دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 5 9

سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۴۸ ب.ظ

منکر ولایت      امام سجاد ع فرمودند هنگامی که ایه انما ولیکم الله و رسله والذین امنو الذین یقیمون اصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون نازل شد عده ای از اصحاب رسول خدا ص در مسجد مدینه جمع شدند و به بکدیگر می گفتند در باره این ایه چه می گویید   بعضی از ان ها گفتند اگر به این ایه کافر شویم ه سایر ان ها نیز کافر شده ایم واگر به این ایه ایمان اوریم وان را بپذیریم این خود خواری ماست زیرا پسر ابی طالب برما مسلط می شود گفتند ما می دانبم که محمد ص در انچه می گوید صادق است اما ما اورا ولی خود قرار می دهیم و انچه را که علی ع ما را به ان امر کند اطاعت نخواهیم کردامام سجاد ع  فرمودند پس از ان این ایه نازل شد  یعرفون نعمت الله ثم ینکرونها  نعمت خداوند را می شناسبدو سپس ان را انکار می کنید یعنی ولایت علی ع را می دانید اما اکثر ان ها به ولایت ایمان ندارند ایه ولایت و غدیر امام باقر ع فرمودند خدای عزوجل رسولش را به ولایت علی ع امر کرد و ایه انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنو ا الذبن یقیمون الصلاه و یوثرون الزکاه را بر او نازل فرمود وولایت اوالا مر را واجب ساخت مردم ندانستند مقصود از ولایت  چیست خدا به محمد ص امر فرمود تا ولایت را برای ان ها توضیح دهد چنان که نماز و زکات وروزه و حج را توضیح  داد چون امر به ولایت از جانب خدا به پیغمبر رسید ان حضرت دلتنگ شد و ترسید مردم از دین بر گردند و اورا تکذیب  کنند از این جهت دلتنگ شد و به پروردگارش مراجعه کرد خدای عزوجل به او وحی فرستاد  یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغلت رسالته  والله یعصمک من الناس   ای پیامبر انچه از طرف پرودگارت بر تو نازل شده است کاملا به مردم  برسان و اگر نکنی رسالت او را انجام ندادی خداوند تورا از خطرات احتمالی مردم نگاه می دارد  اوهم امر خدای تعلی ذکره .را اعلان کرد و به امر ولایت علی ع در روز غدیر خم قیام نمود ومردم را برای نماز جماعت بانگ زد و فرمان داد که حاضرین به غایبین برسانند مباهات خدا به امیر مومنان ع در چند مورد خدای متعال نزد فرشتگان به امیر مومنان  ع مباهات می کند  ابن شهر اشوب از کتاب ابوبکر شیرازی نقل کرده است وقتی سایل انگشتر را از دست علی ع بیرون اورد برای ان حضرت دعا کرد ورفت خداوند در برابر این اخلاص و ارادتی که حضرت علی ع نسبت به خدای خویش ابراز کرد فرشتگان به ان حضرت مباهات کرد و فرمود  ملایکتی ءاماترون  عبدی جسده فی عبادتی و قلبه معلق عندی وهو یتصدق بماله طلبا لرضای اشهد کم انی رضیت عنه و عن خلقه  یعنی ذریته  فرشتگانم ایا به بنده ام نگاه نمی کنید که چگونه بدنش در عبادتم و قلبش در اختیار من می باشد ودر همان حال برای خشنودی من با مال خود انفاق می کند و صدقه می دهد شما را شاهد می گیرم که من از او و فرزندانش راضی هستم روایت شده است که عمر گفت به خدا قشم من جهل انگشتر را در  حال رکوع  صدقه دادم تا چیزی که در باره علی ع نازل شد در باره من هم نازل شود اما چیزی نیامد  منفبت حضرت علی  ع راوی می کوید امیرالمومنین ع فرمودند از اصحاب پیغمبر انان که مطلب را نیکو به خاطر می سپاند می دانند که در میان  انان کسی نیست که دارای منقبتی باشد مگر این که من شریک او بوده ام و بر او برتری داشتم من هفتادصفت نیکو دارم که احدی از انان ان را ندارند  گفتم ای امیرالمومنبن ات ها را بگو فرمود نخستین منقبت من این است که یک چشم به هم زدن مشرک به خدا نبودم ولات وعزی را نپرستیدم اما شصت و پنجم این که من در مسجد نماز می خواندم که سابلی امد و چیزی خواست و من در رکوع بودم انگشتر خود را در دسترس او قرار دادم خدای تبارک و تعالی این ایه را در باده من نازل فرمودانما ولیکم الله ورسوله والذین امنو الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون احتجاج امیرالمومنین  ع در شورای شش نفره ای که عمر برای نصب عثمان به خلافت پس از خودش تعیین کرد با ان احتجاج کردند وان را دلیل حقانیت خود بر شمردند ایه ولایت است فرمودند نشد تکم بالله هل فیکم احد نزلت فیه هذه الایه انما ولیکم الله و رسوله والذین امنو الذین یقیمون الصلاه و بو تون الزکاه وهم راکعون غیری شما را به خدا   سوگند ایا جز من کسی در مبان شما که ایه انما ولیکم الله ورسوله والذین امنو ا  الذین یقیمون الصلاه و یوتون ازکاه وهم راکعون در باره او نازل شده باشد بهای  انگشتر علی ع راوی می گوید  که ایرالمومنین ع ان را صدقه داد چهار مثقال بود حلقه ان از نقره بود ونگین ان پنج مثقال و جنس ان یاقوت قرمز بود و به اندازه خراج شام ارزش داشت خراج شام سیصدبار شتر از نقره بود وچهابار شتر از طلا این انگشتر از مروان بن طوق بود امیرالمومنین ع اورا کشت و انگشترش را از انگشتش بیرون اوردوان را به همراه همه غنایم به پیامبر ص داد پیامبر ص به او دستور داد که انگشتر را نگه دارد  پیامبر به عنوان تقدیر وارج نهادن به عمل خالصانه اش انگشتر را به او هدیه کرد خداوند نیز برای ازمایش امیر مومنان ع ونشان دادن روش زاهدانه او که  حاضر است ان انگشتر گرانبها را دراه خدا بدهد سایلی را به مسجد فرستاد و با یک زمینه سازی ان حضرت را به عنوان رهبر و جانشین پس از پیامبر ص به جامعه  اسلامی معرفی کرد نماز و انفاق    هم نماز  و عبادت حضرت علی و هم انفاق و تصدق او برای خدا بود از این رو مانعی ندارد که حضرت غرق نماز باشد و صدای سایل به گوشش برسد و برای رضای خدا در وسط نماز انفاق کند  گاهی معصومین ع با حفظ حضور قلب به عالم ماده نیز توجه داشته اند روزی پیامبر ص نماز جماعت را زودتر از سایر روز ها به پایان رساند برخی علت این کار را جویا شدند ان حضرت قرمودند  اما سمعتم صراخ الصبی  ایا گریه کودک را نشنیدید  حضرت فرمودند نماز را زودتر از روزهای دبگر به پایان رساندم تا مادر بچه اش را ارام کند روز بیست و پنجم  ذیحجه نزول هل اتی شیخ مفید در مسارالشیعه و سبد بن طاووس درالا قبال به نقل از شیخ طوسی در مصباح و محدث قمی در وقایع الایام و مفاتیح الجنان  روز بیست و پنجم ذیحجه را روز نزول سوره هل اتی  میدانند بر اساس روایات پر شماری که در منابع شیعه وسنی امده است این سوره در شان اهل بیت ع نازل شده است و به همین مناسبت این روز در تاریخ جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز خانواده نا میده شده است علامه امینی در الغدیر سیو چهار نفر از دانشمندان اهل سنت  از جمله اسکافی ترمدی طبری ابن عبدریه ابن مردویه  ثعلبی واحدی زمخشری وخوارزمی را نام برده است که این شان نزول راگزارش کرده اند امیر مومنان علی ع نیز در چند مورد به ایات این سوره بر فضیلت خود احتجاج کرده است ار این رو سوره هل اتی همواره از فضایل اهل بیت ع به شمارامده است در شان نزول مشهورترین این سوره از ابن عباس نقل شده است حسن وحسین ع بیمار شدند پبامبر ص به همراه جمعی به عیادت انان امدندو به صورت علی ع پیشنهاد کردند تا برای شفای فرزند ان خود نذری کند حضرت علی و فاطمه ع و کنیزشان فضه نذر کردند که اگر ان دو شفا یابند سه دوز روزه بگیرند حسنین ع از بیماری شفا یافتند و انان روز ه گرفتند در حالی که چیزی در خانه انان نبود حضرت علی ع از شمعون حیبری سه صاع جو قرض گرفت  فاطمه ع یک صاع ان ارد کرد و پنج قرص نان پخت هنگام افطار سایلی بر در خانه امد وگفت سلام بر شما ای خاندان محمد مسکینی مسلمان هستم غذایی به من بدهید خداوند به شما از غذاهای بهشتی عطا کند انان مسکبن را بر خود مقدم داشتند ودر ان شبکجز اب ننوشیدند روز دوم را همچنان روزه گرفتند و به   هنگام افطار یتیمی بر در خانه امد و غذای خودرا به وی دادند در سومبن روز نیز به هنگام افطار اسیری بر در خانه امد و انان سهم غذای خودرا به او بخشیدند صبح  هنگام امیرالمومنبن  ع دست حسنین ع را گرفته و به نزد پیامبر اورد پبامبر ص ان ها را مشاهده کرد که از شدت گرسنگی می لرزند  فرمود مشاهده چنین حالی در شما برای من بسیار دشوار است سپس بر خاست وبه همراهی انان وارد خانه فاطمه ع شد دخترش را دید که در محراب ایستاده در حالی که از شدت گرسنگی شکم او به پشت چسبیده وچشم هایش به گودی نشسته است پیامبر ص ناراحت شد در همین هنگام جبرییل فرود امد وگفت ای محمد این سوره را بگیر خداوند با جنین خاندانی به تو تهنیت می گوید ان گاه سوره هل اتی را بر او خواند بنا به روایتی در ان روز برای اهل بیت فداکار پیامبر ص غذایی از اسمان  فرود امد و انکرا تا هفت روز تناول کردند بدین گونه خداوند سبحان از ایثار و از خود گذشتگی حضرت علی ع و خانواده بی نظیر ش تقدیر کرد و قلب پبامبر ص را تسلا بخشید   مدنی بودن  سوره  روشن است که این شان نزول با مدنی بودن این سوره سازگار است زیرا ولادت امام حسن و امام حسین ع در مدینه بوده است بر اساس همین روایات شیعه بر نزول همه این  سوره یا حد اقل بخش نخست  ان تا ایه 22 در مدینه اتفاق دارد چنان  کهکاهل سنت نیز ان را مدنی دانسته اند مفسران برای اثبات مدنی بودن سوره انسان افزون بر روایات به شواهد قراین دیگری نیز  استناد جسته اند هلامه طباطبایی از سیاق ایات ان به  و بویژه از ایات یوفون بالنذر و یطعمون الطعام  استفاده کرده است که این ایات از داستانی واقعی خبر می دهد و از بودن اسبر در میان کسانی که به دست ان ابزار اطعام شده اند نتیجه می گیرد که این ایات مدنی است زیرا مسلمانان در مکه اسیری در اختیار  در اختیار نداشته اند به گفته برخی مفسران از لطایف این سوره این است که خدای سبحان ع رای رعایت حرمت بتول و نور چشم رسول حضرت فاطمه ع در شمار نعمت های بهشتی از حورالعین سخن نگفته  است وبه ذکر خدمتکاران جوان و جاویدان بسند ه کرده است بااین که حورالعین از مهم ترین نعمت هایی است که در سایر موارد در شماره تعمت های بهشتی بیان می شو دخدا متعال در این سوره از این ایثار و از خود گذشتگی تشکر می کند وهمه نعمت های بهشتی را که در این سوره بیان فرموده است جزای ایثار بزرگ اهل بیت ع بر می شمار د ان هذاکان لکم جزاء و کان سعیکم مشکورا این پاداش شماست و سعی و تلاش شما مورد قدر دانی است  فضیلت تلاوت سوره هل اتی     درفضیلت تلاوت این سوره مبارکه چند روایت نقل شده است که به ذکر سه حدیث اکتفا می شود  الف در حدیثی از پیامبر اکرم ص امده استگمن قرا سوره هل اتی  کان جزاوه علی الله جنه و حریرا و من ادمن قراءتها قویت نفسه الضعیفه  کسی که سوره هل اتی را بخواند پاداش او بر خدا ی سبحان بهشت ولباس های بهشتی است وکسی ک به  قرایت ان مداومت کند .نفس ،ضیعف او تقویت می شود ب امام صادق ع فرمودند  انا ضامن لکل من کان من شیعتنا اذا اقراءافی صلاه الغداوه من یوم الخمیس هل اتی علی الانسان  ثم مات من یوماو لیلته ان یدخل الجنه امنا بغیر حساب علی ما فیه من ذنوب و عیوب ولم ینشر الله له دبوان الحساب یوم القیامه ولایساءل مشاءله القبر و ان عاش کان محفوظا مستورا مصروفا عنه افات الدنیا کلها و لم یتعرض  له شی من هوا م الارض الی الخمس الثانی ان شاءالله من ضامنم برای هر یک از شیعیانم که در نماز صبح روز پجشنبه  سوره انسان را بخواند ان گاه اکر گدر ان شب یا روز بمیر  با امنیت و بدون حساب از گناهانی که انجام داده و عیوبی که دارد وارد  بهشت شود و خدای تعلی دیوان حسابرسی را در روز قیامت برای او نگشاید  ودر قبر از او پرسشی نشود واگر زنده بود در حقظ و امان الهی است و همه افات دنیا از او بر داشته می شود و چیزی از جنبنده های زمبنی تا پنجشنبه بعد به او اسیبی نرساند ج در سیره امام رضا ع امده است که ان حضرت در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه  در رکعت  اول سوره حمد  وسوره انسان و در رکعت دوم بعداز حمد  سورهک غاشیه را قرایت می کردند  می فرمودند ان من قراء هما فی صلاه الغداه یوم الاثنبن و یوم الخمیس وقاه الله شر البومین  هر کس این دو سوره را در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه بخواند خداوند  اورا در این روز از شر و بدی در امانومی دارد  بکی از وقایعی که در ماه ذیحجه سال 63 هجری رخ داد واقعه تلخ و جنایت بار حره توسط یزیدبن معاویه است برخی ان را در  دوم  ذیحجه  دانسته اند و برخی دیگر دو سه روز مانده به پایان ماه ذیحجه  یزید بیش از سه سال و اندی  حکومت  نکرد اما در این مدت  کوتاه  هولناکترین فجایع  را انجام داد که ،رخداد عاشورا در کربلا نخستین ان ها  و فاجعه حره در مدینه گسترده ترین  انها بود  مورخان از جمله دینوری امار کشته  شدگان در ابن فاجعه را بیش از ده هزار نفر  اعلام کرده اند که از این  تعداد  هشتاد تن از اصحاب پیامبر و هفتصد نفر  از مهاجرین و انصار  و ده هزار نفر از تابعان و موالی بوده اند و هتک حرمت ها یی که زبان یارای گفتن ان را ندارد این واقعه معروف را شیعه و سنی نقل کرده اتد 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۸
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی