دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام اسمانی 5 3

چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۰۱:۱۴ ب.ظ

بیعت مردان       پساز پایان خطبه به سوی پیامبر و امیرالمومنین صلوات الله  علیهما والهما هجوم اورند وبا ایشان به عنوان بیعت دست می دادند نخستین کسانی که با رسول خداص بیت کرد خلیفه اول دوم بودند و پس از ان در دیگر مهاجران وانصار و مردم به ترتیب فدر و منزلت خویش بیعت کردند ان ها به پیامبر و امیرالمومنین ع تبربک و تهنیت می گفتند و پیامبر ص می فرمود الحمد لله الذی فضلنا علی جمیع العا لمین سپاس خداوندی را که  مارابر همه مردم فضیلت داده است برای ان که رسمیت مساله محکم تر شود وان جمعیت  انبوه بتوانند مراسم بیعت را به طور منظم و برنامه ریزی شده ای انجام دهند پیامبر ص دستور دادند تا دو خیمه بر پا شود یکی را مخصوص خودشان قرار دادند تا در ان جلوس نمایند وامر کردند تا مردم جمع شوند ویکی هم برای بیعت  با امیرالمومنبن ع  پس از ان مردم دسته دسته در خیمه پیامبر ص حضور می یافتند و با ان حضرت ببعت نموده و به ایشان تبریک وتهنیت می گفتند  سپس در خیمه مخصوص امیرالمومنین ع حاضر می شدند و به عنوان امام و خلیفه بعداز پیامبرشان با ان حضرت بیعت می کردند و به خنوان امیرالمومنین  بر ایشان سلام می کردند واین مقام والا را به ان حضرت تبریک و تهنیت می گفتند -برنامه بیعت و تهنیت تا سه روز ادامه داشت واین مدت را حضرت در غدیر اقامت داشتند بیعت بیعت شکنان نکته جالب توجه اینجاست که نخستین کسانی که در غدیر با امیرالمومنین ع بیعت نمودند و در این کار پیشگام شدند همان هایی بودند که زود تر از همه ان را شکستند و پیش از همه پیمان خودرا زیر پا گذاشتند انان عبارت بودند از ابوبکر عمر طلحه و زبیر که بعد از پیامبر ص یکی پس از دیگران رودرروی امیرالمومنین ع ایستادند جالب تر این که عمر بعداز بیعت این کلمات را بر زبان می راند بخ بخ لک یاابن ابی طالب اصبحت مولایومولاکل مومن ومومنه  افتخار برایت باد گوارایت باد پسر ابی طالب  اکنون تو مولای من و مولای ر مرو وزن شده ای همه مردم بدون چون چرا با امرالمومنین ع بیعت می کردند ولی ابوبکر و عمر باان که پیش از همه خودرا برای بیعت به میان انداخته بودند قبل از بیعت به صورت اعتراض گفتند ایا این امر از طرف خداوند است یا از طرف رسولش یعنی  یا از جانب خود می گویی حضرت فرمودند از طرف خداست  بیعت زنان پیامبر ص دستور دادند تا ظدف ابی اورند وپرده ای زدند که نیمی از ظرف اب در یک سوی پرده ونیم دبگر ان در سوی دیگر قرار بگیرد تا زنان با قرار دادن دست خود دریک سوی اب و قرار دادن امیرالمومنین ع دسشان را در سوی دیگر با حضرت بیعت  کنند با این صورت بیعت زنان هم انجام گرفت  و همچنین دستور دادند تا زنان هم به حضرتش تبریک و تهنیت بگوییند واین دستور را در باره همسران خویش موکد داشتند یاد اور می شود که بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا ع از حاضرین در غدیر بودند همچنین همه همسران پیامبر ص در ان مراسم حضور داشتند عمامه سحاب  پیامبر ص در این مراسم عمامه خود را که سحاب نام داشت به عنوان تاج افتحار بر سر امیرالمنین ع قرار داد ند و انتهای عمامه را بر دوش ان حضرت اویزان نمودند و فرمود ند عمامه تاج عرب است خود امیرالمومنبن ع در این باره چنین فرمودند پبامبر ص در روز غدیر خم عمامه ای بر سرم بستندو یک طرفش را بر دوشم اویختند و فرمودند خداوند در روز بدر و حنین مرا به وسیله فرشتگانی که چنین عمامه ای به سر داشتند یاری نمود  ظهور جبرییل در غدبر  مساله ای دیگری که پس از خطبه پیامبر ص پیش امد و لار دبگر حجت را بر همگان تمام کرد این بود که مردی زیبا صورت و خو شبوی را  دیدند که در کناد مردم ایستاده بود ومی گفت  لقد عقد هذا الرسول لهذا  الرجل عقده لا یحلها بعده الا کافر    این پیامبر برای این مرد پیمانی بست که بعد از او جز کافر ان را بر هم نمی زند عمر نزد او امد و گفت ای بنده خدا تو کیستی پاسخی  نداد نزد پیامبر ص رفت و گعت مردی را کنار مردم دیدم که چنبن می گفت  حضرت فرنودند او  جبربیل بود تو مواظب باش این پیمان را نشکنی سروده حسان در باره غدیر بخش دیگری از مراسم پر شور غدیر در خواست حسان بن ثابت بود او به حضور رسول خدا ص امد و عرضه داشت ایا اجازه می دهید در این باره اشعاری به عرض برسانم که خدا از ان ها  راضی باشد فرمودند به نام خدا بگو حسان در جای بلندی قرار گرفت ومسلمان ها هم همچنان اناده گوش دادن  بودند وی این چنین سرود  ینادیهم یوم الغدیر نبیهم                  بخم و اسمع بالرسول منادیا        و قال فمن مولاکم وولیکم      فقالو ا و لم تبءدو ا هناک التعادیا                   الهک مولانا وءانست ولینا         ولن تجدن منا لک الیوم عاصیا          فقال له قم یا علی فاننی       رضیتک من بعدی اماما و هادیا        فمن کنت مولاه  فهذا   ولیه                    فکونو اله انصار صدق موالیا        هناک دعا اللهم وال ولیه         وکن للذی عادی علیا معادیا    در روز غدیر خم پیامبر  مسلمانان  را گرد اورد وبه ان ها خطاب کرد وگفت مولا وولی شما کیست   ان ها بدگ که اظهار نفاق و دشمنی نمایند  پاسخ دادند خدای ما مولای ما و توه، ولی ما هستی و انروز به هیچ وجه از ما سرکشی نخواهی دید  ان گاه فرمود یاعلی از جای بر خیز که من پس ازخود به امامت و هدابت تو خرسندم   واضافه کرد کسی که من مولای او هستم علی ولی اوست و شماهم به راستی یاور و دوست او باشید  در اینجا شروع کرد به دعا  نمودن که پروردگار ا دوست اورا دوست بدار وباددشمنش دشمنی کن  رسول  خدا ص از سرود های او به وجد امد و فرمود لا ترزال یا حسان مویدا بروح الفدس ما نصرتنابلسانک  اب حسان تا وفتی که مارا زبان خود یاری  می کنی روح القدس یاور و و مویدتو باشد اشعار حسان بن ثابت به عنوان یک سند تاریخی از غدیر ثبت شد و به یادگار ماتد پایان مراسم غدیر   بدین ترتیب پس از سه روز مراسم پایان یذیرفت و ان رورها به عنوان ایام الولایه در ذهن ها نقش بست گروها وقبایل عرب هر یک با دنیایی از معارف  اسلام پس از وداع با پیامرشان و معرفت کامل به جانشبن اوراهی شهر ها منتشر شد وبه سرعت به گوش همگان رسید وبدین گونه خداوند حجتش را بر مردم تمام کرد خلاصه ای از خطبه غدیر     پیامبر گرامی اسلام ع در اغاز این خطبه بعد از حمد و ثنای الهی فرمودند اقرا ر می کنم به بندگی خدا وشهادت می دهم که پروردگار من است و انچه به من وحی نموده ادا می نمایم و گرنه بیم ان دارم غذابی بر من  فرود اید خداوندبرمن چنین وحی کرده است ای پبامبرانچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن و اگر انجام ندهی رسالت اورا نرسانده ای و خداوند تو را از مردم حفظ  می کند ای مردم من در رساندن انچه خداوند بر من نازل کرده و گوتاهی نکرده ام جبرییلسه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند سلام رساند وووو و مرا مامور کرد که در این محل اجتماع به پا بر خیزم وبر هر سفید وسیاهی اعلام کنم ان     علی بن ابی طالب اخی ووصی و خلیفتی و الامام من بعدی الذی محله منی هارون  من موسی الاانه لا نبی بعدی ولیکمبعد الله و رسوله به راستی علی بن ابی طالب براد  وصی و جانشین من و امام  بعد از من است کسی که نسبت او به من همانند نسبت هارون به موسی است جز این که پیامبری بعد از من نیست واو صاحب  اختیار شمابعد از خدا و رسولش می باشد  ولادت و امامت دوازوه امام ع  ای مردم    این مطلب را در باره اوبدانید وبفمبد که خدوند اورا برای شما صاحب اختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است ان گاه فرمودند  ثم من بعدی ولیکم و امامکم بامرالله من ربکم ثم الایمه  الذین من صلبه الی یوم یلقون الله و رسوله لا خلال الا ما ء احله الله ولا حرام الا ما حرمه لله عرفنی الحلال واحرام و لعد از من علی صتاحب اختیار شما   امام شما به امر خداوند پردودگارشما ست و سپس و امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات کنید حلالی نیست مگر انچه خدا و رسولش وانان امامان حلال کرده  باشند و حرامی نیست مگر انچه خدا و رسولش و انان حرام کرده باشند سپس فرنودند فمن شک فی ذالک فهو کافر کفر الجاهلیه الاولی و من شک فی قولی هذا فقد شک فی الکل منه  والشاک فی ذالک فله النار  هرکس    در این گفتار شک کند مانند کفر جاهلیت نخستین کار شده اسک وهر کس در چیزی از سخن من شک کند در همه انچه بر من نازل شده شک کرده است و هرکس در یکی از امامان شک کند در همه انان شک کرده است و شک کننده در باره  ما در اتش اس تا این که به این جمله معروف رسیدند من کنت مولاه فهذا علی مولا ه هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست  توجه به مساله امامت   بعد از ان که ایه اکمال دا بیان نمودند فرمودند  معاشر الناس انما اکمل الله عروجل دینکم بامامته فمن لم  ءیاتم به و بمن کان من ولدی من صلبه الی یوم القیامه والعرض  علی الله تعالی فءاولیک   حبتت  اعمالهم  ای مردم خداوند دین شما را با امامت علی ع کامل نمود پس هر کس به او و به کسانی که جانشین او از فرزندان من و از نسل او تا روز قیامت و رفتن به پیشگاه خدای عزیر و جلیل هستند اقتدا نکند پس چنین کسانی اعمالشان از بین رفته است هم چنین فرمودند        ما یبغض علیا الا شقی و لا یتوالی  علیاالا تقی ولا یومن به الا مومن  مخلص بدانید که با علی دشمنی نمی کند مگر شقی و باعلی دوستی نمی کند مگر کسی که دارای  تقوا باشد و به ایمان  نمی اورد مگر مومن مخلص ایمه نار بعد از پیامبر ص         پیامبر ص کسانی را که پس از ایشان با ولایت امیرالمومنین ع به مخالفت  بر خاستند ایمه نار و اتش خواندند  و فرمودند    مهاشر الناس سیکون من بعدی اءیمه بدعون الی النار و یوم القیامه لا ینصرون  معاشر الناس ان لله وانابرءیان منهم     معاشر الناس انهم و انصارهم و اشیاعهم فی الدرک الاسعل من النار و لبءس مثوی المتکبرین  ای مردم  پس از من به  زودی پیشوایان و امامانی خواهند بود که مردم را به اتش   فرا می خوانند و روز رستاخیز یاری نخواهند شد ای مردم   خداوند و من از انان بیزاریم  و همانا  انان و یاران و شیعیان و پیروان ایشان در پست ترین طبقه  دوزخ اند  و بسیار  بد است  جایگاه متکبران یادی از حضرت مهدی  ع  در این   نیز یادی از حضرت مهدی  ع کردند و فرمودند   معاشر الناس   ال نبی و علی وصی الا  ان خاتم الاءیمه  منا القاءیم المهدی  ای مردم من پیامبرم وعلی وصی من است و همانا مهدی  قابم که خاتم امامان است از ماست او که دین اشکار می سازد و از ستمگران انتقام می گیرد  همانا که او گشاینده  وویرانگر دژ هاست و اوست که تمام فرقه های مشرکان را می کشد او انتقام خون همه اولیای خدا را می گیرد  او تاصر  دین خداوند است او از دریا های ژرف به دست  خویش اب بر می دارد او صاحب هر فضلی را به فضیلتش و هر جاهلی به جهلش نام و نشان می دهد  همانا که او برگزیده و گزینه    خراوند است همانا که او وارث همه علوم و اگاه   چیره  به همه ان هاست اوست که از خدای خود خبر می دهد و امور   مربوط به ایمان را خبر می دهد اورا هنمای استوار است    کار ها به  او تفویض شده است  اوست  که همه کسانی که  پیش از او بوده اتد به وجود او مژده داده اند او حجت باقی  خداوند است و پس از او حجتی نیست و حق فقط هنراه او ست و نور و پرتوی جز پیش او نیست هیچ کس بر او چیره و پیروز  نمی شود  و همانا که او  ولی خدا در  زمین خدا وحکم  خدا میان خلق خداست و امین خدا در نهان و اشکار است  و در پایان خطبه فرمودند  ای مردم ر کس خدا و   رسولش وعلی وامامان را که ذکر کردم اطاعت کند به رستگاری بزرگ دست یافته  است پس از غدیر  هر چند توطءای منافقان علیه ولایت پیشینه ای دراز داشت  اما پس از  واقعه غدیر  رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت و اغاز انحراف  ها و تلاشهایی  بود که خبر از اینده ای تاریک و فتنه انگیز خبر می داد که بعد  از وقوع شهادت پیامبر خاتم ص دامن امت   اسلامی را فراگرفت و امامت را از خط اصلی خویش خارج  کرد و زمام امور به دست غاصبان افتاد منشءا این انحرافات   توطءیه ها نپیذیرفتن خط امامت وولایت پس از پیامبر ص بود  که در روز غدیر به اوج خود رسید  کسانی که از قبول ولایت سر باز زدند   امام رضا ع در بیانی زیبا کسانی را که از پذیرش ولایت امیرمومنان ع در روز غدیر  سر باز زدند به ابلیس تشببه کردند و فرمودند و مثل المومنین فی قبولهم ولاء امیرالمومنین  فی یوم غدیر خم کمثل الملایکه فی سجودهم  لادم و مثل من ابی والایه االامیرالمومنبن   فی  یوم  الغدیر مثل ابلیس  مثل مومنین  در قبول ولایت امیرالمونین ع در روز غدیر خم مثل ملایکه در سجودشان در برابر حضرت ادم  ع  است ومثل کسانی  که در روز غدیر  از ولایت امیرالمونین ع سر باز  زدنداز اباتی که در باره سجده به حضدت ادم ع در قران  امده است  در می یابیم که از همان ابتدای خلقت بشر دو جریان حق  وباطل  شکل گرفت  جریان حق به فرماندهی  خلفای الهی بود وجریان باطل به شکل گرفت جریان حق به فرماندهی  خلفای بلیس  و شیاطین  در این بین شیاطین  با ابزارهای خاص خود از هر گونه تلاشی  در به انحراف  کشاندن مردم از خط خلفای الهی و دشمنی با ان ها دریغ  نکرد ند در ما جرای غدیر  نیز مشاهده می کنیم زمانی که پیامبر ص قصد تعیین خلیفه  داشت یک فراخوان  همگانی بین مسلمانان  داد و از ان ها دعوت کرد تا در این مراسم حضور داشته باشند پس از ان که اکثر مسلمانان در غدی  جضور یافتند از ان ها نسبت به ولایت  امیرالمومنین ع پیمان گرفت و به ان ها امر فرمود  با امام ع دست بیعت دهند نکته جالب توجه اینجاست که پیامبر ص در خلال سخنان  خویش به ماجرای حسادت ابلیس نسبت به ادم ع که منجر به اخراج  ایشان از بهشت شد اشاره کرد و امت خویش را از این رفتار   ابلیس یعنی حسادت بر حذر  داشت حضرت در این بخش فرمود   ان ابلیس اخرج ادم من الجنه بالحسد فلا تحسد وه    فتحبط ءاعمالکم و تزل اقدامکم ای مردم به راستی ه ابلیس ادم را با حسادت از بهشت راند مبادا شما به علی حسادت ورزید که در این اعمالتان نابود وگام هایتان  لغزان خواهد شد فان ادم ءاهبط الی الارض بخطیءیه واحده و هو صفوه الله عزوجل وکیف بکم وانتم ءانتم و منکم ءاعداء لله ادم به خاطر  یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال ان که بر گزید ه خدای عزوجل بود پس چگونه خواهید بود شما حال ان که شما شمایید و دشمنان خدا نیز از میان شمایند الا والله لا یبغض  علیا الا شقی و لا یوالی .علیا الاتقی ولایومن به مومن مخلص  نمی پذیرد مگر فرد پرهیز کار و به او ایمان نمی اورد مگر فرد مومن  مخلص  دوستی دشمنان و دشمنی دوستان   سید بن طاووس در اقبال الاعمال می نویسد روی ان لله تعالی غرض علیاعلی الاعداء یوم الابتهال فرحعو عن العداوه   و عرضه علی الاولیاء یوم الغدیر فصاروا اعداء فشتان ما بینهما روایت شده است که خدای متعال علی ع را در روز مباهله بر دشمنان عرضه کرد از دشمنی بر گشتند و اورا در دوز غدیر بر دوستان عرضه کرددشمن شدند ومبان دو  چه اندازه فاصله است  هم امیر مومنان عپ شدید ترین ابتلا ءات را داشت وهم مردم به وسیله ان حضرت سخت  مورد ازمایش قرار گرفتند پبامبر خدا ص به ان حضرت فرمودند  یا علی انک مبتلی والناس مبتلءونبک یا علی تو ازمایش می شوی و مردم نیز به تو ازمایش خواهند شد اعلام جانشینی ان حضرت در روز غدیر  عظیم ترین ازمون برای مردمی بود که مدعی اطاعت از خدا و رسول بودند گروهی نتوانستند امامت ان حضرت را پپذیرد و در این امتحان رد شدند گمان ابلیس        زید شحام می گوید قتاده بن دعامه نزد امام باقر ع امد و ازحضرت از تفسیر  این ایه سوال کرد  ولقدصدق علیهم ابلیس  ظنه فاتبعوه الا فریقا من المومنین  به یقین ابلیس گمان خود را درباره ان ها محقق یافت که همگی از او پیروی  کردند جز اندکی از مومنان  حضرت در پاسخ فرمودند چون خداوند به موجب ایه یاایها الرسول بلغ ما ءانزل الیک من ربک  وان تفعل فما بلغت رسالته به پیامبر خود امر فرمود که امیرالمونین ع را به عنوان خلیفه خود در میان مردم بگمارد   رسول خدا ص دست علی ع را در روز غدیر خم در دستان خود گرفت و فرمود هر کس که من مولای اوهستم علی مولای او است ابلیس ها بر سر خود خاک  پاشیدند  ابلیس بزرگ به انان گفت چه شده ا ست انان یاسخ دادند قدعقدهذا الرجل  عقده  لا یحءلها  اتسی الی یوم القیامه این مرد رسول خداص با دستان خود گرهی بسته است که تا روزقیامت هیچ انسانی نمب تواند ان را بگشاید  ابلیس به انان گفت کلا الذین حوله  قد وعدونی فیه عده ولن یحلفونی فیها  هر گز این چنین نخواهد شد چرا که کسانی که اطراف او رسول خدا ص هستند به من وعده در مورد او داده اند که هر گز خلف وعده نمی کنند واین گونه بود که خداوند فرمود اری به یقین  ابلیس گمان خود را در باره ان ها محق یافت که همگی  از او پیروی کردند جز گروه اندکی از مومنان منظو ر از گروه امیرالمو منین ع و نسل پاک هستند        معجزه غدیر  واقعه عجیبی که به عنوان  یک معجزه امصای الهی را بر خط  پایان غدیر ثبت کرد جریان حارث فهری بوداو در اخرین ساعات از روز سوم  نزد پیامبر ص امد وگفت ای محمد سه سوءال از تو دارم ایا شهادت به یگانگی خداوند و پیامری ودت را از جانب پروردگارت اورده ای یا از پیش خود گفتی  ایا نماز و زکات و حج وجهادرا از جانب پروردگار اورده اییا از پیش خود  گفتی  ایااین که در باره علی بن ابی طالب گفتیمن کنت مولاه  فهذاه علی مولاه  از جانب پروردگار گفتی یااز پیش حو گفتی  حضرت در جواب ب هر سه  سوء ال فرمودند  خداوند به من وحی کرده است و واسطه بین من و خدا جبرییل است ومن اعلان کننده پیام  خدا هستم و بدون اجازه  پروردگارم  خبری را اعلان نمی کنم  حارث گفت خدایا ا گر محمد در انچه می گوید صادق و راستگواست شعله ای از اتش برمن بفرست این را گفت و رفت هنوز مقدار  کمی  نرفته  بود که ابر سیاهی ظاهر شد ورعد و برقی زد وصاعقه ای اورا در اتش   خود فرو برواورا سوزاند همین  جا بود که این نازل شد سءال ساءیل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع من الله ذی المعارج  تقاضا کننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد این عذاب محصوص کافران  است و هیچ کس نمی تواند ان را دفع کند از سوی  خداوند ذی المعارج  خداوندی که فرشتگانش  بر اسمان ها صعود و عروج می کنند پیامبر ص به اصحابشان  فرمودند ایا دیدیدو شنیدن  گفتند اری  فر مودندطوبی لمن  والاه و الویل لمن عاداه خوشا به بحال کسی که با علی دوستی  کند ووای بر ان که باعلی دشمنی  کند با این معجزه بر همگان  مسلم شد که غدیر از منبع  وحی سر چشمه گرفته  ویک فرمان  الهی است  

   

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۱۰
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی