دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 3 6

يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۰۳:۳۰ ب.ظ

 امام صادق ع فرمودند  فلو سکت رسول الله ص فلم یبین من اهل بینه  لا دعا ها ال فلان و ال فلان  اگر پیامبر خدا ص ساکت نشسته و اهل بیت خورا مشخص نمی کرد خاندان فلان و خانواده فلان ان را برای خود ادعا می کرد  ولی خداوند عزوجل در کتاب خود جهت تصدیق پیامبرش ایه تطهیر را نازل کرد و فرمود  همانا خدا فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت  دور کند و کاملا  شما را پاک سازد در ان هنگام علی حسن  وحسین و فاطمه ع حضور داشتند پیامبر اکرم ص ان ها را در خانه ام سلمه زیر کساء قرار داد و سپس گفت اللهم ان لکل نبی اهلاو ثقلاو هولاه اهل بیتی و ثقلی  خدایا همانا برای هر پیامبری اهلی و خاندانی است و اینان اهل بیت و خاندان من اند  ام سلمه گفت ایا من از اهل بیت تو نیستم   پیامبر ص فرمود اتک الی خیر و لکن هوءلا ء اهلیو ثقلی تو بر خیر هستی ولی اینان اهل بیت و خاندان من اند حاکم نیشابوری از علما اهل سنت نیز نظیر همین روایت را نقل کرده و می گوید این حدیث با شرط بخاری برای صحت حدیث موافق و صحیح است ولی وی ان رانیاورده است گفتنی است که در منابع فراوان دیگری که همگی از منابع معروف اهل سنت به شمار می ایند تقریبا همبن مضمون یاد شده در خصوص نزول ایه تطهیر و اختصاص ان به پنج تن ال عبا ع موجود است روش عملی پیامبر ص در معرفی اهل  بیت ع        از  روش های دیگر  پیامبر اکرم ص در معرفی اهل بیت ع واین که انان چه کسانی هستند روش عملی ان حضرت است کهکدر روایت فراوانی از شیعه و اهل سنت نقل شده است  که پیامبر ص مدت زیادی هر روز صبح به در خانه حضرت علی و فاطمه ع می امد و به انان با عنوان اهل بیت خطاب می کرد  چون ایه بر پامبر ص نازل شد که وامر اهلک بالصلاه واصطبر علیها   و خانواده خود را به نماز فرمان ده وبر انجام ان شکیبا باش بر اساس روایات متعدد پیامبر ص برای انجام این فرمان الهی هر روز قبل از اقامه نماز به در خانه حضرت علی و فاطمه ع می رفت و پس از فراخوانی ان ها به نماز ایه تطهیر را خطاب به ان ها می خواند جالب این است که در منابع اهل سنت امده است که پیغمبر خدا ص تا چهل روز هر روز صبح به در خانه مولی علی و حضرت زهرا ع می امدند می فرمودند السلام علیکم اهل البیت  و رحمت الله و برکاته  الصلاه رحمکم الله  انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراء انا حرب لمن حاربتم  اناسلم لمن ستالمتم سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما اهل بیت بشتابید به سوی نماز خداوندفقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کندو کاملا شما را پاک گرداند من باکسی که با شما در جنگ است در جنگ  هستم و با کسی که با شما در صلح است در صلح هستم در روایت برای این عمل پیامبر ص مدت شش ماه و هفت ماه وهشت ماه امده است هرچند در تعداد دفعات امدن پبامبر اکرم ص  به درخانه حضرت علی و  فاطمه ع و سلام دادن به ان ها و فراخواندن  ان ها به نماز و نیز قرایت ایه شریفه تطهیر اختلافاتی وجود دارد اما این اختلاف ها چندان مهم نمی نماید و به نظر می رسد در مشاهده راوی حدبث ریشه دارد انچه مهم می نماید این است که پیامبر عظیم الشءان اسلام  ص این کار را انجام داده است تا کسی در این که مصداق اهل بیت در این ایه تنها ال کسا هستند تردید نکنید تنهادر شان  خمسه طیبه  مشاهده روایات بی شمار در این زمینه  که بسیاری از ان ها را اهل سنت نقل نموده اند جای هیج تردیدی باقی نمی گذارد که این ایه تنها در شان حمسه طیبه نازل شده است و به هیچ وجه شامل  همسران پبامبر ص نمی شود تا چه رسد به این که تنها در حق همسران پیامبر نازل شده باشد برای اثبات این   مطلب نیز  دلایل فراوانی ذکر کرده اند که در اینجا به برخی از ان ها می پردازیم 1 ایه نطهیر در بین ایاتی از سوره احزاب قرار گرفته است که مربوط به همسران رسول گرامی ص است چون خداوند متعال در ایات 28 تا 34 این سوره همسران پیامبر اسلام ص را مورد خطاب قرار داده و دستور های مهمی به ان ها داده است همین امر باعث شده است که برخی نزول ایه تطهیر را مربوطبه همسران پیامبر بدانند با این  که دست کم ان ها را نیز در کنار خمسه طیبه از مصادیق اهل بیت معرفی نمایند اگر چه سیاق یکی از قراین در تفسیر ایه است  اما دلیلی بر خلاف ان وجود داشت بابد دست از سیاق برداشت و به ان دلیل  تمسک کرد  زیرا اولا این  از عادات فصاحت که در کلام خود از یک خطاب به خطاب دیگر روند و دوباره به ان خطاب اولی بر گردند قران کریم مملو از این موارد است  ثانیا  امام صادق ع می فرمایند   یا جابر ا و لءس شی ابعد من عقول آلرجال منه ان الایه لتنزل اولها فی شی و اوسطها فی شی واخرها فی شی ای جابر هیچ چیزی مثل ان قران از عقل و قیاس مردم دور نیست زیرا اول ایه در باره  یک چیز وسط ان در باره چیز دیکر و اخر ان در باره چیز  سومی فرود می اید ثالثا گاهی متکلم در کلام خود سخنی را به گونه جمله معترضه بیان می دارد و استفاده از جمله معترضه در قران کریم بی سابقه نیست و می توان برای ان نمونه های متعددی در قران کریم یافت در ایه تطهیر نیز دلایل و قراین قطعی وجود دارد که این  بخش از ایه  باسیاق  ایات همراه نیست 1  همه ضمایر در جمله های قبل و بعد ایه مونث است و ضمایر فقط در این بخش ایه تغییر  یافته و صورت جمع مذکر امده است اگر خطاب همچنان تنها به همسران بود نغییر در ضمایر وجهی نداشت بنابر این به طور  قطع مخاطبان ایه نمی توانند   تنها همسران  پیامبر باشند 2 بر اساس روایات یاد شده ایه تطهیر شان نزولی مستقل از ایات مر بوط  به همسران  حضرت دارد  الزامی ندارد که از سیاق ایات پیروی کند علامه  طبا طبایی می گوید حتی یک روایت بر نزول این ایه در ضمن   همسران پیامبر ص وارد نشده است و کسی نیز را ذکر نکرده است حتی کسانی که قابل به اختصاص این ایه به همسران پیامبر ص هستند چنان که به عکرمه و و عروه نسبت داده مب شود بنابراین ایه تطهیر به حسب نزول جزو ایات همسران پیامبر و متصل به ان نیست 3 علاوه بر ا ین سیاق مربوط به ایات همسران پیامبر سیاقی همراه با عتاب است و هیچ گونه ستایشی در ان نیست در حالی که سیاق ایه تطهیر سیاق تمجید است افزون بر این که برخی از همسران پیامبر اکرم ص در  قران کریم سرزنش شده اند برخی جنگ جمل را ه راه اندازی کردند که به کشته شدن هزاران مسلمان انجامید 4 چگونه به سیاق تمسک نماییم در حالی که همسران پیامبر ص خود را مصداق ایه تطهیر ندانسته و به ان استناد نکرده اند در حالی که خمسه طییبه بارهابه آن استناد کرده و فضایل خود را یاد اور شده اند و هیچ کس با ان  ها مخالفت نکرده است این خود شاهدی بر این مساله است که در صد اسلام مسلمانان هیچ تردیدی نداشته که منظور از اهل بیت در ایه تنها خمسه طیبه هستند در تاریخ اسلام غیر از اهل بیت ع کسانی را سراغ نداریم که پس از نزول ایه تطهیر خود را مصداق ان معرفی کرده باشند 5 در هیچ یک از روابات  صحیح و متواتر نقل نشده است که پیامبر اکرم ص احدی از همسران خود را در زیر کسا ء راه داده باشد 5 در هیچ یک از روایات صحیح و متواتر نقل نشده است که پیامبر اکرم ص احدی از همسران  خودرادزیر کساء راه داده باشند  6 روایات تسلیم  سلام دادن پیامبر که جزیی از روایت مربوط به ایه تطهیر است از اصحاب نامداری همچون عبدالله بن عباس ابو سعید الخدری انس بن مالک ابوالخمراء و نیز امامان معصوم ع مانند حضرت  علی ع امام صادق ع نقل شده است و اسناد تعدادی از ان ها از نظر فریقین صجیج و قابل قبول است بنابراین باوجود اختلاف در تعداددفعات این کار می توان گفت که این کار اصولا از حوادث مسلم و غیر قابل انکار است که به خوبی مصادیق اهل بیت را مشخص می نماید برکات خواندن حدیث کسا ء       خواندن حدیث کساء برکات فراوانی دارد بسیاری از بزرگان مثل مرحوم ایت الله بهجت و مرحوم ایت الله و مرحوم ایت الله بهاءالدینی سفا رش به خواندن حدیث کساء می کردند مرحوم ایت الله فاضل لنکرانی کتابی در باره ایه تطهیر نوشته اند این دلیل محکمی است بر این که اهل بیت ع اشتباه خطا ناپاکی ویلیدی ندارند و در عصمت کامل به سر برند خاتم بخشی و ایه ولآیت      شیخ مفید در مسار الشیعه کفعمی در مصباح  محدث قمی در واقع الایام و مفاتیج الجنان  نوشته اند در این امیرالمومنین ع در مسجد پیامبر ص انگشتر خودرا در حالت رکوع به سایل بخشید و  ابه ولایت در شان ان حضرت نازل شد شیخ طوسی  نیز گفته است خاتم بخشی روز بیست و چهارم ذیحجه  بوده است خداوند در این ایه می فرماید  انماولیکم الله ورسوله والذین امنو الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه  وهم راکعون  سر پرست و ولی شما تنها خداست و پیامبر او و ان ها که ایمان اورده اند همان ها که نماز را بر  پا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند بیان ایه    امام رضا ع فرمود  جعل ولایتهم مع طاعه الرسول ص مقرونه بطاعته  خداوند در این ایه طاعت وولایت ایءمه ع وطاعت و ولایت پیامبر ص را باطاعت و ولایت خود مقرون ساخته  است      امام صادق ع در بیان این ایه فرمودند  انما یعنی اولی بکم  ای احق بکم و بامورکم و انفسکم و اموالکم  الله و رسوله والذین امنو یعنی علیا و اولاده الایمه ع الی یوم القیامه  یعنی اولویت دارترین افراد به شما و به کارهای شماگو خود شما و اموال شما خدا و رسولش و کسانی هستند که ایمان اورند یعنی علی و اولاد ایمه ع او تا روز قیامت  اخبار بسیاری از عامه و خاصه در باره خاتم بخشی  امیرالمومنین ع وارد شده است و همه مفسران شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که این ایه  در باره حضرت علی ع نازل شده  است شان نزول   در شان نزول این ایه روایات فراوانی نقل شده است  که همه در مضمون هم سان هستند در اینجا به یکی از ان ها بسنده می کنیم  در روایتی از امام باقر  ع امده است جمعی از یهودیان مانند عبدا الله بن سلام و اسید و ثعلبه  و بنیامین وسلام و ابن صوربا مسلمان شدند و نزد پیغمبر اکرم ص امدند و گفتند ای پیامبر خدا موسی ع یوشع نون را وصی خود کرد وصی شما کیست چه کسی پساز شماسر پرست ماست در این هنگام  ای ابه نازل شد  انما ولیکم الله و رسوله و الذین ءامنو الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکوه وهم راکعون   سپس رسول خدا ص فرمودند بر خیزید بر خاستند وبه سوی مسجد امدند سایلی داشت از مسجد بیرون می امد به او فرمودند ای ساءال کسی چیزی به تو نداد گفت چرا این انگشتر را داد حضرت پرسیدند چه کسی ان را به تو داد  اشاره ای به امیرالمومنین ع کرد و گفت این مردی که نماز می خواند  پرسیدند در چه حالی این انگشتر را به تو داد  گفت در حال رکوع در این هنگام  پیغمبر ص تکبیر گفتند اهل مسجد هم تکبیر گفتند بعد به ان گروه فرمودند علی بن ابی طالب ولیکم الله بعدی  علی بن ابی طالب پس   از من ولی شماست اناگفتند رضینا بالله ربا و لاسلام دینا و بمحمد نبیا و بعلی ولینا به پروردگاری خدا و به دین اسلام و به پیغمبری مخمد و لایت علی بن ابی طالب خشنودیم  در این هنگام خدای تعالی این ایه نازل کرد    ومن یتول الله و رسوله والذین امنو فان حزب الله هم الغالبون  کسانی که ولایت خدا و پیامبر  او و افراد با ایمان را بپذیرند پیروزند زیرا حزب و جمعیت خدا پیروز است-اشعار حسان   حسان بن ثابت در این باره چنین سروده       اباحسن تفدیک نفسی و مهجتی            و کل بطی و فی الهدی مسارع    اءید هب مدحی و الحبرضاءعا       و ما المدح فی جلب الاله بضایع                  وانت الذی اعطیت اذ  کنت راکعا   زکاه فدتک النفس یا خیر راکع       فانزل فیک الله خیر ولایه      فبینها فی نیرات الشرایع    ای ابوالحسن جان و دل من وهر کسی که در هدایت کند یا تند است فدای تو باد   ایا مدح من و سخن اراسته تباه می گردد  در حالی که مدح برای خدا تباه نحواهد شد  و تو کسی هستی که در حالی که در رکوع بودی زکات دادی جانم فدایت ای بهترین رکوع کنندگان    پس خدا در باره  تو بهترین نوع نوع ولایت را نازل کرد وان را در درخشندگی های شرایع بیان نمود همیت ایه ولایت     این ایه فضیلت بزرگی برای مولای متقیان امیر مو منان ع است که در قران  مجبد بیان گردید و خداوند متعال با نزول چنین ابه هایی زمینه معرفی ان حضرت را برای جانشین رسول خدا ص فراهم می کرد تا پس از شهادت رسول خدا ص امت اسلام بدون رهبر و پیشوا نمانند این حادثه  هر چند ممکن است در نظر بعضی کوچک باشد ولی بسیار عظیم و دارای اهمیت است چون یکی از ایات الهی بر پیامبر ص نازل شد که در اثر نزول ان پیامبر ص پرده از یک مساله بسار مهم بر داشتند و ان ولایت امیرالمومنین ع بود

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۶
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی