دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 3 1

يكشنبه, ۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹ ق.ظ

روز نوزدهم  اقدام مردم برای با حضرت علی ع پس از ان که عثمان بن عفان سومین خلیفه به دست مسلمانان معترض و انقلابیون مهاجر مصری در خانه اش کشته شد و مخالفان خلیفه به پیروزی رسیدند همگی در مسحد النبی ص گردهم هم  امده و درباره انتخاب خلیفه ای دیگر به گفت وگوی پرداختند ار میان اعضای شورای شش نفره ای که عمر بن خطاب دومین خلیفه برای انتخاب خلیفه پس از خود تعیین کرده بود دو نفر یعنی عبدالرحمن بن عوف و عثمان بن عفان پس از دنیا رفته و چهارنفر دیگر یعنی حضرت علی بن ابی طالب ع سعد بن ابی وقاص  زبیر بن عوام و طلحه بن عبد الله در فید حیات بودندواکثر قریب به  اتفاق مردم خواهان ان بودند که بکی از انان مقام خلافت را بر عهده گیرد ولی مظلومیت امیر مو منان ع پس از شهادت پیامبر اکرم ص و غضب خلافت از وی از بک سو وحق گرایی و عدالت خواهی ان حضرت از سوی دیگر مردم انقلابی ومسلمانان واقعی و دلسوزرا واداشت که بیش از همه تمایل به انتخاب ان حضرت داشته باشد بدین جهت چندین تن از صحابه رسول خدا ص و مسلمانان  مبارز سر زسته های مخالفان  عثمان مانند عمار یاسر ابو ایوب انصاری ابو هیشم بن تیهان رفاعه بن رافع مالک اشتر نخعی خزیمه بن ثابت و مالک بن عجلان د  میان مردم از شایستگی ها و فضایل امیر مومنان علی بت ابیطالب  ع داد سخن داده ومردم را یکپارچه به سوی خانه حضرت علی ع به را انداختند و از ان حضرت مصرانه در خواست پذیرش خلافت اسلامی را نمودند حضرت علی ع به مدت بیست وپنج سال از حق  طبیعی والهی خویش محروم ماند ه بود وهم اینک زمانی مردم به وی روی اوردند که فتنه واشوب سراسر عالم را فرا گر فته بود ان حضرت اینده خلافت را چندان روشن نمی دید و بدین لحاظ از پذیرفتن ان امتناع نمود وفرمود اگر من وزیر شما باشم بهتر است از این که ایر شما قرار گیرم و هرکس را شما بر گزینید من نیز به ان راضی  خواهم بود ولی مردم فریاد می زدند که ما جز تو کسی را شایسته این مقام نمی بینیم و می خواهیم بار دیگر سنت رسول خدا ص در میان مسلمانان  زنده گردد  امام علی بن ابی طالب ع که با اصرار مهاجر و انصار مدینه ومسلمانان انقلابی شهرهای مختلف  مانند کوفه بصره مصر و یمن رو به رو بود چاره ای جز پذیرش در خواست انان نداشت ولی از باب این که رای دادن مردم و بیعت انان با حضرت تنها حالت احساسی و عاطفی نداشته و همراه باکاندیشه و تدبر باشد انان را به روز دیگر وعد داد که اگر ثابت قدم بوده و دروخواسته خود اصرار داشته باشند باحضور صحابه کبار و بزرگان مهاجر و انصار در مسجد النی ص گرد هم امده و باوی بیعت نمایند  مردم برای روز بعدبه انتظار نشسته و برای بیعت با امیر مومنان ع لحظه  شماری می کردند تا این که خورشید فروزان روز نوزدهم ذیحجه مدینه منوره را تابناک  وروشن کرد و مردم دوستدار ولایت  ومنتظران طلوع حقیقت را به مسدالنبی  ص کشانید در این هنگام مولای متقیان حضرت علی ع به همراه یاران و صحابه کبار وارد مسجد پیامبر ص شد وبا حضور خود جمعیت انبوه را و جد و شادمانی اورد و با صلوات و سلام انان بر فراز منبر رسول خدا ص قرا ر گرفت و با حواندن خطبه ای بار دیگر از انان در خواست نمود که از وی صرف نظر کرده و شخص دیگری را به این مقام شایسته نمی دانیم و بر خاستند و صف ایستاده منتظر  بیعت با ان حضرت شدند نخستین کسی که پیش دستی کرد ودر صف مقدم با ان حضرت بیعت کرد  طله بن عبیدالله بود می گویند دست وی و یا یکی از انگشتانش در یکی از جنگ ها مصدوم شده وشل بود و چون با ان دست بیعت کرد یکی از حاضران در مجلس به نام قبیصه بن جابر اسدی گفت انا لله و انا الیه راجعون  و عجب حالتی اول دستی که بر دست امیر مومنان ع به بیعت داده شد دست شل است به خدا سوگنند که بیعت طلحه پایدار نماند و ناقص گردد به هر روی تمامی مهاجران و انصار مدینه و انقلابیون و مهاجران شهرهای مختلف در ان روز با ان حضرت بیعت کرده و به شادمانی پرداختند تنها  عده ای اندک از مهاجران و انصار مدینه با ان حضرت بیعت نکرده و خودرا با این رفتار شان منزوی ورسوا نمودند تعداد انان در حدود انان درده نفر  بود   سر انجام حضرت علی ع که جانشین منصوب و منصوص رسول خدا ص بود پس از بیست و پنج سال محرومیت از حق خویش به یاری خدای بزرگ و همت مسلمنان حقیقت گرا  در نوزدهم ذیحجه سال 35 قمری به خلافت اسلامی نایل امد و زمام امور مسلمانان را به دست با کعایت خویش گرفت کفعمی می گوید ولیله تسع عشره منه دخل علی علی ازهراء و کانت لیله جمعه شب نوزدهم  ذیحجه شب عروسی حضرت علی ع و حضرت زهرا ع است وان شب شب چمعه بود حضرت علی ع نحستین امام شیعیان و جانشین منصوب پیامبر خدا  پس از هجرت به مدینه منوره با حضرت فاطمه زهرا ع دختر رسول گرامی اسلام ص ازدواج کرد  وخانواده پاک و پاکیزه ای را در جهان هستی پایه گذاری نمود  این ازدواج از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه است زیرا سلسله امامان شیعه ثمره این ازدواج هستند بر اساس احادیث پیامبر اکرم ص به وحی الهی حضرت فاطمه ع را ازدواج حضرت علی ع در اورد پیامبر خدا ص برای شب عروسی  فاطمه ع پیراهنی اماده ساخت و ایشان پیراهن دیگری نیز داشت که اصلاح شده بود شب عروسی او بود که بی نوایی در خانه پبامبر ص امد و از ایشان لباس طلبید حضرت فاطمه ع بر خاست و نخست پیراهن اصلاح شده خویش را در بسته ای نهاد تا در راه خوا به او انفاق کند اما ناگهان این ایه  شریفه قران را به خاطر اورد لن تنالو البر حتی تنفقو مما تحبون شما به اوج نیکی و نیکو کاری نخواهد رسید مگر ان که از انچه دوست  می دارید در راه خدا انعاق نمایید از این رو فاطمه ع باز گشت وپیراهن عروسی حویش رااز تن در اورد وبه ان زن بینوا انفاق کرد وهمان جامه عادی خویش را پوشید هنگامی که خواستند عروس گرانمایه را به خانه امیر مومنان ع ببرند فرشته وحی فرود امدو پس از سلام بر پیامبر ص گفت ای پیامبر خدا پروردگارت درود نتارت می کند و به من دستور داده است که سلام و دورود گرم نثار فاطمه نمایم وبهمراه من ارمغانی از لباس های بهشت نیز که از دیبای سبز تهیه شده است برای او فرستاد ه است -کاروان عروسی  پیغمبر اعظم اسلام ص دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصاررا  دستور داد تا با حضرت فاطمه حرکت نمایند اظهار فرح  وخوشحالی کنند رجز بخوانند تکبیر بگویند حمد خدای را به جای اورند ولی سخنی نگویند که خدا تا راضی  باشد جابر می گوید پیامبر خدا فاطمه زهرا ع را برنامه شخصی و روایتی بر است  شخصی خود سوار کرد وسلمان مهار ان را گرفت  توصیه های رسول خدا ص  هنگامی که کاروان عروس  به خانه رسید پیامبر امیر مومنان ع را فراحواند و پس از امدن او دختر سر فرازش را خواست وودستش را گرفت ودر وست علی ع نهاد وفرمود بارک الله لک فی بنه رسول الله یاعلی نعم الزوج فاطمه ویافاطمه نعم البعل علی  علی جان خداوند همسری دختر پیامبر خدا را به تو مبارک سازد یا علی فاطمه خوب همسری است ای فاطمه علی خوب شوهری است یکی از سفارش هایی که پیامبر عظیم الشان ص در شب عروسی به مولا امیرالمومنین ع فرمودتد وبرای همه ما سر مشق زندگی است  این که فرمودند ادخل بیتک و الطف زوجتک و ارفق بها داخل بیت خویشتن شو و در امیرامومنین ع فرمود فوالله ما اغصبتها ولا اکرهتها علی امر حتی قببضها الله الیه ولا اغضبتی ولا عصت لی امراولقد کنت انظر الیه فتنکشف عنی المحموم والاخزان به خدا سوگند کهکهرگز بر او  غضب نکردم واو را بر امری اکراه ننمودم تا به حوار رحمت حق پیوست واو نیز هر گز مرا نرنجانید و نافرمانی نکرد وهر گاه که به او نگاه مب کردم غم و اندوهم را بر طرف می نمود ان شاء الله زندگی ماهم زهراگونه وعلی گونه باشد وباهم یگانه باشیم وبا محبت زندگی کنیم  روز بیسنم ذیحجه  ولادت امام کاظم ع مرحوم طبری دردلایل الامامه ماه ذیحجه ماه ولادت با سعادت موسی بن جعفر ع گزارش کرده است برخی نیزان را در هفتم صفر می دانند اماچون روز هفتم صفر با شهادت امام مجتبی ع مصادف است روز بیستم ذیحجه را در تقویم به عنوان روز ولادت امام کاظم ع ثبت کرده اند تا فرصتی برای شادمانی ولادت ان حضرت مهیا باشد 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۰۹
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی