دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام اسمانی 5 1

پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۰ ق.ظ

 تقرب به خدای تعالی و احذروا المکر و لا تخادعوه و فتءسوه ضماءیرکم ولا تواربوه وتقربوا ءالی الله بتوحیدهو طاعه من ءامرکم ءان تطیعوه  پس خدا رادر نظر داشته و مراقب باشید که تقوای الهی را به دست اورده وفرمان خدا را گوش کنید  واطاعتش نمایید از مکر و نیرنگ بر حذر باشید در اندیشه  فریب دادن حدا نباشید درون خود را تعتیش کنید و باخدا مکر به کار نبربد تقرب پیدا کنید به خداوند با اقرار به وحدانیت ا  و اطاعتاز کسانی که خدا به اطاعت انان فرمان داده است پر هیز ار تمسک به کافران  ولا تمسکو ا بعصم الکوافر و لا یجنح بکم الغی  فتضلو ا عن سبیل الرشادباتباع ء اولیک ء الذین ضلو او  ءاضلو قال الله عز من قاءیل فی طاءیفه ذکرهم بالذم فی کتابه اءناءاطعنا سادتنا و کبراءنا فءاضلونا  السیاره ربنا انهم ضعفین من العذاب و العنهم لعنا کبیرا و به پیوندبا کافران متمسک نشوید مبادا بدبختی و تباهی شما را بگیرد و به اطاعت از گمراهان و گمراه کنندگان میل و رغبت پیدا کنید و بیراهه روید خداوند متعال گروهی رادر قران مذمت می کند و می گویند پرردگارا ما از سران  و بزرگان خود اطاعت کردیم ومارا گمراه ساختند پروردگارا انان را عذاب دو چندان ده  وان ها را لعن بزرگی  فرما  و قال و اذ یتحاجون  فی النار فیقول الضعفاء  للذین استکبروا ءانا کنا لکم تبعا فهل وانتم مغنون     عنا من عذاب  الله من شی ء قالو لوء هداناالله لهدینا کم    و  می فرماید هنگامی که در اتش دوزخ باهم محاجه  می کنند  ضعیفان به مستکبران  می گویند ما پبرو شما بودبم ایا شما حاضرید سهمی از عذاب الهی را بپذیزرید و از مابرداربد  ان ها می گوبند اگر خدا ما را هدایت کرده ما نبز شما را هدایت کرده  بود ما نبز شما را هدایت می کردیم ولی از این ها گذشته است معنای  استکبار   ءافتدرون الاستکلار ما هو هو ترک الطاعه لمن ءامروا بطاعته و الترفع علی من ندبو متابعته  والقران ینطق من هذا عن کثیر ءان تدبره متدبره زجره وو عظه    ایا مب دانید استکبار چیست استکبار ترک اطاعت از کسی است که مامور به اطاعت از او هستبد و بدتری جستن   بر کسی است که به پیروی از او دعوت شده اید قران در این باره سخن فراوان گفته است اگر کسی در ان ایات تدبر کند   از انحراف در امان می ماند و پند می گیرد  معرفی  خود      واعلمو ایها المومنون ءان الله عزوجل قال ءان الله  عزوجل  قال ءان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کانهم بنیان  مرصوص  ای مومنان بداند که خداوند متعال می فرماید خداوند کسانی را دوست دارد که در راه او در صف جهاد پبکار  می کنند  مانند سد ءاهنین همدست و پایدارند  ءاتدرون ماسبیل الله راه خدا چیست وچه کسی راه راست  وچه کسی صراط خداست و چه کسی طریق خداست  ءانا صراط  خدا است و چه کسی طریق خداست  ءانا صراط  الله الذی من لم یسلکه   بطاعه الله قیه هوی به ءالی النار ءانا سبیله الذی نصبنی للاتباع بعد نبیه صلی الله علیه و اله ءانا قسیم الجنه و النا ر وءانا حجه الله علی الفجا ر و نور الانوار من صراط  خداهستم که اگر کسی برای اطاعت خدا ان را نپیماید به اتش جهنم افکنده می شود من راه خدا هستم که خدا وندبعد از پیامبرش ص برای پیروی مردم مرامنصوب کرد من تقسیم کننده بهشت ودوزخم من خحت خدا بر تبهکاراتم من نور انوارم دعوت به تنبه و بیداری فانتبهو عن رقده الغفله  وباد روا بالعمل قبل حلول الاءجل و سابقوا الی مغفره من ربک قبلءان یضرب بالسور بباطن الرحمه وظاهر العذاب فتنادون فلایسمع نداوکم و تضجون فلا یحفل بصجیجکم و قبل ءان تستغیثو فلا تغاثو  بنابر این از خواب غفلت بیدار شویدوپیش از فرارسبدن مرک برای انجام کار بشتابید  و برای کسب مغفرت خدا بر بکدیگر سبقت گیرید قبل از ان که دبواری کشبده شود که باطن ان رحمت و ظهرش عذاب است ان گناه فریاد مب زنید اما کسی گوش فرا نمی دهد ناله سر می دهد استغاثه می کنید وبا تضرع و زاری استعداد می کنید   کسی به کمک شما نمی اید سارعو الی الطاعات قبل فوت الاو قات فکان قد جاءکم هادم اللذات فلا مناص نجاه و لا محیص تخلیص به سوی طاعت ها بشتابید قبل از که فرصت ها رااز دست دهید گویا مرگ به جانب شما رو نهاده است مرگی که تمامی لذایذ را تباه می سازد  برای بزرگداشت غدیر   عودوا رحمکم الله بعد انقضاء مجمعکم بالتوسعه  علی عیالکم والبر باخوانکم والشکر لله عزوجل علی ما منحکم وءاجمعو یجمع الله شملکم و تبارو ا یصل الله ءالفتکم خداوند شما را رحمت کند با پایان یافتن این اجتماع که به خانه هایتان بر می گردید برای اهل و عیال خود گشایشی داشته باشبد و در زندگی ان ها توسعه ای دهید به برادرانتان  نیکی کنید و خدا را بر این همه لطف و احسانش سپاسگزار   وشاکر باشید دور هم جمع شوید تا خداوند الفت شمارا پیشتر کندو به همدیگر احسان کنید تا خداوند صمبمیت شما را افزون گرداند تهادو ا نعم الله کما مناکم بالثواب فیه علی ءاضعاف  الا عیاد قبله و بعده الا فی مثله در این عید بزرگ نعمت هایی را که خداوند به شما ارزانی داشته است به همدیگرهدیه دهید همان گونه که خداوند در این عید چندین برابر عید های دیگر به شما پاداش وثواب می دهد والبر فیه یثمر  المال و یرید فی العمر و التعاظف فیه یقتضیرحمه الله و عطفه در این عید بزرگ احسان کردن ثروت را برکت می بخشد  عمر دا زیاد می کند در روز محبت به همدیگر و مهرورزی با بندگان خدا رحمت و عطوفت خداوندی را جلب می کند   و هیءو الاخوانکم  و عیالکم عن فضله بالجهد من جودکم و بما تناله القدره من استطاعتکم وءاظهروا البشر فیما بینکم والسرورفی ملاقاتکم  والحمد لله علی مامنحکم در این روز هر انچه در توان دارید از فضل واحسانی که خداوندنصیب شما کرده است برای برادران  واهل   عیال خو د هزینه کنید و گشاده دستی نماییدوزمینه پذیرایی از ان ها فراهم کنیدشادمانی خود را اشکار کنید  با لبخند تبسم با همدیگر رو به رو شوید شکر خدا را بر این همه دطف و کرامتش بر زبان داشته باشی  -وعودو ابالمزید من الخیر علی ءاهل التاءمیل لکم و ساوو ا بکم ضعفاءکم فی ما کلکم وما تناله ءالقدره من استطا عتکم  و علی حسب اءمکانکم و به انان که با ارزو مندی چشم به دستان شما دوخته اند دیدارشان بشتابید و بخشش فراوان کنید ضعیفان و ناتوانان را در یابید وهر انچه درتوان دارید وامکانات شما اجازه می دهد در خوراکی وبقیه نیازمندی ها باانان به مساوات رفتار نمایید فالدرهم فیه بماءیه ءالف درهم و المزید من الله عزوجل  پاداش یک درهم احسان در این روز برابر صد هزار در هم در روز های دیگراست و امید است  خداوند بیشتر از این هم پاداش دهد   روزه عید غدیر و صوم هذا الیوم ممآ ندب آلله تعالی ءالیه و جعل الجزاء العظیم کفاله عنه حتی لو نعبد له غبد من البعید فی الشبیبه ء من ابتداء الدنیا ءالدنیا الی انقضانها صانها رها قاءیما لیلها ءاذاءاخلص المخلص فی صومه  لقصرت الیه ءایام الدنیا  عن کفایه روزه این روز مستحب است وخداوند به ان دعوت نموده وپاداش عظیمی برای ان قرار داده است به گونه ای که بنده ای از بندگان خدا تمام عمر دنیا روزها را به روزه داری وشب ها را به عبادت سپری کند هم سان کسی که با نیت خالصانه در روز غدیر روزه گرفته است نمی شود و من ءاسعف ءاخاه مبتدیءا وبره راغبا فله کءاجر من صام هذا الیوم و قام لیله و هرکس در این رور بدون این که براد  مومنش از او در خواستی کرده باشد از او کار گشایی کند مشتاقانه برای او قدم خیر بر دارد همانند کسی است که در این روز روزه گرفته و شب ان را به عبادت گذارانده   افطاری دادن در عید غدیر     ومن فطر مومنا  فی لیله فکانما فطر عءباما  و فءیاءمایعد ها بیده عشره فنهض    ناهض فقال یا ءامیرالمومنین و ما الءفءیام  قال ماءیه ءالف  نبی و صدیق وشید  فکیف بمن تکفل عدد ا من المومنین    والمومنات و ءانا ضمینه   علی الله تعالی الاءامان من الءکفر و الفقر و ءان مات فی لیلته ءاو یومه ءاو بعده ءالی مثله من  غیر ارتکاب کبیره فءاجره علی الله تعالی  وکسی که در غروب روز غدیر به روزه داری افطاری دهد همانند کسی است که ده فیءام را افطاری داده باشد در این هنگام کسی از جا بر خاست و سوال کرد یا امیرالمومنین ع فءیام چیست  امیرالمومنین ع فرمود فیام صد هزار  پیامبر وشهید است حال  چکونه است پاداش کسی که جمعی از مردان وزنان اخل ایمان را افطاری داده باشد من ضمانت  می دهم که خداوند اورا از کفر و فقر امان دهد واگر در همان شب یا همان روز یا پس از ان روز غدیر سال اینده بمیرد بدون این که گناه کبیره ای مرتکب  شده باشد اجر و پاداش او با خداوند می باشد با برادران دینی    و من استد ان لاخوانه و ءاعانهم فءانا الضامن علی الله اءن بقاه قضاه و ءان قبضه حمله عنه و هر کس که برای برادرانش قرض بگبرد و برای حل مشگل ان ها واسطه شو د و به ان ها کمک نماید من ضمانت می دهم که خداوندقرض اورا بپردازد اگر زنده بماند و اگر جانش را بگیرد ازطرف او بر عهده می گیرد و ادا می کند و اذا تلا قیتم فتصا فحو ا بالتسلیم و تهانو النعمه فی هذا الیوم در این روز هنگامی که با یکدیگر ملاقات می کنید باهم دست بدهید واین نعمت بزرگ را به همدیگر تهنیت و تبریک بگویید اطلاع رسانی  غدیر  و لیبلغ الحاضر الغایب و الشاهد البایءن و لیعد الغنی علی الفقیر والقوی علی الضعیف ءامرنی رسول الله ص بذلک  مطالب مرا که شنیدید حاضران به غایبان برسانند و ان ها که در مچلس حضور داشتند پیام مرا به کسانی که به دلیل دو ری راه نتوانستند در این اجتماع شرکت کنند ابلاغ نمایند و تاکید می کنم که افرا د متمکن و دارای امکانات از ناتوانان وضعیفان دلجویی کنند کا رسول خداص مرا این چنین فرمان داده است میهمانی امام حسن مجتبی ع  ثم اخذ ص فی خطبه الجمعه و جعل صلاه جمعته صلاه عیده و انصرف یولده و شیعته اءلی منزل ءابی محمد الحسن بن علی ع بما ءاعد له پمن طعامه   انصرف غنیهم و فقیرهم برفده اءالی عیاله    امیرالنومنبن  ع بعد از این سخنان خطبه جمعه را اغاز فرمودند و نما ز جمعه را اقامه کردند و بعداز نماز با فرزندان و شیعیان خود با منزل امام حسن مجتبی ع رفتند ایشان غذایی را برای پذیرایی از مهمانان اماده کرده بود  همه مهمانان اعم ثروتمند و فقیر بر سر سعره حضرت نشستند و پس از صرف غذا همراه با هدیه ای به سوی خانه هایشان باز گشتند  نگاهی گذرا به خطبه  خطبه امبر المومنین ع با حمد و ثنای الهی و با کلمات و جملاتی پر معنا و شهادت به وحدانیت ذات اقدس اله و بیان برخی از صفات ثبوتیه و سلبیه او شروع مب شو د سپس با نشریح اهمیت نبوت و رسالت و بیان این که گواهی به نبوت قرین اعتراف به لاهوتیت خدا ست به بیان مساله امامت و مقام امامان ع می پردازد و در باره جایگاه  اقعی اءیمه ع خلقت و نشءات وجودی ان ها ودیگر ویژگی ها یشان سخن می گوید در ادامه به نقش پر اهمیت خو د می پردازد و در کنار حجت ظاهر شاهدی دیگر را بر حقانیت خود مطرح می فرماید پس از ان اهمیت روز جمعه و عید غدیر را خاطر نشان می سازد و فلسفه روز جمعه و اعمال مستحب ان را بیانمی نماید ان گاه به ارتباط توحید نبوت وولایت  دین با یکدیگراشارت می کند و اثار ثمرات معرفی ولی را در واقعه غدیر به تفصبل بیان کرده و با تعابیری بلند به تفسیر ان می پردازد پس از ان نصایح و پندهای ارزشمندی می دهد و با استناد با ایات قران مردم را به اطاعت خدا و رعایت تقوا و  دوری ازگناه تشویق مب نماید سپس در بیان معنای استکبار   استکبار را سر پیچی از پیروزی کسی که می بایست  اطاعت شود می داند و به تفسیر طریق صراط   سبیل الله می پردازد و می فرماید صراط منم  سببل الله منم نو ر الانوار منم  و در پایان خطبه بار دیگر مردم را به اخلاق فردی اجتماعی مالی و سقارش می کندو استحباب روزه وز غدیر و پاداش بس عظیم ان را یاد اور می شود خطبه غدیریه در منابع روایی    این خطبه در منابع معتبری همچون مصباح المتعبده شیخ الط ءیفه محمد بن حسن بن علی بن حسن طوسی متوفای 460 ق از مشهورترین محدثان فقیهان شیعه و نویسنده دو کتاب  التهذیب  و الاستبصار کتاب های چهار گانه حدیثی شیعه امده است پس از شیخ طوسی دیگر موءلفان جوامع رروایی   ادعیه ای روابت را بک واسطه و یا بی واسطه از شیخ طوسی و مصباح المتهجد وی نقل کرده اند بر خی از ان ها تمام خطبه را نفل کرده اند و بعضی تنها به نفل پارو هایی از ان بسنده  کرده اتد رضی الدین بوالقاسم علی بن موسی بن طاووس متو فای 664تمام این خطبه را در کتاب اقبال الاعمال و مصباح  الزایر به نقل از شیخ طوسی اورده است همچنین  شیخ تقی الدین ابراهیم بن علی ابن الحسن الکفعمی متوفای 905 این خطبه را از مصباح المتهجد شیخ طوسی در کتاب خود به نام جنه الامان الواقیه و چنهالایمان الباقیه معروف به مصباح کفعمی با کمی تفاوت اورده است علامه ملا محمد باقر مجلسی نیز این خطبه را از مصباح الزایر سید بن طاووس به بطور کامل در بحار الانوار نقل کرده است که با نسخه مصباح  المتهجداندکی تفاوت دارد مسند الامام الرضا هم متن کامل خطبه را از کتاب مصباح امتحجد نقل کرده ست ابن شهر اشوب در مناقب ال ابی طالب ع شیخ حر عاملی د  وسایل الشیعه محدث مفسر عبدعلی حویری در تفسیر نورالثقلین مجموعه جامع احادیث الشیعه  ایت الله بروجردی و الغدیر علانه امینی بخش هایی از این خطبه را به مناست های مختلفی اورده اند  شکوه غدیر در نگاه امیرالمومنین ع     در میان تعابیر که امیرالمومنین ع در باره شکوه  عظمت این روز و معرفی ان بیان داشته اند اشاره های بلندی است که انچه را بعد از واقعه غدیر  اتفاق افتاده است روشن می سازد  حضرت پس از حمد و ثنای الهی   پس از ان که این روز را یکی از اعیاد بزرگ بر می شمارند به حقایقی می پردازند که  به این روز عظمت بخشیده است نخست این که این روز را روز بیان اراده خدا و روز بلاغ ر می شمارند یوم الدوح ما بین به ءارادته فی خلصایه وذوی احتتباءیه طءامره با لبلاغ واژه دوح جمع دوحه به معنای درختان بزرگ و تنومند است این بیان در حقیقت بیانگرموقعیت جغرافیای تاربخی غدبر است امامکع می فرماید ان روز زیر درختان تنومند ایاتی نازل شد که مبین  اراده خدا برای بندگان خالص مخلص و بر گزیده ء اوست در ان روز جبرییل فرود امد وابه یاایها الرسول  بلغ وو وو را بر  پیامبر ص نازل کرد و ان حضرت را مءامور به تبلیغ امری کرد که بین خدا و پیامبر ص وجود داشت    ان ولایت علی ع بود از جمله بلغ مااونزل الیک به خوبی روشن می شود که پش از ان ولی امر تعیین شده بود وان روز تنها برای معرفی  ابلاغ بوده است  حضرت غدیر را روز بزرگ روز گشایش روز تکامل دانسته و فرموده است ءان یوم عظیم الشان فیه وقع الفرج و رفعت الدرج وو ضحت الحجج  امروز غدیر روز با عظمت و مهمی است که دران گشایش رخداده و نردبان تعالی بر افراشته شده و حجت ها اشکار گشته است   عظمت این روز بدان جهت است که ظرف ظهور اراده الهی و زمان ابلاغ پبام الهی است روزی است که گشایش و فرج حاصل شد چرا که نگرانی امت  اسلام نسبت به زمان پس از پیامبر را بر طرف کرد و بدان ها امید بخشید روزی که نردبان تکامل افراشته شد و با طرح مسءاله امامت و معرفی امام دین به کمال لازم خود  رسید روزی که حجت ها اشکار شد و بر همگان اتمام حجت گردبد حضرت روز غدیر را روز پرده برداری از مقام امامت معرفی کردند و فرمودند وهو یوم الا یضاح و الافصاح عن المقام الصراح  روز  غدیر وز روشنایی و پرده برداری از خالص ترین مفامات است افصاح به معنای اظهار کردن و مرادف با ایضاح است و صراحتبه معنای خالص بودن چیزی از تعلقات است سخن صریح هم از همین باب است بدان جهت  که اظهار و تاویل ندارد اما مقام صراخ یعنی جایگاه پاکی پیراستگی و منظور از ان مقام عصمت و امامت است که در روز غدیر از ان پرده برداری  شدو امام برای همگان  مشخص شد تا دیگر بهانه ای برای منافقان و دورویان نباشد تا نگویند پیامبر ص به صراحت کسی را معرفی نکرده است و یوم کماال الدین و روز کامل شدن دین روزی است که دین خداوند کامل شد کاری که در روز غدیر انجام گرفت انچنان از اهمیت بر خودرار بود که اگر انجام  نمی گرفت نه تنها دین به مرحله کمال خود نمی رسید که اصل رسالت نیز ابلاغ نشده بود  و یوم العهد المعهود  وروز عهد و پیمان بسته شده پیامبر  ص پس از ان که از مردم اقرار و اعتداف گرفت که من نسبت به مو منین از خودشان  اولویت دارم بر ولایت علی ع از انان پیمان گرفت واین همان  عهد معهود  است  ممکن است عهد معهود اشاره به عهدی  باشد که در اغا زخلقت از انسان گرفته شد و یوم الشاهد و المشهود و روز شاهدو مشهود شاهد پیامبر و مشهود علی ع است پیامبر ص شهادت به ولایت علی ع داد و انسان ها و فرشتگان بر این امر گواهی دادند تاریخ نیز گواهی داد که گروهی این ولایت را به علی  ع تبریک و تهنیت گفتند ودر ظرف تنها چند ماه ان را زیر پا گذاشتند و یومم تبیان العقود عن النفاق والجحود  وروز اشکار گشتن عقده های نفاق 

و کفر روزی که جریان حق از جریان نفاق مشخص شد وباعث شد حامیان واقعی از مدعیان دروعین جدا شوند انان که حقایق را اگاهانهگ انکار کردند و نفاق خود را در عمل اشکار ساختند و یوم  البیان عن حقایق الایمان  وروز بیان حقایق ایمان وروزی که خط ایماناز دیگرخطوط ممتاز شد   کسانی که تا تم روز ادعای ایمان به خدا و اطاعت از پیامبر  را داشتند در ان روز درونشان اشکار شد در ان روز همه دانستندکه اگر واقعا معتقد به اطاعت خدا  رسول هستند باید ولایت  علی بن ابیطالب ع را که مصداق بارز اطاعت  از خداو رسول است بپذیرد و یوم دخر الشیطان    وروز طرد شدن شیطان که از دین کامل و حقیقت ایمان دل خوشی ندارد دوست می داشت  دین نا تمام و ابتر بماند و به کفار و منافقین وعده می داد  که با مرگ پیامبر ص نفس راحتی می کشد با واقعه غدیر وسوسه ها تو طءها و نقشه ها نقش بر اب شد و همان گونه  که کافران مایوس و نومید شدند شیطان نیز نبود و از این رو مطرود گردید 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۵
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی