دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 4 6

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۰۶:۱۳ ق.ظ

ان  حضرت بنا بر قول صحیح تر در سال 128 قمری در دهکده ای به نام ابواء بین مکه و مدینه با دنیا امد ابواءمنزلی است بین مکه و مدینه و از دهات اطراف مدینه است که حضرت امنه ع مادر گرامی پیغمبر اسلام ص در انجا دفن شده است  ابو بصیر می گوید سالی که  موسی بن جعفر ع متولد شد من در خدمت حضرت صادق   بودم وارد ابواء  که شدم امام برای ما و اصحاب سفره ای مرتب و عالی ترتیب داد مشغول غذا خوردن بودیم که حمیده پیغامداد حالت زایمان به من دست داده است طبق دستور شما که فرموده بودی در هنگام تولد این فرزند شما را مطلع کنم  اینک اطلاع دادم-حضرت صادق ع با شادی و خوشحالی از جای حرکت کرد حمیده چه شد  فرمود و قد وهب لی غلاما و هو خیر من براء الله فی خلقه  خدا به من پسری عنایت فرمود که بهترین موجود روی زمین است جریانی را حمیده برایم نقل کرد که من خود از او بهتر می دا نستم عرض کردم اقا حمیده چه گفت فرنود حمیده می گفت هنگا،م تولد با دودست روی زمین امد وس  به سوی اسمان بلند نمود به او گفتم این نشانه پیامبر و جانشینان بیعد از اوست شاید این روایت تاییدی باشد بر این که ولادت حضرت در ماه ذیحجه رخ داده است چون معنولا ایمه ع پس از انجام اعمال حج توقف چتدانی در مکه نداشته جمیده ماد  امام کاظم ع دختر صاعد بربری بود که امام شادق ع از او به پاکی و پاکدامنی وبزرگی یاد می کرد دوران امامت ع در بیست سالگی به امامت رسید ودر طول امامت سی و پنج سااه خود رله پدر را پی گرفت وبه اقضای شرایط زمانی بهترین راه را گسترش علوم و معارف دینی و تربیت شاگردان و فر هیختگان و در نتیجه تحکیم مبانی دینی و پایه های اعتقادی مردم  می دانست  در این راستا با ارتباطاتی که با ووستان و پیروانش در شهر ها داشت احادیث فراوانی در مو ضو عات گوناگون فکری و عملی به یادگار گذاشت که عمدتا در جوامع روانی ما به ثبت رسیده است ان امام همام بدین روش  توانست صراط مستقیم رسالت نبوی و تشیع امامی را در شرایط فکری و اجتماعی پر التهاب دوران خود حفاظت و رهبری کند  حاکمان عباسی بهکویژه  هارون الرشید این همه کار فرهنگی را بر نتابیدند وبه حبس و ازار ان امام عزیز پر داختند و سر انجام ان حضرت را در سال 183 قمری در سن 55 سالگی در زندان به شهادت رساندند  بکی از وفایعی که در این روز رز سر زمبن غدیر رخ داد و حقاتیت غدیر وولایت امبرالمو منین ع را تایید و تصدیق کرد عذابی  اسمانی بود که خداوند ان بر شخصی به نامکحارث فهری که منکر ولایت امیرالمومنین ع بود و یارای دیدن ان را نداشت فرو فرستاد  ذکر این واقعه به تفصیل در فصل پس از غدیر با عنوان معجزه  غدیر  خواهد امد روز بیست و یکم ذیحجه   حدیث بساط و ایه اولی الامر سیر هوایی ه غار اصحاب کهف    حدیث بساط جریان شگفت انگیز سیر قضایی امیرالمومنین ع با فرش پرنده است که به همراه جمعی از اصحاب پیامبر ص از جمله ابوبکر و عمر انجام گرفته است ای ن سفر برای اثبات برتریو ولایت علی ع بر دیگران در زمان پیامبر ص از مدینه تا غار اصحاب کهف انجام شده است در همه روایات به جز روابت ثعلبی اصحاب کهف فقط به سلام حضرت علی ع پاسخ می گویند و از پاسخ گویی به دیگران سرباز می زنند بنا بر انچه علامه مجلسی نقل نموده است حدیث بساط سفر امبرالمومنین  ع با قالیچه پرنده به غار اصحاب کهف در روز بیست ویکم ویا بیست و هعتم ماه ذیحجه اتفاق افتاده است حکایت ان بنا بر نقل انس بن مالک خدمت کار پیامبر گرامی اسلام ص چنین است روزی قالیچه ای برای رسول خداص هدیه اوردند پیامبر اکرم ص مرا خواسته وفرمود ند ان ده نفر ابوبکر عمر طلحه زبیر عبدالرحمن بن عوف و وووو را حاضر کن وقتی انان امدند رسول خدا ص به امیرالمومنین ع فرمودند این ده نفر را بر این فرش سوار کن و انان را به زیارت اصحاب کهف برده و باز گردید ان گاه به من فرمودند ای انس تو نیز با انان برو و هرچه می ببنی پس از بازگشت برای من نقل کن هنگامی که همگی بر ان فرش سوار شدند انیرالمومنین ع خطاب به باد فرمودند یا ریح احملینا ای باد مارا حرکت ده ناکاه ما در هوا بودیم ان گاه فرمود سیرو اعلی برکته الله به برکت خدا سیر کنید پس  انچه خدا می خواست سیر کردیم تان که به فرمان امیرالمومنین ع بر زمبن نشست امیرالنومنین ع فرمودند ایا می دنید این چه سر زمینی است گفتیم خدا و رسول ووصی  او بهتر می دانند حضرت فرمودند این سر زمین اصحاب کهف است بر خیزید تا نزد انان رفته و بر انان سلام کنیم  وقتی به غار اصحاب کهف وارد شدیم اتدا ابو بکر سپس عنر و پس ازان مابقی صحابی ومن به اصحاب کهف سلام کردیم اما هیچ یک از ما جوابی نشنیدیم پس امیراالمومنین ع بر خاست و فرمود ند االسلام علیکم یا  اصحاب الکهف والرقیم کانو من ایات الله  عجبا نا گهان همه اصحاب کهف با هم گفتند علیک السلام یا وصی رسول الله ورحمه الله و برکاته  امیرامومنین ع فرمودند ای اصحاب کهف  چرا جواب سلام دیگران ندادید انان گفتند ای خلیفه رسول خدا ما گروهی هستیم که به خدا ایمان اورده و خداوند نیز هدایت خود را بر ما افزوده است وما اجازه نداریم که جواب سلام کسی را بدهیم مگر ان شخص پبامبر یا وصی پیامبر  باشد وجواب سلام تو را دادیم چرا کهکتو وصی و جانشین رسول خدا ص خاتم  انبیا وسید الوصین هستی امیرالمومنین ع به ما فرمودند ایا شنیدید ای اصحاب رسول خدا همه گفتند اری یا امیرلمومنین  سپس فرمودند  همگی بر قالیچه سوار شوید تا باز گردیم  صبح به مدینه رسیدیم و نماز را پشت سر رسول خدا ص  خواندیم وبه تعقیبات مشغول شدیم در این هنگام رسول خدا ص به من رو کرده فرپودند ای انس ایا تو خود مب گویی یا من بگویمانچه دیدی و شنیدی گفتم ای رسول خدا سخن شما شیرین تر است  ان گاه رسول خدا ص تمام انچه را که اتفاق افتاده بود از ابتدا تا انتها بیان نموده و فرمودند ای انس هرگاه پسر عمویم علی از تو گواهی طلبید بر انچه اتفاق افتاده است گواهی خواهی داد گفتم اری ای پیامبر خدا این معجزه رسول خدا ص همانند معجزه حضرت سلیمان ع است که قران به ان تصریح کرده و فرموده است و لسلیمان  الریح  غدوها شهر  و رواحها شهر و برای سلیمان باد را مسخر ساختیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را می پیمود و عصرگاهان مسیر یگ  ماه را بیعت بر اطاعت امیر مومنان ع  در روایت جابر عبدالله انصاری و سلمان فارسی امده است که رسول خدا ص پس از ان که از تمام مسافران قالیچه براین معجزه اقرارو اعتراف گرفتند فرمودند من ماموریت دارم که از شما بیعت بگیرم که با علی بن ابیطالب ع بیعت نموده و از او اطاعت کنید ان گاه این را تلاوت فرمودند یا ایهاالذین امنو اطیعو االله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم  ای کسانی که ایمان اورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا واولوالامر اوصیای پیامبر راانس می گوید پس از ارتحال رسول خدا ص و غصب خلافت روزی  امیرالمومنین ع در جمع بسیاری به من فرمود ای انس  حکایت روز بساط را نقل کن من گفتم یاعلی من پیر شده ام و همه چیز را فراموش  کرده ام امیرالمومنبن ع فرمودند اگر بعد از سفارش رسول خدا ص در بیان حدیث بساط کوتاهی کنی ق تعالی یک سفیدی از برص را بر چهره تو ویک اتش در درون تو و یک کوری را در چشم تو می افکند که نمی توانی ن را پنهان کنی ومن از ان مجلس بر نخواستم مگر ان که به ان سه مرض گرفتار شدم و انس به همان حال بود تا از دنیا رفت 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۰
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی