دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

دستمایه عمر

مجموعه ای از احادیث معتبر حاصل پژوهش سید حسین صادق زاده

غدیر برترین پیام اسمانی 7 0

پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۰۸:۴۱ ب.ظ

بخش نهم مطرح کردن بیعت     معاشر الناس اءنی قد بینت لکم ءافهمتکم و هذاعلی  یفهمکم بعدی    ءالا و ءانی عند انقضاء خءطبتی ءا دعوکم  الی مضافقتی  علی بیعته و الاقراربه ثم مضافقته بعدی ءالاو ءانی قدبایعت الله و علی قدبایعنی و وانا اخذکم بءالبیعه له عن الله عزوجل ءان الذین  یبایعونک انمایبایعون الله یدالله فوق ءایدیهم فمن نکث فانما  ینکث علی نفسه و من ءاوفی بما عاهد علیه الله فسیوتیه اجرا عظبما  هان مردمان من پیام خدا  را برایتان اشکار کرده تفهیم  نمودم واین علی است که پس از من شما را اگاه می کند   اینک شما را می خوانم که پس از پایان خطبه با من وسپس  با علی دست دهید تابا او بیعت کرده به امامتاو اقرار نمابید  اگاه باشبد من اخداوند وعلی با من پیمان بسته ومن اکنون از سوی خدای عزوجل برای امامت او پیمان می گیرم  ای پیامبر انان که با تو بیعت کنند هر اینه با خدابیعت کرده اید  دست خوا بالای دستان انان است وهرکس بیعت شکند بر  زیان خود شکسته  وانکس که بر پیمان خداونداستوار وبا وفا باشد خداوندبه او پاداش بزرگی خواهد داد بخش دهم حلال و حرام واجبات و محرمات  معاشر الناس  ءان الحج والعمره من شعایر الله فمن حج اءلبیتءاوعتمر فلا جناح علیه ءان  یطوف بهما الایه  معاشر الناس حجوالبیت  فماوردهءاهل بیت الا  استغنوا وءابشرواولا تخلفو عنه ءالابتروا وافتقروا       معاشر  الناس ما وقف با لموقف مومن الا غفر الله له ما   سلف من ذنبه الی وقته ذالک فءاذا انقضت حجته استاءنف عمله  معاشر الناس الحجاج معانون و نفقاتهم مخلفه علیهم  و الله لایضیع ءاجر المحسنین  معاشر الناس  حجوا البیت بکمال   الدین و التفقه ولا تنصرفو اعنکالمشاهد الابتوبهواءقلاع      معاشر الناس اءقیمو الصلاه و اءتواالزکاه کماءامرکم الله عزوجل فان طال علیکم الامد فقصرتم ءاونسیتم فعلی ولیکم ومبین لکم الذی نصبه الله عزوجل لکم   بعدی ءامین خلقه ءانه   منی و ءانامنه وهو ومن تخلف من ذریتی یخبرونکم بما تسطءاءلون عنه وببیتنون لکم مالا تعلمون هان مردمان همانا  حج و عمره از شعایر واداب و رسوم خدایی اسن پس زایر خانه خدا وعنره کنندکان بر صفا و مروه بسیار طواف کنند هان مردمان در خانه خدا حج گذارید که هیچ خاندانی داخل ان نشد  مگر بی نیاز شد ومژده ،گرفت وکسی از ان روی بر نگردانید  مگر بی بهره و نیازمندگردید هان مردمان   مومنی در موقف عرفات مشعرمنا نماند مگر این که خدا گناهان گذشته اورا بیامرزد وبایسته  است که پس از پایان اعمال حج باپرونده پاک   کارخود را از سر گیرد هان مردمان دستگیری شده اندوهزینه های سفرشان جبران می شود جایگزین ان به انان خواهد رسید والبته خداوندپاداش نیکوکاران را تباه نخواهدکرد هان مردمان خانه خدا را بادین کامل ودانش ژرفای ان دیدا  کنید واز زیارتگاه ها جز با توبه وباز ایستادن از گناهان بر نگردید    هان مردمان نماز را به پا دارید و زکات بپردازید همان سان که خداوند عزوجل امر فرموده است پس اگرزمان بر شمادراز  شد و کوتاهی کردید یااز یاد بردید علی صاحب اختیار وتبیین  کننده بر شما ست خداوندعزوجل اورا پس از من امانتدار خویش در میانافریدگانش  نهاده است همانا او از من و من از اویم واو و فرزندان من از جانشیناناو پرسش های شمارا پاسخ دهندو انچه را نمی دانید به شمامی اموزند ءالاءان الحلال  والحرام ءاکثر من ءان ءاحصیهاو ءاعرفهما  فامر با لحلال و ا نهی عن الحرام فی مقام واحدفءامرت ءان اخذ البیعه منکم      والصفقه لکم بقبول ما جءتت به عن الله عزوجل فی علی  ءامیرالمومنین و الاوصیاء من بعده الذین هم منی ومنه امامه    فیهم قابمه خاتمهما المهدی الی یوم یلقی الله الذی ءیقدرو یقضی  معاشر الناس وکل حلال دللتکم علبه وکل حرام نهیتکم عنه فانی لم ءارجع عن ذالک ولم ءاجدد القول ءالا فاقیمو ا الصلاه و اتواالزکاه  وءامروابالمعروف وانهو ا عن المنکر 

هان روا و  ناروا بیش از ان استت که من شمارش کننم و بشناسانم و در اینجا یکباره  به روا فرمان دهم  و از ناروا باز دارم از این روی مءامورم از شما بیعت بگیر،م که دست در دست من نهید در مورد پذیرش انچه از سوی خداوند اورده ام   در باره علی  امیرامومنین و اوصیای پس از او که انان از من و اویند  و این امامت به وراثت پایداراست و فرجام امانان مهدی است  استواری امامت تا روزی است  که اوبا حداوند صاحب قدر   قضا کتد هان مردمان  شما را به هر گونه روا  وناروا راهنمایی کردم و از ان هر گز بر نمی  گردم  بدانید واگاه باشید ان ها را یا دکنید و نگه دارید و یگدیگر را به ان توصیه  نمایید  و در ان  احکام خدا دگرگونی راه ندهید هشدا ر که دو بار ه می گویم بیدار باشید نماز را به پادآرید و زکات بپردازید وامر به معروف کنید از منکر باز دارید   ءآلا و ءان رءاس الامر  بالمعر وف ءان تنتهو ءالی قولی و تبلغوه من لم یحضر و تاءمروه بقبوله عنی و تنهوه عن مخالفته فءانهءامر  من الله عزولو منی ولا ءامربمعروف ولانهی  عن منکر ءالامع آءامام معصوم معاشر الناس القران یعرفکم ءان الایمه من بعده ولده و عرفتکم ءانهم منیو منه حیث یقول الله فی کتابه  جعلها کلمه باقیهفی عقبه و قلت  لن تضلوما ءان تمسکتم بهم   معاشر الناس التقوی التقوی  واحذروا الساعه کما قال الله عزوجل  ان زلزله الساعه شی عظیم ءاذکراالممات والمعاد  وآلحساب و الموازین و اءلمحاسیه بین یدی رب العالمین والثواب العذاب فمن جاء بالجسنه ءاثیب علیها ومن جاء بالسیه فلیس له فی الجنان نصیب بدانید که ریشه امربه معروف این است که به گفته من در باره امامت برسید وسخن مرا به دیگران برسانیدو غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه  کنید و انان را از ناسازگاری سخنان من باز دارید همانا سخن من فرمان خدا ومن است و هیچ امر به معروف و نهی از منکری   جز باامامان پس از علی فرزندان اویند ومن به شماشناساندم  که انان از او واز من اند چرا که خداوند در کتاب خود  می  گوید امامت را فرمانی  پایدا ر در نسل او قرا ر داد  من نیز گفته ام که مادام که به قران و امامان تمسک کنید گمراه نخواهید شد هان مردمان تقوا تقوا رهایت کرده و از سختی رستاخیز بهراسید همان گونه که خداوند عزوجل فرمود البته لرره روز رستاخیز حادثه بزرگ است مرگ قیامت وحساب و میزان و محاسبه در برابر پروردگارجهانیان و پاداش و کیفر را یادکنید ان که نیکی اورد پاداش گیرد وان که بدی کرد بهره ای از بهشت نخواهد بردبخش یازدهم بیعت گرفتن رسمی    معاشر الناس انکم اکثر من ءان تصافقون بکف واحد فی وقت واحد و قدءامرنی الله عزوجل ءان اخذ من السنتکم الاءقرار بما عقدت لعلی ءامیرالمومنین ولمن اء بعده من الاءایمه منی و منه علی ما ءاعلمتکم ءان ذریتی من صلبه فقولوبءاجمعکم ءانا سامعون مطیعون راضون منقادون لما بلغت  عن ربنا وربک فی ءامر امامنا علی ءامیرالمومنین و من ولد من صلبه من  الاءیمه نبایعک علی ذالک بقلوبنا وءانفسنا واءلسنتنا  ءایدینا علی ذالک  نحی و  علبه نموت و علیه نبعث والا تغیر ولا نبدل ء ولا نشک واا نجحد والا نرتاب ولا نرجع عن العهد ولا ننقض المبثاق         هان مردمان شما بیش از انید که در یک زمان دست من بیعت نمایید از این روی خداوند عز وجل به من دستور داده که از زبان  شما اقرار بگیرم وپیمان ولایت علی امیرالمومنین را محکم کنم ونیز بر امامان پس از او که ار نسل من و اویند همان گونه که اعلام کردم که ذریه من از نسل اوست پس  همگان بگویید البته که سخنان تو را شنبده پیروی می کنم و از ان هاخشنودیم و بران گردن نهاده وبر انچه از سوی پروردگارمان در امامت اماممان علی امیرالمومنین و امامان دیگر از صلب او به ما ابلاغ کردی با تو پیمان می بندیم با دل وجان و زبان ودست هایمان با این پیمان زنده ایم و باان خواهیم مرد و باان اعتقاد بر انگیخته می شویم و هر گز ان رادگرگون نکرده شک و انکار نخواهیم  داشت  واز عهدو پیمان خود بر نمی گردیم  وعظتنایوعظ الله فی علی ءامیرالمومنین  و ولایمه الذین ذکرت من ذریتک من ولد ه بعده الحسن والحسین من نصبه الله بعد هما فالعهد والمیثاق لهم مءاخوذ  منا من قلوبنا  ءانفسناوءالستنا  و ضمایءیرنا وءایدینا من ءادرکهابیده و الا فقد ءاقربلسانه ولا نبتقی بذالک بدلا ولا یری  الله من ءانفسنا حولا  نحن نوءدی ذالک عنک الدانی و القاصی من آولادناواهالیناو نشهدالله بذالک و کفی با لله شهیدا و ءانت علینابه شهبد - معاشر الناس ما تقولون فاءن الله  یعلم کل صوت و خافیه کل نفس  فمن اهتدی فلنفسه و من ضل فانما یضل علیها و من بایع فانما یبایع الله یداللله فوق ءایدیهم  معاشر الناس فبایعو الله و بایعونی و بایعوا علیا  ءامیرالمومنین و الحس والحسین و الایمه منهم فی الدنیا و الخره کلمه باقیه ای رسول خدا مارا به فرمان خدا پند دادی در باره علی امیرال،ومنین و امامان از نسل خودواوکه حسن و حسین و انان که خداوند پس از انان بر پا کرده است پس عهد و پیمان از ماگرفته شد از دل وجانو زبان و روح   دستانمان هر کس توانست با دست و گرنه با زبان پیمان بست  و هر گز پیمان را دگرگون نخواهیم کرد   خداوند ارما شکست عهد نبیندو نیز فرمان تو را به نزدبک و دور از فرزندان   خویشان خود خواهیم رسانبد  خداوندرا بر ان گواه خواهیم گرفت و هر اینه خداوند بر گواهی کافی است وتو نیز بر ماگواه باش  هان مردمان چه می گویید همانا خداوند هر صدایی را می شنو د وان را که از دل ها می گذرد می داند هر ان کس پذیرفت به خیر خویش پذیرفته است وان که گمراه شد  به زیان خود رفته است وهر کس بیعت کند هر اینه با خداوند پیمان  بسته که دست خدا بالای دستان ان هاست  هان مردمان اینک با خداوند بیعت کنید و بامن پبمان بندید و با علی  امیرالمومنبن و حسن حسین و امامان پس از ان از نسل انان که نشانه پایدار در دنیا و اخرت اند- یهلک الله من غدر و یرحم من وفی ومن نکث فانماینکث و من ءاوفی بماعاهدعلیه  الله   فسیوتیه ءاجرا عظیما  معاشر الناس قولو الذی قلت لکم و     سلموا علی علی  ءبامره المومنین و قولو ا سمعنا ءاطعنا        غفرانک ربنا و الیک المصیر و قولو  الحمد لله الذی هدانا لهذا و کنا لنهتدی لولا ءان هدانا الله الایه  معاسر الناس وان فضا ءیل علی بن ابیطالب عندالله عزوجل و قدءانزلها فی القران ءاگثر من ءان ءاحصیها فی مقام واحد فمن وانباکم بها وعرفها فصدفوه   معاشر الناس من یطع الله و رسوله و علیا و الابمه  الذین ذکرتهم فقدفاز فوزا عظبما خداوند مکاران را تباه می کندو باوفایان مهر می ورزدهر که پبمان شکند جز ابن نیست که به زیان خود گام  بر داشته و هر که بر عهدی که با خدا بسته پابرجا ماند به زودی خدا اورا پاداش بزرگی خواهد داده  هان مردم انچه بر شما بر گفتم بگویید و به علی با لفب امیرالمومنین سلام کنید و بگوییدشنیدبم و فرمان می بریم  پروردگاراء امرزشت خواهیم و بازگشت به سوی تواست و  نیز بگویید تمام  سپاس وستایش خدایی راست که ما رابه این راهنمابی فرمود وگر نه راه نمی یافتیمتا اخر ایه هان مردمان  هر اینه بر تری های علی بن ابی طالب نزد خداوندعزوجل که درقران نازل فرموده بیش از ان است که من یکباره بر شمارم پس هر کس از مقامات ا و خبر داد و ان ها را شناخت اورا تصدیق و تایید کنید هان مردمان ان کس که از خدا و رسولش و علی و امامانی که نام بردم پیروی کند به رستگاری بزرگی دست یافته است معاشر الناس السابقون الی مبایعتهو موالاته والتسلیم  علیه بءامرهالمو مومنین ءاولایک هم الفاءیزون فی جنات النعیم  معاشر الناس قولوما یرضی الله به عنکم من القول فاءن تکفروا ء،نتم و من فی  الارض  جمیعا فلن یضر الله شیءا اللهم اغفر للمومنین وماءادیت و ءامرت  و اغضب علی الجاحدین الکافرین والحمد لله رب العلمین هان مردمان سبقت جویان به بیعت و پیمان و سر پرستی او وسلام بر او با لقب امیرالمومنین رستگاران اند  و در بهشت های پر بهره خواهند بود  هان مردمان انچه خدا را خشنود کند  بگویید پس اگر شماو تمام زمینیان کفران ورزند خدارا زیانی نخواهد رسانید پروردگارا  انان را که به انچه ادا  کردم و فرمان دادم  ایمان اورند  بیامرز و بر منکران کافر خشم گیرا والحمد لله رب العلمین اتمام حجت باحدیث غدیر حماسه اعجاب اور و دلنشین غدیر نقطه در تاریخ اسلام است که ولایت حضرت علی ع را به طور رسمی و صزیح مطرح نموده واز اهمیت خاصی بر خودار است وبرای هیچ کس عذری باقی نمی گذارد  چنان که حضرت صدیقه طاهره ع در جوا ب عذر تراشی های انصار فرمودند  هل ترک ءابی یوم غدیر خم لاحد عذرا ایا پدرم در روز غدیر عذری برای کسی باقی گذارد  تواترحدیث غدیر مضمون خطبه غدیردر طول  قرن های متمادی به چند صورت در منابع حدینیو تاریخی شیعی و سنی نقل  شده است  وجه اشراک تمام ان ها اعلان ولایت حضرت علی ع است عبارت  من کنت مولاه فهذاعلی مولآه در همه این نقل ها مشترک است این بنداز خطبه با  عنوان حدیث غدیر معروف شده است هیچ یک ار احادیث نبوی در صحت و تواتر به پایه حدیث به غدیر نمی رسد سخنان رسول الله و بیعت مسلمانان با امیر مومنان ع در بزرگ ترین اجتماع اسلامی که تا ان روز نظیر نداشت  و در محضر بزرگان صحابه بر گزار گردید امیر المومنین ع در دوران خلافت خود واقعه غدیر را به طور مکرر  احتجاج با مخالفان و یاغیان د  محضر مسلمانان    یاد اوری  کردند و هر بار جمعی از صحابه که در غدیر حضور داشتند بر خاستند و شهادت دادند بزرگترین مستند شیعه  حدیث غدیر بزرگترین حجت و مستند شیعه امامیه  بر ولابت  مطلقه علی ع است به استنادحدیث است که خلافت رامو هبتی الهی می دانند نه مقامی که مردم انتخاب کنند بر تری اسنادحدیث غدیر  اسناد حدیث غدیر نیز بر سایر احادیث نبوی برتری و امتیازدارد بیش ازصدوده تن از اصحاب پیغمبر و هشتادو چهارتن از تابعین غدیر و سیصدوشصت تن از ثقات و بزرگان محدثین ان روایت کرده اند راویان مشهور غدیر از اهل اهل بیت ع امیرالمو منین علی ع فاطمه زهرا ع حسن بن علی ع حسین بن علی ع هستند و از صحابه عباس بن عبدالمطلب   عبدالله بن عباس عایشه و ام سلمه همسران پیغمبر اسماء بنت عمیس ابوبکر عمر عثمان طلحهزبیر سعد بن ابی وقاص عبدالرحمن بن عوف ابو هریره اسامه بنزید ابی بن  کعب جابر بن عبدالله ابوذر غفاری سلمان فارسی خالد بن ولیدعمار بن یاسر عمرو بن اعاص بودند نام تمامی ایشان ونام تابعین وروایاتی که حدیث غدیر را روایت کرده اند با ترجمه احوال  و روایات ایشان در دو مجلد کتاب عبقات الانوار تالیف محققانه میر حامد حسین لکنهویی نیشابوری در 1008 صفحه همراه  باصد وپنجاهتن از محدثین و علمای مشهور که این حدیثورا روایت کرده اند نوشته شده است منهج اول و منهج دوم  این  اثر بی نظیر و مجلدات دوازده گانه منهج  دوم که در شرح حدیث غدیر و یازده حدیث متواتر دیگر شیعه تالیف شده است اثر بی نظیری است که اهمیت حدیث غدیر را نشان می دهد حدیث  غدیر در کتب متعدد   علاوه بر علمای شیعی از عهد شیخ  طوسی گرفته تا زمان حاضر کتاب های بسیاری در اثبات صحت و تواتر سند ووضوح  دلالت ان بر ولایت و خلافت علی ع تالیف  کرده اند بسیاری از علمای اهل سنت نیز کتاب ها و رساله های ویژه ای به مسءله ولایت و حدیث غدیر اختصاص  داده اندکه مرحوم علامه امینی در الغدیر از بیست وشش تن از ایشان نام برده است مشهور ترین ایشان عبارت اند از الو جعفر محمد بن جریر بن یزید طبریک م 310 ق  مفسر و مورخ مشهور که کتاب الولایه فی طریق حدیث الغدیر را در دو مجلد تالیف و طرق والفاظ این حدیث را جمع اورده است    ابن عقده احمد بن سعید همدانی م 333 ق کتاب الولایه فی طریق حدیث الغدیر را تالیف و حدیث غدیر را از صدو پنج طریق روایت کرده است ابن اثیر در الاصابه فی تمییز الصحابه و ابن حجر عسقلانی در تهذیب از ان بسیار نقل کرده اند در تهذیب التهذیب امده است که این عقده  حدیث غدیر را از هفتاد صحابی روایت کرده و ان راصحیح می داند ابوبکر  جغانی م 355ق کتاب من روی حدیث غدیر خم  را تالیف کرده  است   وی حدیث غدیر را از 125 ق طریق روایت کرده است ابو طالب عبیدالله بن احمد انباری واسطی م 356 ق کتاب طریق  روایت حدیث الغدیر  را تالیف کرده است ابوافضل  محمد  بن عبدالله شیبانی م 372 ق کتاب  الطالب اورده غدیر حم است که علی بن عمر  دارقطی بغدادی  م 385 حدیث  غدیر را در جزوه ای جمع اورده به روایت شیخ سلیمان حنفی در کتاب ینابیع الموده امام الحرمین ابو المعالی جوینی استاد غزالی گفته است در بغدادبیست هشتمین جلد کتابی را در دست صحافی دبدم که روایات حدیث غدیررا در لفظ من کنت مولاه فعلی مولاه جمع اورده و در انتهای ان نوشته شده بود در جزء بیست ونهم خواهد امد   علوی الهدار الحداد در کتاب  القول الفصل اورده است که حافظ ابوالعلا ء عطار همدانی گفت حدیث غدیر را به دویست و پنجاه طریق روایت می کنم بنا بر این با توجه در رابطه با راویان حدیث بیان شد و با توجه به این که در منابع متعدد و متقن و سنو مسانید نقل شه است  حدیث غدیر از نظر 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۱۸
سید حسین صادق زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی