دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام آسمانی 6 3

دوشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۰، ۰۴:۴۳ ب.ظ

میان مورخان مشهور است که پیامبر پیش از هجرت به مدینه بین مسلمانان مکه بعدها مهاجران لقب گرفتند عقد اخوت بست تا در تحمل ازار و اذیت های مشرکان ونبز مشگلاتی که در اینده در راه هجرت برای انان پیش می امد یاور بکدیگر باشند انگونه که در منابع تاریخی امده است پیامبر اکرم ص میان ابو بکر و عمر حمزه بن عبدالمطلب وزیدبن حارثه عثمان و عبدالرحمان بن عوف زبیر و ابن مسعود بلال وعباده بن حارثه مصعب بن عمیر و سعدبن ابی وقاص وووو عقد اخوت بست  عقد اخوت در مدینه  پنچ ماه و به نقلی هشت ماه پس از هجرت مسلمانان به مدینه روزی پیامبر ص به اصحاب خود فرمود در راه  خدا دوتادوتابا یگدبگر برادرشویدبنا بر مشهور تعداد ان ها 90 نفر لوده است 45 نفر از مهاجران 45 نفر از انصار  اخوت عمومی در سال  نهم هجری  اخوتی که در سال نخست هجری بر فرار شد نقش مهمی در روابط میان مسلمانان داشت ولی انچه اهمیت بیشتری دارد برادی همه مسلمانان با یکدیگر است که در سال نهم هجری ا نزول ایه   انما المومنبن اخوه بر ان تاکید شد هنگامی که این ایه نازل شد پیامبر میان افرادیکه شبیه و نظیر یکدیگر بودند پیمان برادی بست از جمله میان ابوبکر و عمر ابوذر و ابن مسعود سلمان و حذیفه  و مقداد و عمار عایشه و حفظه ام سلمه و صفیه برادری پیامبر ص با علی ع پبوند برادری میان علی ع و پیامبر ص جزو متواترات تاریخی است به جز منابع شیعی بسیاری از منابع اهل سنت نیز واقعه را نقل کرده اند که علامه امینی در کتاب الغدیر به پنجاه مورد از ان ها اشاره کرد است پیامبر ص چندی پیش از مهاجرت به مدینه میان مهاجران عقد اخوت بست وخود نیز با امام علی ع عفد اخوت بست در منابع امده است وفتی پیامبر بین اصحاب خود عقد اخوت بست علی ع گریان نزد پیامبر ص امد وگفت میان اصحابت برادری بر قرار کردی ومرا باهیچ کس برادر نساختی پیامبر ص فرمود انت اخی فی الدنیا والاخره  تو برادرمن در دنیا و اخرت هستی در نقل دیگر امده است پیامبر ص فرموداما تر ضی ان تکون اخی  ایا خشنود نمی شوی که برادر باشی  خضرت علی ع گفت چرا پبامبر ص فرمودو انت اخی فی الدنیا  والا خره تو در دنیا و اخرت برادر من هیستی  پس از هجرت به مدینه نیر  پیامبر ص بین مهاجران و انصار پیوند اخوت بر قرار کرد ولی حضرت علی را با هبج یک از انصار برادر شناخت و خود با اوعقد  اخوت پست و فرمود  انت اخی فی الاخره تو برادر من در دنیاو اخرت هستی هدف از بر قرار ی عقد اخوت  ار مهم ترین دغدغدهای پیامبر ص چگونگی بر قراری عدالت اجتماعی در میان همه مردم بوده است ولازمه پدبدار گشتن چنین عدالتی از یک سو بر افتادن   تضار های طبقاتی واز دیگر سوءا ایجاد پبوندهای  قرابت میان احاد مردمان بوده است به همین سبب پیامبر ص پیوند برادری دینی  را به عنوان را هکاری عملی برای شکل گیری برادری و برابری میان همه انسان ها بر قزار ساخته است  از بین بردن کیته ها و دشمنی ها زدودن عربت و تنهاهی مهاجران  و جایگزین کردن پیوند ایمانی به جای پیوندهای قومی و نژادی نیز از جمله اهداف عقد  اخوت شمرده شده است تا پیش از نزول ایه دهم از سوره حجرات گمان می شد که ایجاد پیوند برادری مبان مسلمانان تنها کاری هوشمندانه و خردمندانه از سوی شخص پیامبر در مقام یک رهبر دینی و سیاسی با هدف بنیان نهادن جامعه اای اسلامی وفراهم اوردن پشتوانه معنوی  برای ان بوده است اما با نزول این ایه معلوم شد اوردن پشتوانه معنوی  برای ان بوده است اما با نزول ابن ایه معلوم شد که پیوند افزون بر یک شیوه سیاسی برای ایجاد وحدت و یکپارچگی بین امت اسلام بخشی از این اجتماعی اسلام است که  خداوند متعال نشریع  کرده است از بین بردن کینه ها و دشمنی ها زدودن غربت وتناهی مهاجران و جایگزین کردن پیوند ایمانی به جای پیوند های قومی و نژادی نیز از جمله اهداف عقد اخوت شمرده شده است تا پیش از نزول ایه دهم از سوره حجرات گمان می شد که ایجاد پیوند برادری میان مسلمانان تنها کاری هوشمندانه و خردمندانه از سوی شخص پیامبر ص در مقام یک رهبر دینی وسیاسی  با هدف بنیان  نهادن جامعه ای اسلامی و فراهم اوددن بر بک شیوه سیاسی برای ایجاد وحدت و یکپار چگی بین امت اسلام  بخشی از ایین اجتماعی اسلام است که  خداوند متعال تشربع کرده است  اعطای لقب   امیرالمومنین  برای علی ع                             در روز سیزدهم ذیحجه پس از پایان اعمال حج جبرییل امین نازل گردید و از سوی خداوند  متعال لقب امیرالمومنین رااورد ات را به خضرت علی بن ابیطالب ع اختصاص داد وخود نیز با همین لقب به ان حضرت علی بن ابیطالب و خود نیز با همین لقب به ان حضرت سلام نمود در کتاب امالی صدوق و بحار الانوار به این واقعه این چنین اشاره شده است جبرببل با لفظ امیرالمومنین به علیوع سلام داد وعلی ع عزض  کرد یا رسول الله اسمع الکلامو لا احس الرویه یا رسول الله کلامی می شنوم و کسی را نمی بینم یا علی  هذا حبرییل اتانی من فبل ربی بتصدیق ما وعدنی این جبریل است از حانب خدا برای تصدیق انچه خدا به من وعده داده امده است سپس رسول خدا ص دستور داد تا مردان یکی یکی با این با این لقب بر حضرت علی ع سلام کنند و بگویند السلام علیک یا امیرامومنین و بلال فزمودند اعلام  نمایدفردا کسی جز بیماران  باقی نماند وهمه به سمت غدیر خم حرکت کنندامام صادق ع در دعای بعدازنماز عید غدیر به بیان واقعه روز غدیر پرداحت ونیز به این لقب اشاره کرده و فرموده اند فنادی مبلغا و حیک و رسالاتک الا من کنت مولاه فعلی مولاه و من کنت ولیه فعلی  ولیه و من کنت نبیه فعلی امیره پس پیامبر خدا ص حالی که وحی و رسالت تو را تبلیغ می کرد ندا سر داد و فرمودهرکس من مولا اویم پس علی مولای اوست وهر کس من ولی و سرپرست او هستم علی ولی وسر پرست اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست لقب اختصاثی درباره اختصاص داشتن لقب امیرالمومنین به حضرت علی بن ابی طالب ع به عنوان لقبی اختصاسی که از طرف خداوند به عنوان فضایل ایشان فرستاده شده است احادیثی از ایمه  هدی ع به ما رسیده است  از جمله شخصی از حضرت امام صادق ع پرسید ایا به امام قابم ع به عنوان امیرالمومنن سلام می کنند فرمودند خیر ان نام را خدا مخصوص امیرالمومنین علی بن ابی طالب ع قرار داده است پیش از اوکسی را بدان نام نامیده نشده و بعد از او هم جز کافران نام را بر خود نبندد عرض کرد قربانت پس چگونه بر حضرت قایم سلام کنند فرمودند بقیت الله خیر لکم ن کنتم مومنین اگر مومن هستبد بقیه الله برای شما بهتر است  چنان که رسول خدا ص در خطبه ای که در غدیر خم ایراد کردند فرنودند  الاانه لا امیرالمومنین غیر اخی هذا الا لا تحل امره المومنین بعدی لاحد غیره هشدار که هرکز به جز این برادرم کسی نباید امیرالمونین خوانده شود هشدار که پس از من امارات مومنان برای کسی جز او روا نباشد سر امد اهل ایمان لقب امیر المومنبن از مهمترین القاب علی ع است به همین دلیل رسول خدا ص به مردم امر کردندکه به ان حضرت سلام نموده و اورا بدین لقب نام برند وتحیت بگویند ابن لقب عنوان اعتباری نیست بلکه بیان حقیفت وکشف سری است که در ان حضرت موجود بوده است  امیرالمومنین یعنی شخصی که از نقطه نظر ایمان  ریبس و سپهسالار مومنین است از این رو رسول خداص فرمودند ما انزل الله ایه فیها یاایها الذین امنو الا و علی راسهاو امیر ها ایه ای در قران نازل نشده که در ان یاایهاالذین امنو باشد جز این که علی سر امد و امیر ان است پس از ان که علی ع در کعبه تولد یافت ابو طالب فرزند خود را در آغوش گرفت و می بوسید دیدند طفل سه روزه در حالی که متوجه باب السلام است مانند طفلی یک ساله اظهار وجود ی کند و می خندد نگاه کردند دیدند رسول اکرم ص از باب السلام وارد شده و به سوی انان می اید  حضرت رسول ص طفل را به اغوش گرفته و بوسیدند  همبن که چشم مولود ابوطالب به رسول اکرم ص افناد عرض کرد السلام علیک یا رسول الله و بلا فاصله شروع به خواندن ایات سوره مومنون کرد بسم الله الرمن الرحیم قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۰۳
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی