افضل از همه انبیا ست وقتی می گویید علی ع عین پیامبر ص است  یعنی همه کمالاتی که پیغمبر دارد از علم و معرفت وعصمت و طهارت و پاکی وقرب وهمه فضیلت ها برای حضرت علی ع هم ثابت می شود جز این که نبوت خاتمه پیداکرده وپیامبر نیست بارها گفت محمد که علی جان من است     هم  به جان  علی وجان محمد صلوات بر این اساس این ایه یکی از محکم ترین دلیل ها برای حقانیت اهل بیت ع است خدا در این ایه اهل بیت ع را بالا برده است ولایت حضرت علی واهل بیت ع چیزی نیست که بخواهیم بزرگ کنیم هست غدیر واین ایام را جدی بگیریم و اسغفار کنیم ما دو نوع گناه داریم یکی گناه نسبت به فروعات یکی هم گناه بی ولایتی که قابل بخشش نیست نسبت به غدیر و مباهله بی تفاوت نباشیم روز مباهله  همچون روز غدیر باید احیا شود به مباهله مثل عید غدیر باید اهمیت  داده شود برای حقانیت اهل بیت ع باید در عالم فریاد بزنیم ایه مباهله می گوید  حضرت علی از حضرت زهرا بالاتر  است از امام جسن و از امام حسین بالاتر است چون برای حضرت زهرا وامام حسن و امام حسین می گوید نساءناوابناءنا ولی  برای حضرت علی می گوید انفسناعلی جان پیغمبر است  من کی ام ولیلی کیست من     هردو یک روحیم اندار دو بدن  یکی از ایاتی از که اهل بیت ع برای اثبات حقانیت امیر المومومنان علی ع در برابر دشمن به ان استناد کرده اند ایا مباهله است خدا در این ایه به پیامبرش  می گوید فردا که می ایی جان خودت را بیاور مامون به امام رضا ع اشکال کرد وگفت منظور از جان یعنی خود پیغمبر امام هشتم  ع فرمود وقتی خدا می کوید جان خودت را بیاور خود پیغمبر که هست پس باید یکی  غیر از پیغمبر باشد و ان کسی جز حضرت علی ع نیست امام حسن ع نیز در مناظره با معاویه در باره مباهله رسول خدا ص با نصارای نجران فرمودند  فاخرج رسول الله ص من الانفس معه ابی و من النبین ایای و اخی و من النساء امی فاطمه من الناس جمیعا فنحن اهله و لحمهو دمه و نفسه و نحن منه وهو منا پیامبر اکرم ع برای مباهله از میان تمام مردم پدرم را به عنوان مصداق انفس و من و برادرم را به عنوان مصداق ابناء و مادرم را به عنوان مصداق نساء با خود برد پس ما خانواده او و گوشت و خون ونفس او هستیم  و ما از او و او از ماست مباهله و ایه تطهیر      علامه طباطبایی رحمت الله در باره ایه مباهله می گوید رسول خدا ص در مقام امتثال این فرمان از انفسنا به غیر علی ع واز نساءنا به جز فاطمه ع واز ابناءنابه جز حسنین ع را نیاورد معلوم می شود برای کلمه به جز علی ع و برای کلمه دوم بجز فاطمه  ع و برای سوم به جز حسنین ع مصداقی دیگر نیافت ویا منظور از ابنا ونساء و انفس همان اهل بیت رسولل خدا ص بوده است همچنان که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده است بعد ار ان که رسول خدا ص نام بردگان را با خود اورد عرضه داشت اللهم هولاه اهل بیتی بارالها اینان اند اهل بیت من چون این عبارت می فهماند که پروردگارا من به جز اینان کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم  نظر علامه طبا طبایی را برخی از نقل های جریان مباهله که به نزول ایه تطهیر در ان روز نیز اشاره کرده اند تابید می کند به عنوان نمونه شیخ عباس قمی در وقایع الایام و زاد المعاد می گویند روز بیست و چهارم ذیحجه بنابر اشهرروزی است  که رسول خدا ص با نصارای نجران مباهله کرد و پپیش از ان که خواست مباهله کند کسا بر دوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمو منین  ع کو حضرت فاطمه ع  و امام حسن و امام حسین ع را زیر کسا وارد نمود و گفت اللهم لکل نبی اهل بیت هم اخص الخلق الیه اللهم و هولا ء اهل بیتی فا ذهب عنهم الرجس  و طهر هم تطهیرا پروردگارا برای هر پیغمبری اهل بیتی بوده است که نسبت به او مخصوص ترین خلق خدا بوده اند خداوندا ابن ها اهل بیت من اند پس پلیدی و گناه رااز انان دور کن و کاملا پاکشان کن پس جبرییل نازل شد واین ایه را در شان ایشان اورد  انما یرید  الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهر کم تطهیرا خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک گرداند  ان گاه پیامبر ص علی وفاطمه وحسن و حسین ع را برای مباهله به خارج مدینه برد زمخشری نیز در تفسبر کشاف  ذبل ایه مباهله به نقل از عایشه به این مطلب اشاره می کند  اهمیت ایه  تطهیر  صرف نظر از این که در شان چه کسانی نازل شده باشد گویای فضبلتی بب نظیر برای ان افراد است به همین جهت مجادله های کلامی فراوانی پیرامون ای ابه  شریف در گرفته است شیعه با استناد به متن ایه ونبز رواباتی که در شان نزول این ایه امده است برخی از اصول بنیادین مذهب تشیع  مانند امامت و عصمت اهل بیت ع را استواراتر  ساخته است  امامان شیعه همواره به این ایه مباهات کرده و ان را دلیل حقانیت  خود می دانستند میرالمومنین ع در روز شورا با توجه به این ایه فرمود نشد تکم  بالله هل فیکم احد انزل الله فیه ابه التطهیر  علی رسوله ص  شما را به خدا قسم می دهم ابا در میان شما  کسی هست که ایه تطهیر در باره او بر رسول خدا ص نازل شده باشداعثصای  شورا همگی جواب دادند نه امام حسن ع هم  پس از پذیرش صلح در سخنرانی خود در حضو ر معاویه ضمن بر شماری  فضایل  وکمالات خاندان خود به این حادثه تاریخی اشاره کرده است مضمون ایه این ابه شربفه  بیان می کند که اراده خداوند بر این امر تعلق گرفته است که اهل بیت پبامبر  ص از هر رجس و پلیدی پاک باشند تعبیر یطههرکم در پی  لیذهب عنکم الرجس تاکیدی بر طهارت و پاکیرکی  به دنبال دور شدن پلیدی ها است و تطهبرا که مفعول مطلق است نیر تاکیدی دیگر برای طهارت به شما ر  میرودالرجس که با الف ولام جنس است هر گونه پلیدی فکری وعملی اعم از شرک کفر و جهل و گناه را در بر می گیرد1 این که اراده حداوند یریدالله  که در این مطرح شده است ارداده تکوینی است با ارده تشریعی  2 این که مصادیق اهل بیت در این ایه چه کسانی هستند   ارداده تکوینی یا تشریعی    اراده تکوینی اراده ای است به فعل خود خداوند تعلق می گبرد بنا براین تخلف از ان امکان ندارد وتحقق ان حتمی است مانند این که خداوند اراده کرد اتش بر ابراهیم ع سرد و سلامت شود و این اراده بی درنگ محقق شد در قران کریم اراده تکوینی خداوند  این گونه توصیف می شود انماامره اذا اراد شیءا ان یقول له کن فیکون  فرمان او چنین است که هر گاه چیزی را اراده کند تنهابه ان می گوید  موجود باش  ان نیز بی درنگ موجود می شود اداده تشریعی خداوند اراده ای است که به فعل بندگان  تعلق  می گیرد بنابراین  تحقق حتمی نیست مانند اراده و خواست خداونددر انجام واجبات و پرهیز از محرمات که ممکن است در موارد فراوانی مححق نشود  اگر اراده خداوند در این ایه تکوینی باشد معنای ایه ان است که خداوند خود اهل بیت پیامبر ع را از هر رجس و پلیدی پاک و طاهر نمو ده است  واین امر قطعا محقق شده است  و اگر اراده تشریعی باشد معنای ایه ان است که خداوند اراده نموده  است که اهل بیت ع با انجام طاعات و عبادت و ترک محرمات از هر رجس و پلیدی پاک گردند  علمای شیعه تکوینی بودن اراده خداوند در این ایه به دلایل زیر مسلم می دانند 1 اراده تشریعی خداوند مبنی بر دور بودن از پلیدی ها و پاکیزگی انسان ها با انجام تکالیف به اهل بیت پیامبر ص اختصاص ندارد بلکه خداوند اراده کرده است همه انسان ها از پلیدی ها بر حذر و طهارت و پاگیزگی متصف  باشند چنان که در دستور به غسل وو ضو  می فرماید  ما یریدالله لیجعل علیکم  من حرج ولکن یرید لیطهرکم   خداوند  نمی خواهد مشگلی برای شما ایجاد کند بلکه می خواهد شمارا پاک شازد 2 قرینه دیگری که اراده تکوینی را در این ایه نشان می دهد این است که به استناد روایات فراوانی که در شان نزول خواهد امد این ایه در منقبت و ستایش اهل بیت ع است و اگر اراده صرفا تشریعی باشد دیگر منقبتی نخواهد بود زیرا این اراده برای همه وجود دارد اهل بیت چه کسانی هستند            ور این که اهل بیت در این ایه چه کسانی هستند  اراء مختلفی  وجود دارد همه مفسران شیعه و برخی از مفسران اهل سنت معتقدند که مقصود از اهل البیت در این ایه خمسه طیبه یعنی پیامبر ص علی فاطمه حسن و حسین ع هستند اما انچه در میان اهل سنت شهرت دارد ای است که اهل بیت افزون براین پنج نفر شامل همسران پبامبر ص نیز می شود اگر به منابع تفسیری و حدیثی فریقین نگاه کنیم خواهیم دیدکه تعداد قابل  توجهی از روایات مربوط به ایه تطهیر در باره اختصاص ایه به اصحاب کساء می باشد بر اساس این روایات متواتر و صحیح ایه تطهیر در اواخر زندگی پیامبر اسلام  ص و در خانه ام المومنین   ام  سلمه نازل شد حسکانی در شواهد التنزیل بیش از صدو سی  حدیث در این زمینه نقل کرده است در مضمون بسیاری از این احادیث امده است که پیامبر ص حضرت علی فاطمه حسن و حسین ع را زیر کسا  قرار داد و ایه تطهیر نازل شد البته در برخی از این احادیث امده است که رسول خدا ص پس از نزول ایه انان راجمع کرد و بر انان کسایی قرار داد و فرمود اللهم هولاء اهل بیتی این روایات به حدیث کساء شهرت  یافته اند علامه سید محمد حسین طباطبایی در این باره می نویسد این روایات بسیار  بیش از هفتاد حدیث است بیشتر ان ها از طریق  اهل  سنت نقل شده است اهل سنت ان را تقریبا از چهل طریق  و شیعه ان را از بیش از سی طریق نقل کرده اند  معرفی اهل بیت ع در گفتار           پیامبر اکرم ص پس از نزول ایه تطهیر بر معرفی اهل بیت ع واین که اهل بیت چه کسانی هستند  اهتمام ویژه ای داشت این اهتمام را به  خوبی می توان در سخنان و رفتارشان مشاهده کرد احادیث فراوانی از پیامبر اکرم ص از طریق شیعهو سنی روایت شده است که اهل بیت ع در ایه تطهیر را منحصرا در ال کسا و ایءمه معصومین ع می داند از پیغمبر خدا ص روایت شده است  که فرمودند نزلت  هذه الایه فی  خمسه فی و فی علی و فاطمه و حسن و حسین نازل شده است 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۵
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی